Funktionella specifikationer för serviceproduktionen

Välfärdsområdena är skyldiga att ordna socialservice. Med serviceproduktion inom socialvården avses ordnande av socialservice och annat stöd så att det motsvarar individens stödbehov. Serviceproduktionen omfattar

  • bedömning av servicebehoven, 
  • planering av kundrelationen samt 
  • ordnande och genomförande av socialservice.

Serviceproduktionens funktionella specifikationer beskriver serviceproduktionen för hantering av kunduppgifter. Tjänstetillhandahållarna utnyttjar de riksomfattande informationssystemtjänsterna vid hanteringen av handlingar. Med hjälp av metadata som beskriver serviceproduktionen finns de handlingar som uppkommer i klientarbetet vid behov i Klientdataarkivet för socialvården, som är ett riksomfattande klientdatalager och som hör till Kanta-tjänsterna.

Till de uppgifter som uppkommer i verksamheten kopplas metadata så att klientuppgifterna är lätta att hitta och utnyttja alltid när de behövs. Metadata beskriver handlingarnas uppkomstkontext. Med detta avses den verksamhetsmiljö där klienthandlingarna har upprättats.

Till de funktionella specifikationerna hör också specifikationer för ärende- och klientrelationshantering. Med hjälp av dem förenhetligas praxisen inom serviceproduktionen. Dessutom tryggar de klientens dataskydd genom att styra åtkomsträttigheterna till klientuppgifter och hanteringen av utlämnanden.

Verksamhetsmiljö och serviceproduktion inom socialvården (Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården, kapitel 6)