Personlig assistans med servicesedel

Sidans innehåll

I lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården föreskrivs om servicesedlar. Lagen ska tillämpas i situationer där servicesedel beviljas för att ordna personlig assistans. Servicesedel används oftast exempelvis när en person behöver assistans endast några timmar per vecka eller när den ordinarie assistenten behöver en vikarie. Användningsområdet för servicesedeln är dock inte begränsat, så den kan också användas för att täcka ett omfattande behov av personlig assistans. 

Man ska för varje klient individuellt bedöma huruvida en servicesedel lämpar sig för klienten och hans eller hennes behov. Användning av servicesedel förutsätter att klienten kan och har möjlighet att fungera som konsument och skaffa personlig assistans av en serviceproducent.

Det är frivilligt att använda servicesedel

En person med svår funktionsnedsättning måste inte gå med på att använda servicesedel för att skaffa personlig assistans. Om personen vägrar måste välfärdsområdet ordna den personliga assistansen på något annat sätt.

Fastställande av värdet på servicesedel 

Om personlig assistans ordnas endast eller delvis med servicesedel ska klienten inte vara tvungen att betala självriskandel eftersom personlig assistans enligt lag är en avgiftsfri service.

Värdet på servicesedeln ska vara så högt att personen i praktiken har möjlighet att med sedeln få all den personliga assistans som fastställts som nödvändigt i beslutet. Även de aspekter som antecknats i klientens serviceplan påverkar sättet på vilket servicen bör genomföras och i vilken omfattning den bör ordnas. Dessa aspekter och uppgifter kan också ha betydelse vid fastställandet av värdet på den servicesedel som beviljas klienten.

Riksdagens justitieombudsman har i sitt beslut (JO/5684/2020) bedömt värdering och granskning av värdet på en servicesedel vid ordnandet av personlig assistans.  
Justitieombudsmannen 30.11.2021: Bedömning och granskning av värdet på servicesedel vid ordnandet av personlig assistans (JO/5684/2020, beslut på finska pdf 138 kb)

Klienten bestämmer om assistansen

Välfärdsområdet godkänner de serviceproducenter inom socialvården vars tjänster kan köpas med servicesedel utifrån välfärdsområdets kriterier. Välfärdsområdet fastställer dessa kriterier i regelboken för servicesedeln. Regelboken styr genomförandet av servicesedeln och är därmed ett viktigt dokument.

Klientens självbestämmanderätt ska garanteras och vid behov stödjas också då personlig assistans erbjuds med servicesedel. Genom villkoren i regelboken tryggas klientens ställning. Det är bra att i regelboken tydligt klargöra till exempel hur man ska gå till väga om klienten inte är nöjd med servicen eller om ett fel måste reklameras. Då personlig assistans ordnas med servicesedel ingår välfärdsområdet inget avtal med serviceproducenten utan det är klienten och serviceproducenten som är avtalsparter.

Om man ordnar personlig assistans med servicesedel bör man, precis som i annan service, beakta 8 c § i handikappservicelagen. Där föreskrivs att syftet med personlig assistans är att hjälpa en person med svår funktionsnedsättning att göra sina egna val. Personlig assistans innebär att hjälpa klienten enligt personens egna synpunkter med de uppgifter och funktioner personen vill ha hjälp.

Man bör också ta hänsyn till 8 d § i handikappservicelagen, enligt vilken välfärdsområdet, då den bestämmer på vilket sätt den personliga assistansen ska produceras och när den ordnas, ska beakta de egna åsikterna och önskemålen hos personen med funktionsnedsättning samt det i serviceplanen definierade individuella hjälpbehovet och personens livssituation i sin helhet.

Välfärdsområdet ska klargöra för klienten vilken ställning han eller hon har som användare av servicesedel. Välfärdsområdet är också skyldig att i tillräcklig utsträckning ge klienten råd och vägledning.

Efter att klienten  fått ett beslut av välfärdsområdet om att personlig assistans ska ordnas med servicesedel väljer klienten en serviceproducent för personlig assistans bland de producenter som välfärdsområdet godkänt och ingår ett avtal med serviceproducenten.

Läs också på vår webbplats:

Källor:

Lag om ordnande av social- och hälsovård 612/2021 (Finlex)

Lag om välfärdsområden 611/2021 (Finlex)

Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om service och stöd på grund av handikapp samt 4 § i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården. RP 166/2008 rd (Finlex)

Räty, Tapio (2010) Vammaispalvelut. Vammaispalvelujen soveltamiskäytäntö. Kynnys ry. (på finska)