Tillhandahållande av personlig assistans
OBS! Detta är ett utkast på service enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023)!
Innan lagen träder i kraft publicerar Handbok om funktionshinderservice utkast till texter enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023). Innehållet i utkasten har granskats, men redaktionella ändringar görs fortfarande i texten. Dessutom fungerar inte alla länkar ännu. Innan den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft överförs texterna till avsnittet Stöd och service i Handbok om funktionshinderservice.
Den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft den 1 januari 2025.
Läs mer på sidan Den nya funktionshinderservicelagen.
Sidans innehåll
Välfärdsområdet ska tillhandahålla personlig assistans på minst tre olika vis
Välfärdsområdet ska tillhandahålla personlig assistans genom arbetsgivarmodellen och med servicesedel samt dessutom på minst ett av följande produktionssätt: egen produktion, samarbete med andra välfärdsområden och köpta tjänster.
1. Arbetsgivarmodellen
Inom arbetsgivarmodellen anställer en person med funktionsnedsättning en personlig assistent i ett anställningsförhållande enligt arbetsavtalslagen (55/2001) och fungerar som assistentens arbetsgivare. Välfärdsområdet ersätter kostnaderna för att anställa assistenten. För att personlig assistans ska kunna ordnas enligt arbetsgivarmodellen krävs bland annat att personen med funktionsnedsättning ger sitt samtycke till att vara arbetsgivare.
Arbetsgivarmodellen (länken sätts till senare)
2. Servicesedel
Välfärdsområdet kan ge en person med funktionsnedsättning en i lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården (569/2009) avsedd servicesedel av skäligt värde för anskaffning av assistentservice. Välfärdsområdet ska dock definiera servicesedelns värde så att personen med funktionsnedsättning kan skaffa personlig assistans som han eller hon beviljats med servicesedeln. En person med funktionsnedsättning kan vägra ta emot en servicesedel som erbjuds honom eller henne.
Anskaffning av personlig assistans med servicesedel (länken sätts till senare)
Lagen om funktionshinderservice 10 §
3. Egen verksamhet, samarbete med andra välfärdsområden eller köpt tjänst
Välfärdsområdet producerar assistenttjänster själv, i samarbete med andra välfärdsområden eller köper dem av andra serviceproducenter genom avtal om köptjänster.
Lagen om välfärdsområden 9 §
Personlig assistans som köpt tjänst eller egen tjänst i välfärdsområdet (länken sätts till senare)
Val av sättet för tillhandahållande
När beslut fattas om vilket sätt den personliga assistansen ska tillhandhållas på ska välfärdsområdet beakta
den åsikt som personen med funktionsnedsättning har
livssituation och
det behov av hjälp som antecknats i klientplanen.
Lagen om funktionshinderservice 10 §
När välfärdsområdet beslutar om sättet att tillhandahålla service ska det beakta vad som föreskrivs om beslutsfattande och tillhandahållande av service i 5 § i lagen om funktionshinderservice.
Lagen om funktionshinderservice 5 §
Länk till klientprocessen (länken sätts till senare)
Det sätt på vilket personlig assistans tillhandahålls ska stöda och främja möjligheterna för en person med funktionsnedsättning att leva ett självständigt liv samt stöda hans eller hennes jämlika rätt att leva i samhället och hjälpa honom eller henne att göra samma typ av val som andra människor.
På grund av den personliga assistansens karaktär betonas vikten av att valet av sätt att tillhandahålla service sker i samförstånd med personen med funktionsnedsättning. För att klienten ska kunna framföra sin åsikt om vilket sätt att tillhandahålla servicen som är lämpligt, ska han eller hon först få information om vilka alternativ det finns att ordna personlig assistans på.
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 5 §
Det valda sättet att tillhandahålla personlig assistans ska främja förverkligandet av självbestämmanderätten för personen med funktionsnedsättning på lika villkor som alla andra. Kostnaderna för tjänsten får inte ensamt vara avgörande vid valet av sätt att tillhandahålla den på.
I förarbetena till lagen om funktionshinderservice finns en hänvisning till biträdande justitieombudsmannens avgörande (dnr 3425/4/12) i texten om valet av sätt att tillhandahålla tjänsten på. Det sätt att ordna tjänsterna (numera sättet att tillhandahålla tjänsterna) som valts enligt den får inte hindra eller inskränka tillgodoseendet av rättigheterna för en person med funktionsnedsättning. Vid ordnandet av personlig assistans och valet av sätt att ordna personlig assistans på är det enligt avgörandet viktigt att se till att personen med funktionsnedsättning har möjlighet att i så stor utsträckning som möjligt självständigt besluta om innehållet i den personliga assistansen. Enligt avgörandet förutsätter detta att sättet att ordna servicen bedöms utgående från de egna val som en person med funktionsnedsättning gjort.
Rättspraxis: sätt att ordna personlig assistans
Alla sätt att tillhandahålla personlig assistans ska respektera självbestämmanderätten för personen med funktionsnedsättning och hans eller hennes åsikt ska beaktas så att syftet med den personliga assistansen förverkligas.
En person med funktionsnedsättning ska ha möjlighet att självständigt eller med stöd genom valfri kommunikationsmetod uttrycka sin vilja om hur, var och när den personliga assistansen tillhandahålls i praktiken. När man fattar beslut om tillhandahållande eller om att använda flera sätt kan man använda sig av tolkning samt hjälpmedel och -metoder som stöder kommunikationen.
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 5 §
Vid valet av sätt att tillhandahålla servicen ska personens förmåga att handleda assistansen beaktas. Dessutom bör man beakta att det finns vissa förutsättningar för att använda arbetsgivarmodellen enligt 11 § i lagen om funktionshinderservice.
Arbetsgivarmodellen (länken sätts till senare)
Olika sätt att tillhandahålla service kan kombineras
De olika sätten att tillhandahålla personlig assistans på kan kombineras med varandra och med tjänster och stödinsatser enligt lagen om funktionshinderservice och annan lagstiftning som berör socialvården. Personlig assistans kan till exempel ordnas genom arbetsgivarmodellen medan servicesedlar kan beviljas för att ordna vikarie för assistenten.
Personens servicehelhet kan också kompletteras till exempel med hemvård enligt socialvårdslagen och med närståendevård. På samma vis kan exempelvis stöd för boendet ordnas huvudsakligen med hjälp av personlig assistans och kompletteras med annan service. Med personlig assistans kan man komplettera den servicehelhet för stöd för boendet som ordnas på annat vis, exempelvis när personen bor i ett grupphem.
Stöd för boendet
Genom att på ett ändamålsenligt sätt kombinera olika sätt att tillhandahålla personlig assistans på kan man i enskilda fall skapa en flexibel servicehelhet som anpassas efter klientens behov. I synnerhet då servicehelheten kombineras med annan socialvårdsservice bör man till exempel se till att den dagliga servicehelheten inte splittras i onödigt många kortvariga delar för en person som behöver personlig assistans i stor omfattning. Då blir det lätt så att servicen följer en så noggrann tidtabell att personen med funktionsnedsättning inte har möjlighet att leva ett varierande och normalt liv.
Beslut om sätt att tillhandahålla service
För att den personliga assistansen ska genomföras på det sätt som lagen föreskriver ska välfärdsområdet utöver arbetsgivarmodellen och servicesedeln använda minst ett annat sätt för tillhandahållande av personlig assistans: egen produktion, samarbete eller köpt tjänst. Liksom övrig service för personer med funktionsnedsättning ordnas personlig assistans i regel på det sätt som antecknats i klientplanen.
Välfärdsområdet har dock rätt att besluta om ett ändamålsenligt sätt att tillhandahålla personlig assistans. Om man beslutar att avvika från det sätt att tillhandahålla personlig assistans som antecknats i klientplanen, ska detta motiveras.
Socialvårdslagen 45 §
Man bör observera att användningen av arbetsgivarmodellen förutsätter klientens samtycke. Samtycket till att använda arbetsgivarmodellen ska antecknas i personens klientplan. Dessutom har klienten rätt att vägra ta emot en servicesedel som erbjuds honom eller henne. Välfärdsområdets egen produktion, samarbete eller köpta tjänster ger möjlighet att få personlig assistans också för sådana personer med funktionsnedsättning som av en eller annan orsak inte vill använda servicesedeln eller fungera som arbetsgivare.
Lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården 6 §
Vikariearrangemang för personlig assistans
Hur vikariearrangemangen för personlig assistans produceras och tillhandahålls vid assistentens frånvaro ska antecknas i klientplanen och beslutet om servicen.
Lagen om funktionshinderservice 10 §
När sättet för personlig assistans väljs bör det också bedömas hur personlig assistans ska ordnas vid assistentens plötsliga eller planerade frånvaro. Ju mer nödvändig den personliga assistansen är i livsföringen för personen med funktionsnedsättning, desto noggrannare och mer detaljerat ska vikariearrangemangen planeras. Personen med funktionsnedsättning ska ges information om hurdana vikariearrangemang som finns att tillgå i brådskande fall.
En familjemedlem som assistent
Den personliga assistenten ska i regel vara en person utanför familjen. En familjemedlem till en person med funktionsnedsättning kan dock av särskilda skäl vara personlig assistent, om det kan anses vara förenligt med personens intressen och anses vara lämpligt och ändamålsenligt för denne. Avgränsningen gäller alla sätt att tillhandahålla personlig assistans.
När beslut fattas om hur den personlig assistansen ska tillhandahållas ska välfärdsområdet respektera självbestämmanderätten för personen med funktionsnedsättning genom att beakta hans eller hennes önskemål och åsikter om hur den personliga assistansen ska ordnas för att på bästa sätt främja ett självständigt liv och deltagande för personen och svara på hans eller hennes individuella hjälpbehov och livssituation som helhet.
Vem räknas enligt lag som familjemedlem?
Med familjemedlem till en person med funktionsnedsättning avses enligt förarbetena till lagen om funktionshinderservice make, barn, förälder, far- eller morförälder. Definitionen av en familjemedlem vid personlig assistans skiljer sig alltså från till exempel definitionen av familjemedlem vid träning enligt lagen om funktionshinderservice, som även omfattar andra personer.
Varför ska assistenten vara en person utanför familjen?
Personlig assistans är avsedd att möjliggöra ett självständigt liv för en person med funktionsnedsättning både hemma och utanför hemmet. Detta mål uppfylls inte helt i alla situationer om en nära anhörig fungerar som personlig assistent. Eftersom det är fråga om ett system som ska uppmuntra människor att genuint göra egna val är det bättre att assistenten inte är någon som står personen alltför nära.
Även för unga som håller på att bli självständiga har det ansetts vara viktigt att de har en genuin möjlighet att frigöra sig från sitt barndomshem. I de flesta situationer kan det med fog anses underlätta frigörelsen om den personliga assistenten är en person utanför familjen.
Dessutom kan ett anställningsförhållande inom familjen medföra felaktig maktutövning och jävsproblem. En familjemedlem kan inte fungera både som intressebevakare för en person med funktionsnedsättning och som personlig assistent. I en sådan situation ska den närstående skaffa en vikarie för sig själv för de av intressebevakarens uppgifter som hänför sig till den personliga assistansen.
Syftet med avgränsningen för familjemedlemmar är också att göra skillnad mellan närståendevård och personlig assistans.
Närståendevård anses passa när det främst är fråga om vård och omsorg, medan personlig assistans är inriktad på självbestämmanderätten och jämlikhet för den som får personlig assistans. Om en familjemedlem fungerar som personlig assistent kan denne inte samtidigt vara närståendevårdare.
När kan en familjemedlem fungera som assistent?
En familjemedlem till en person med funktionsnedsättning kan av särskilda skäl utses till personlig assistent, om detta är förenligt med personens intressen.
Lagen om funktionshinderservice 10 §
Akut eller tillfälligt behov av hjälp
En särskild orsak att anställa en familjemedlem som assistent kan vara till exempel ett akut behov av hjälp om en ordinarie assistent insjuknar. Familjens semesterresor eller något annat liknande tillfälligt behov kan också vara en sådan situation där en familjemedlem kan fungera som assistent.
Svårt att hitta assistent
Om det visar sig vara svårt att hitta en utomstående assistent kan det likaså vara motiverat att anställa en familjemedlem som assistent.
Särskilt skäl som beror på en begränsning i funktionsförmågan
Ett sådant särskilt skäl kan också hänföra sig till en sådan begränsning i funktionsförmågan som personen med funktionsnedsättning har, som till exempel förutsätter att assistenten behärskar det sätt på vilket personen med funktionsnedsättning rör sig, eller kan tolka hans eller hennes gester och känslotillstånd. Att en familjemedlem är en av flera personliga assistenter kan vara motiverat av familjeskäl och med tanke på skyddet för privatlivet och är förenligt med den berörda personens intresse när denne har assistans dygnet runt.
Barnets bästa som särskilt skäl
När den som använder personlig assistans är ett barn kan en familjemedlem vara assistent om detta anses vara förenligt med barnets bästa. När barnets bästa bedöms ska man beakta barnets behov av hjälp och familjens situation som helhet.
Att en familjemedlem är barnets assistent kan vara förenligt med barnets bästa t.ex. när barnet behöver en assistent som känner barnet väl och förstår barnets sätt att kommunicera, eller om det att barnet ska kunna bo hemma med den övriga familjen förutsätter att en familjemedlem fungerar som assistent. Inom arbetsgivarmodellen bör det dock sörjas för att barnet representeras på ett lämpligt sätt ifall en familjemedlem till barnet fungerar som assistent.