Handlingarnas uppkomstkontext

Klientarbetet inom socialvården dokumenteras i klienthandlingar. När handlingarna lagras i Klientdataarkivet för socialvården förses de med metadata som beskriver uppkomstkontexten. Metadata kopplar handlingen till en viss serviceuppgift, serviceenheten, ärendet, serviceprocessen och vid behov till den socialservice där den har upprättats.

De begrepp som beskriver handlingarnas uppkomstkontext definieras i Ordlista för informationshantering inom socialvården. Begreppsdefinitionerna finns i webbtjänsten Ordlistor för social- och hälsovården.

Webbtjänsten Ordlistor för social- och hälsovården

Handlingarnas kontextuppgifter har publicerats tjänsten Sosmeta. Med hjälp av den kan man granska uppkomstkontexten för varje klienthandling.

Kontextinformation i Sosmeta-tjänsten

Serviceuppgift

Med en serviceuppgift inom socialvården avses en helhet av socialservice och annat stöd som motsvarar vissa stödbehov i klienternas olika livsskeden. 
Serviceuppgifterna och den socialservice som tillhandahålls inom dem kan indelas i basservice och särskild service.

Inom basservicen ligger tyngdpunkten i arbetet på att förebygga sociala problem och erbjuda tidigt stöd. Med basservice avses följande serviceuppgifter

  • service för barnfamiljer
  • service för personer i arbetsför ålder och
  • service för äldre.

Inom särskild service erbjuds riktat och intensivt stöd till klienten när den socialservice som tillhandahålls inom basservicen inte är tillräcklig. Serviceuppgifter som innefattar särskild service är

  • barnskyddet,
  • missbrukarvården och
  • funktionshinderservice.

Familjerättslig service är en serviceuppgift som innefattar socialservice inom det familjerättsliga området. Genom servicen tryggas i synnerhet tillgodoseendet av barnets bästa vid förändringsskeden i familjen.

Serviceuppgifter inom socialvården (Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården, kapitel 6.2)

Socialservice

Socialservice som tillhandahålls inom olika serviceuppgifter ordnas för flera olika stödbehov. Socialservice som allmänt tillhandahålls inom olika serviceuppgifter är till exempel socialt arbete och social handledning. Vissa sociala tjänster hör alltid ihop med samma serviceuppgift, till exempel adoptionsrådgivning och tryggande av vårdnad om barn och umgängesrätt som hör till familjerättslig service.

Socialvårdstjänster som ingår i serviceuppgifterna (Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården, kapitel 6.3)

Serviceprocess

Till beskrivningen av handlingens uppkomstkontext hör också att koppla den till den serviceprocess där den har upprättats. Serviceprocesserna beskriver faserna i behandlingen av ett socialvårdsärende. Samtidigt skiljer de på uppgifter som hör till anordnaren av tjänster och tjänsteproducenten. 

Skeden i ärendehantering är

  • inledande behandling av ärendet,
  • bedömning av servicebehovet,
  • planering av kundrelationen,
  • ordnande av servicen och
  • genomförande av servicen.

Skeden i ärendehantering (Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården, kapitel 8.2)

Serviceenhet

Med serviceenhet inom socialvården avses den organisationsenhet där klienten uträttar ärenden, hans eller hennes ärende behandlas eller klienten får socialservice. Tjänstetillhandahållaren utser för varje arbetstagare de serviceenheter som arbetstagarens arbetsuppgifter hänför sig till. Uppgifterna om serviceenheten används till exempel för teknisk verifiering av saklig anknytning mellan klienten och arbetstagaren.

Fastställa serviceenheterna för socialvård (Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården, kapitel 6.4)