Information om RAI-systemet
Sidans innehåll
- Vad är RAI-systemet?
- RAI-systemet gagnar både klienten och personalen
- RAI-systemet ger information om klientens hälsotillstånd
- Användning av RAI-systemet i Finland
Genom att använda RAI-systemet utreds klienternas servicebehov på ett enhetligt och mångsidigt sätt. Med hjälp av den information som RAI-systemet producerar kan tjänsterna planeras individuellt och riktas till dem som behöver dem.
Vad är RAI-systemet?
RAI-systemet är ett standardiserat verktyg för datainsamling och observationer som är avsett för
- bedömning av servicebehovet hos klienter inom äldre- eller funktionshinderservicen och
- för att upprätta vård-, rehabiliterings- och serviceplaner.
RAI-systemet består av flera bedömningsinstrument för olika ändamål och målgrupper.
Varje RAI-instrument är en helhet som omfattar:
- Utvärderingsfrågor med svarsalternativ.
- Handboken innehåller principer för RAI-bedömning, anvisningar för bedömningen och instruktioner för användningen av bedömningsinformationen.
- Hela utvärderingen ger upphov till flera triggers som hjälper till att identifiera klientens styrkor och problem som kräver åtgärder.
- Flera RAI-mätare som bildas av bedömningen används i planeringen och uppföljningen av klientens vård.
Det centrala innehållet i RAI-instrumenten är enhetligt i alla länder där RAI används. En del utvärderingsfrågor, till exempel om servicesystemet, kan variera i de nationella versionerna av instrumenten. I bedömningsverktyget har man också kunnat lägga till frågor om ämnen som anses vara viktiga nationellt.
Bedömningsblanketterna och handböckerna finns tillgängliga i THL:s RAI-extranätet för organisationerna som deltar i RAI-verksamheten.
THL:s RAI-extranätet
RAI-instrumenten
Så här tar du i bruk RAI-systemet
RAI-systemet gagnar både klienten och personalen
En korrekt och omsorgsfull användning av RAI-systemet gagnar både klienterna och personalen inom äldre- och funktionshinderservicen.
- Klienten deltar själv i bedömningen. Personen bemöts som en individ och hans eller hennes behov kartläggs på ett övergripande sätt.
- Klienten deltar själv i planeringen, genomförandet och utvärderingen av vården. Det skapar en känsla av tillfredsställelse, trygghet och förtroende.
- RAI-bedömningen hjälper vårdaren att beakta väsentliga saker och förändringar i klientens mående och funktionsförmåga.
- Med hjälp av informationen från RAI-bedömningen kan man göra upp en vård-, service- eller rehabiliteringsplan som motsvarar klientens individuella behov.
RAI-systemet ger information om klientens hälsotillstånd
I RAI-bedömningen samlas information om till exempel förmågan att klara sig i vardagen, kognitiv funktionsförmåga, psykiska symtom, social delaktighet och rehabiliteringsresurser samt stöd som klienten får av sin närmaste krets.
Utvärderingsfrågorna i RAI-bedömningen omfattar de viktigaste delområdena i anslutning till klientens hälsotillstånd och vård, till exempel:
- Hälsotillstånd
- Funktionsförmåga
- Medicinering
- Nutrition
- Minnesfunktioner och sinnesstämning
- Rehabilitering och specialbehandlingar
- Användning av tjänster
- Miljö
- Delaktighet och aktivitet
- Stöd från anhöriga.
RAI-bedömningen av en enskild klient klassificeras som klient- eller patientuppgifter. Den får endast användas av yrkespersoner som deltar i vården av klienten eller i genomförandet av servicen.
Användning av RAI i klientarbetet
THL:s webbutbildning
Användning av RAI-systemet i Finland
RAI-verktygets innehåll upprätthålls och utvecklas av det internationella forskarnätverket interRAI som äger rättigheterna till det.
I Finland infördes RAI-bedömningssystemet år 2000. Institutet för hälsa och välfärd upprätthåller de finländska versionerna av RAI-instrumenten och ser till att de används i enlighet med villkoren i interRAI:s licensavtal.
I Finland används RAI-instrumenten mest i bedömningen av klienter inom hemvården och klienter som får omsorg dygnet runt. Under de senaste åren har RAI även införts inom funktionshinderservicen.
THL producerar jämförelseinformation och forskning om RAI-bedömningarna som hjälper till att utveckla tjänsterna så att de motsvarar klienternas behov och ger resultat. För denna lagstadgade uppgift samlas uppgifterna från alla RAI-bedömningar som gjorts i Finland in på THL, där uppgifterna förvaras och används i enlighet med THL:s datasäkerhetspolicy.
Läs mer
Aktuellt om RAI
RAI-verktyget
Användning av RAI i klientarbetet
Lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre (Finlex)
Studera användningen av RAI-verktyg och utnyttjandet av RAI-information i THL:s RAI-webbutbildningen. RAI-utbildningen är öppen och gratis för alla.
THL:s RAI-extranät (organisationssidor, lösenord till jämförelsedatabaser)
THL:s RAI-extranät för RAI-programleverantörer
För att logga in på THL:s RAI-extranät krävs ett personligt användarnamn. Kontakta vid behov din egen organisations RAI-kontaktperson eller fråga rai[at]thl.fi