Användning av RAI i klientarbetet

Servicen och vården utgår från klientens behov. RAI-bedömningen är en systematisk och mångsidig process för bedömning av servicebehovet som genomförs tillsammans med klienten. En noggrann RAI-bedömning ger en aktuell beskrivning av klienten, klientens tillstånd och livssituation.

En enhetlig bedömning av klienterna med RAI-verktyget skapar en grund för målinriktad och systematisk vård och tjänster som svarar mot klienternas behov.

RAI-bedömningen kartlägger tjänsternas behov på ett övergripande sätt

Vid bedömningen av servicebehovet kartläggs funktionella, medicinska och sociala förhållanden som påverkar livskvaliteten hos en klient inom äldre- eller funktionshinderservicen samt eventuella individuella servicebehov.

Genom en heltäckande bedömning av servicebehovet utreds klientens resurser och hjälpbehov samt faktorer som påverkar dessa. Utifrån bedömningen utarbetar klient- eller servicehandledaren vid behov en plan för tjänster, vård, rehabilitering eller andra åtgärder som upprätthåller eller förbättrar klientens situation. 

Vid bedömningen av servicebehovet görs en heltäckande utredning av klientens

  • fysiska funktionsförmåga
  • psykiska funktionsförmåga
  • sociala funktionsförmåga
  • tillstånd
  • resurser
  • livssituation.

RAI-bedömningen ska göras mångprofessionellt. Det behövs till exempel specialkompetens för att kunna identifiera rehabiliteringsmöjligheter eller svårighetsgraden på en minnesstörning. En omfattande kartläggning och genom att flera olika yrkesgrupper deltar i bedömningen får man en heltäckande syn på klientens situation.

Klientens egna synpunkter, önskemål och mål ska beaktas. Därför är det väsentligt att klienten och dennes närstående deltar både i bedömningen av servicebehovet och i RAI-bedömningen av en klient som redan får service. Klientens deltagande i planeringen och genomförandet av vården skapar tillfredsställelse, trygghet och förtroende. 

RAI-bedömning görs halvårsvis och vid förändringar i situationen inom regelbundna tjänster för äldre

Utgångspunkten för bedömningen är alltid klienten och att utreda hens föränderliga behov.

Regelbunden och aktuell bedömningsinformation möjliggör uppföljning av förändringar i klientens situation och funktionsförmåga. Upptäckta problem kan då åtgärdas snabbt och förebyggande.

RAI-bedömning för äldre som får regelbunden hemvård

En omfattande helhetsbedömning görs för klienten när hemvården inleds, halvårsvis under vården samt alltid när klientens situation förändras väsentligt, antingen gällande klienten själv eller tjänstens genomförande (se lista nedan).

Väsentlig förändring i klientens situation

En väsentlig förändring innebär att klientens tillstånd eller behov av stöd förändras inom något av följande områden:

  • Dagliga aktiviteter (ADL) eller beslutsförmåga (kognition)
  • Inkontinens
  • Ofrivillig viktnedgång
  • Uppkomst av minst trycksår grad II, när inga andra trycksår funnits tidigare
  • Sjukdom eller tillstånd som påverkar stabiliteten i hälsotillståndet
  • Försämring eller förbättring av allmäntillståndet
  • Ökat eller minskat behov av och tillgång till stöd

Ur tjänstens perspektiv är väsentliga förändringar till exempel situationer där:

  • Klientens tillstånd eller omständigheter förändras så att klientplanen eller genomförandeplanen för tjänsten behöver uppdateras
  • Klientens tillstånd förändras plötsligt, till exempel på grund av sjukdom, försämring av sjukdom eller olycka, och tillståndet förväntas inte återställas inom några dagar
  • Klienten återvänder till tjänsten efter sjukhusvård eller rehabiliteringsperiod och klientens situation har förändrats väsentligt under perioden.

RAI-bedömning inom serviceboende med heldygnsomsorg för äldre

RAI-bedömning görs alltid när klienten flyttar in i serviceboende med heldygnsomsorg. Därefter görs uppföljningsbedömning när klientens situation förändras väsentligt (se lista ovan) och vid behov regelbundet halvårsvis.

Om uppföljningsbedömningar endast görs vid förändringar är det viktigt att enheten har god praxis för att följa upp klientens tillstånd, identifiera väsentliga förändringar och säkerställa att bedömningen görs omedelbart när en förändring upptäcks.

Regelbundna RAI-bedömningar ger omfattande jämförelseinformation

THL:s RAI-responsrapporter och annan RAI-jämförelsedata baseras på RAI-bedömningsinformationer för de klienter som bedömts under varje halvårsperiod. Om ingen RAI-bedömning görs för en klient under en sexmånadersperiod, ingår klientens informationer inte i det material som jämförelsedata bildas av för den perioden.

Regelbunden halvårsvis RAI-bedömning säkerställer att jämförelsedatan på ett tillförlitligt sätt beskriver hela enhetens klienters servicebehov eller kvaliteten på tjänsten.

Service- och vårdplanen grundar sig på RAI-bedömningen

En individuell service-, vård- eller rehabiliteringsplan utarbetas utifrån informationerna från bedömningen. Med hjälp av informationerna kan man också följa upp hur planen genomförs.

I planen införs RAI-bedömningens resultat, mål som ställts upp i samarbete med klienten och en plan för uppföljning.

Uppfyllelsen av målen utvärderas i ett multiprofessionellt samarbete och tillsammans med klienten och de närstående. RAI-mätarna hjälper till att följa upp hur vården genomförs.

Information från RAI-bedömningen

I RAI-bedömningen bildas utöver svaren på bedömningsfrågorna även triggers som beskriver klientens resurser och riskfaktorer och informationer om de tjänster som klienten använder och om klientens sociala nätverk.

I RAI-bedömningen bildas också RAI-mätare som beskriver till exempel klientens hälsotillstånd, funktionsförmåga och resurser samt behovet av vård, tjänster och rehabilitering. Mätarna hjälper också till att följa upp resultaten av vården, servicen eller rehabiliteringen.

RAI-mätarnas resultat som grund för tjänsternas kriterier

I servicehandledningen och planeringen av vården behövs gemensam, rättvis och transparent praxis för hurdana tjänster som tillgodoser klientens behov.

Ett sätt är att komma överens om de kriterier som ligger till grund för tjänsten. Kriterierna ska alltid basera sig på tillförlitlig information om klientens situation.

RAI-systemets mätare kan användas när kriterierna skapas, med beaktande av att inget enskilt indikatorvärde beskriver klientens helhetssituation. Resultatet från en enskild mätare får inte heller utgöra grunden för tjänsten.

RAI-systemets mätare

Fem faser i RAI-bedömningsprocessen

För att genomföra en tillförlitlig RAI-bedömning behövs yrkeskompetens samt förmåga att genomföra RAI-bedömningen och dokumentera den i programmet. En bra bedömning uppstår när man reserverar tillräckligt med tid för att göra bedömningen och när klienten själv deltar i den.

Fem faser finns uppräknade efter bilden.

Material för att stödja arbetet

Använd webbmaterialet när du gör RAI-bedömningen och när du diskuterar med klienter. På webbsidan hittar du frågor och svar till stöd för RAI-bedömningen samt broschyrer att skriva ut och dela ut i din arbetsgemenskap och till exempel till klienter och dennes familj.

THL:S RAI-WEBBUTBILDNING

Studera användningen av RAI-verktyg och utnyttjandet av RAI-information i THL:s RAI-webbutbildningen. RAI-utbildningen är öppen och gratis för alla.

THL:s webbutbildning

THL:S RAI-EXTRANÄT

THL:s RAI-extranät (organisationssidor, lösenord till jämförelsedatabaser)

THL:s RAI-extranät för RAI-programleverantörer

För att logga in på THL:s RAI-extranät krävs ett personligt användarnamn. Kontakta vid behov din egen organisations RAI-kontaktperson eller fråga rai[at]thl.fi