Del 5: Samerna som ursprungsbefolkning i Finland

I webbutbildning om antirasism för yrkespersoner – kunskaper, färdigheter, känslor del 5 behandlar överakturarie, politices magister Jovnna Ovllá Hánno Juhan, alltså Juho Keva, samiskhet och behovet av information för att slå hål på fördomar.

Bristande kunskaper bland majoritetsbefolkningen är ett centralt problem i främjandet av samernas rättigheter. Det finns mycket forskningsrön att tillgå eftersom samerna är ett av de mest undersökta folken. Trots det förmedlas inte forskningsrönen till allmänheten idag. Dessutom upplever samerna en undersökningsbörda.

Det finländska skolsystemet har fortfarande brister i fråga om samerna, till exempel i tillgången på samiska läromedel och språkutbudet. Läromedlen innehåller mycket lite information om samerna eller så är informationen föråldrad och innehåller rasistiska stereotyper. Bristen på information är en grogrund för desinformation och hatretorik.

Utbildningsmaterial 

Juho Kevas presentation (pdf 620 kB)

Begrepp

  • samiskhet
  • assimilation
  • kolonialism
  • nybyggarkolonialism
  • stereotyper
  • rasism
  • samedräkt
  • desinformation
  • hatretorik
  • sannings- och försoningskommissionen
  • undersökningsbörda
  • urfolk

Bekanta dig med begreppen

Fundera på följande frågor

  • Vilken slags information om samerna finns det i grundskolans läromedel?
  • Vilken typ av bilder innehåller läromedlen?
  • Hur påverkar detta uppfattningarna om samer och samiskhet?
  • Vilken inverkan har kunskapsbrist på hatretorik och desinformation?
  • Vad innebär undersökningsbörda?