Opiskeluhuoltoryhmä

Jokaisessa koulussa ja toisen asteen oppilaitoksessa toimii opiskeluhuoltoryhmä, jonka tehtävänä on suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää opiskeluhuollon kokonaisuutta ja erityisesti yhteisöllistä työtä. Ryhmä on kokoonpanoltaan monialainen eli ryhmässä on opetushenkilöstön lisäksi koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä psykologi- ja kuraattoripalvelujen ammattilaisia. Koska ryhmän keskeinen tehtävä on koulun yhteisöllisyyden edistäminen, on välttämätöntä, että ryhmään kuuluvat myös oppilaat, opiskelijat ja huoltajat. 

Opiskeluhuoltoryhmän työskentely on yhteisöllistä ja ennaltaehkäisevää. Työn kohteena voi olla ryhmä, luokka tai koko yhteisö. Asioita käsitellään yleisellä ja yhteisöllisellä tasolla, eikä ryhmä koskaan käsittele yksittäistä oppilasta tai opiskelijaa koskevaa asiaa. 

Opiskeluhuoltoryhmän johtaminen

Tavallisesti rehtori tai muu toiminnasta vastaava johtaja johtaa opiskeluhuoltoryhmää. Vaikka koulutuksen järjestäjä päättää itse edustajastaan opiskeluhuoltoryhmässä, on tärkeää, että ryhmän johtoon nimetyllä on tehtävän hoitamisen edellyttämät toimivaltuudet. Ammatillisissa oppilaitoksissa opiskeluhuoltoryhmiä voi olla sekä oppilaitoksen että toimipisteen tasolla.

Opiskeluhuoltoryhmän kokoonpanosta, toimintatavoista ja tehtävistä päätetään paikallisesti. Rehtori tms. johtaa ryhmää, mutta muilta osin ryhmän kokoonpano perustuu koulutuksen järjestäjän ja opiskeluhuoltopalveluista vastaavien tahojen yhteiseen päätökseen. Harkinnan ja käsiteltävien aiheiden perusteella työhön voidaan ottaa mukaan koulun ulkopuolisia yhteistyökumppaneita ja kuulla asiantuntijoita.

Opiskeluhuoltoryhmän kokoonpano 

Opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat tavallisesti:

  • Oppilaiden edustajat
  • Huoltajien edustajat
  • Rehtori, apulaisrehtori, johtaja tai muu koulutuksen järjestäjän nimeämä työntekijä
  • Opettajien edustajat (ml. erityisopettaja ja opinto-ohjaaja)
  • Kuraattori
  • Psykologi
  • Terveydenhoitaja
  • Koululääkäri tai opiskeluterveydenhuollon lääkäri
  • Koulun tai oppilaitoksen muut ammattilaiset
  • Ulkopuoliset yhteistyökumppanit

Toimintatavat

Ryhmän tulee kokoontua suunnitelmallisesti ja riittävän usein, jotta se kykenee hoitamaan sille säädetyt tehtävät. Kokousajat, suunnittelupäivien ajankohdat ja mahdolliset muut yhteiset tapahtumat on hyvä sopia lukuvuoden alussa koko lukukaudelle tai -vuodelle. Kokousajoista tiedotetaan myös koulun henkilöstölle, oppilaille ja huoltajille.

Opiskeluhuoltoryhmän kokouksiin laaditaan asialista, joka lähetetään etukäteen ryhmän jäsenille. Opiskeluhuoltoryhmän kokousmuistioita voidaan säilyttää vapaasti, koska ne eivät sisällä salassa pidettäviä tai yksittäistä oppilasta 

Opiskeluhuoltoryhmän tehtävät 

Opiskeluhuoltoryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvio opiskeluhuoltoa.  Suunnittelu tarkoittaa opiskeluhuollon kokonaisuuden koordinointia koulussa tai oppilaitoksessa ja siten myös yksilökohtaisen opiskeluhuollon menettelytavoista ja yhteistyökäytännöistä sopimista. Yhteisöllisen opiskeluhuollon suunnittelu ja toteuttaminen on kuitenkin ryhmän tärkein tehtävä. Tämä tarkoittaa tehtäviä, joihin sisältyvät koulu- tai oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin varmistaminen sekä hyvinvointia ja oppimista tukevan toiminnan kehittäminen ja toteuttaminen. 

Infograafi opiskeluhuoltoryhmän tehtäväalueista ja arvioinnin pääteemoista. Pääteemat ovat opiskeluhuoltoryhmän työskentely sekä yhteisöllinen ja yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö.

Opiskeluhuoltoryhmän tehtäväalueet ja niiden arviointiin liittyvät pääteemat (Hietanen-Peltola ym.: Toisella asteella toimien - opas oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmälle, 2018) 

Kokonaisuuden koordinointi

Opiskeluhuollon koordinointiin liittyviä tehtäviä ovat esimerkiksi työn suunnitteluun ja arviointiin tarvittavan tietopohjan kokoaminen sekä oppilaiden, opiskelijoiden ja huoltajien osallisuuden varmistaminen kaikessa työskentelyssä. Myös opiskeluhuoltosuunnitelman päivittäminen ja vuosittaisten aikataulujen suunnittelu sekä opiskeluhuollon arvioinnin ja kehittämisen koordinointi ovat tärkeitä tehtäviä. 

Opiskeluhuollosta tiedottaminen on suuri tehtäväkokonaisuus, jossa tulee kohderyhminä huomioida sekä oppilaat, opiskelijat, huoltajat, koulun tai oppilaitoksen toimijat sekä yhteistyökumppanit. Opiskeluhuoltoryhmän oma työskentely vaatii myös suunnittelua ja säännöllisesti toistuvaa arviointia.

Työ perustuu jatkuvaan arviointiin

Opiskeluhuoltoryhmän tehtäväalueisiin liittyy myös säännöllisesti toistuva arviointi, jonka pääteemoja ovat:

  • Opiskeluhuoltoryhmän työskentely
    • Hoitaako ryhmä sille säädetyt tehtävät?
    • Tukevatko ryhmän toimintatavat kaikkien toimijoiden työtä?
  • Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö
    • Vastaako toiminta opiskelijoiden ja oppilaitoksen tarvetta?
    • Mitä seurantatieto kertoo työn vaikuttavuudesta?
  • Yksilökohtainen opiskeluhuoltotyö
    • Ovatko opiskeluhuollon palvelut opiskelijoille tuttuja ja helposti saatavilla?
    • Onko palvelujen toiminta opiskelijalähtöistä?

Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön tehtävät

Opiskeluhuoltoryhmän tehtävinä yhteisöllisessä opiskeluhuollossa ovat esimerkiksi: 

  • Ehkäisevän työn toimintatavoista sopiminen
  • Kirjallisten suunnitelmien valmistelu ja päivittäminen
  • Toimintatavoista ja suunnitelmista tiedottaminen
  • Oppilaiden, opiskelijoiden ja huoltajien osallisuuden edistäminen
  • Vertaistoiminnan edistäminen ja seuranta
  • Vuorovaikutuksen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen
  • Myönteisen ryhmädynamiikan tukeminen
  • Tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen
  • Työrauhan tukeminen
  • Kiusaamisen, häirinnän ja väkivallan ehkäisy ja niihin puuttumisen toimintatavoista sopiminen
  • Hyvien terveystottumusten edistäminen (ravitsemus, liikunta, lepo, päihteettömyys)
  • Mielenterveystaitojen vahvistaminen
  • Vahvuuksien tunnistaminen ja voimavarojen tukeminen
  • Koulu- ja opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja tarkastaminen
  • Esteettömyydestä huolehtiminen
  • Hyvinvointitilanteen yleinen seuranta ja arviointi sekä tarvittavien tukitoimien ja interventioiden suunnittelu ja toteutus
  • Eri toimijoiden yhteisöllisen työn koordinointi ja yhteistyökäytänteistä sopiminen 

Toisella asteella toimien – opas oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmälle

Yhteisöllinen opiskeluhuolto

Yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon liittyvät tehtävät 

Opiskeluhuoltoryhmällä on yksilökohtaisen opiskeluhuollon koordinointiin liittyviä tehtäviä. Ryhmässä ei kuitenkaan käsitellä yksittäisen oppilaan tai opiskelijan opiskeluhuollollisia tai pedagogisia asioita. 

Opiskeluhuoltoryhmän yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon liittyviä tehtäviä ovat esimerkiksi:

  • Monialaisen asiantuntijaryhmän työskentelyn ohjeistaminen ja siitä tiedottaminen koulussa ja oppilaitoksessa
  • Opiskeluhuollon palvelujen yhteistyökäytänteistä sopiminen ja niistä tiedottaminen
  • Opiskeluhuoltopalvelujen saatavuuden ja asiakaslähtöisyyden seuraaminen ja varmistaminen
  • Alueellisista yhteistyökäytänteistä sopiminen ja/tai käytännöistä ja hoitoketjuista tiedottaminen opiskeluhuoltoon osallistuville  

Yksilökohtainen opiskeluhuolto

Lisätietoa

Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina; Autio, Eva; Palmqvist, Riia (2018), Yhteisestä työstä hyvinvointia – opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa, Ohjaus 9/2018, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Myyntijulkaisu THL kirjakauppa.

Hietanen-Peltola, Marke; Laitinen, Kristiina; Järvinen, Jouni; Fagerlund-Jalokinos, Susanna (2019), Toisella asteella toimien – opas oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmälle, Ohjaus 10/2019, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Myyntijulkaisu THL:n kirjakauppa.

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013 (Finlex)

Perälä M-L, Hietanen-Peltola M, Halme N, Kanste O, Pelkonen M, Huurre T, Pihkala J, Heiliö P-L (2015), Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen, Opas 36/2015, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.

Sosiaali- ja terveysministeriö (2015), Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö – soveltamisohje (pdf 269 kt), Kuntainfo 13a/2015.