Del 14: Möten inom den sociala sektorn

I webbutbildning om antirasism för yrkespersoner – kunskaper, färdigheter, känslor del 14 behandlar författaren, politices magister Koko Hubara vardagliga möten inom det sociala arbetet och hur antirasistiskt arbete skulle kunna vara en del av vardagen inom det sociala arbetet.

Hubara tar ställning till bristerna i undervisningen inom det sociala arbetet och berättar om rasism och rasifiering som hon mött som studerande i socialt arbete, anställd och klient. I Finland stödjer sig det sociala arbetet kraftigt på vithetsnormen och på eurocentriskt tänkande, och beaktar inte frågorna om brunhet och vithet samt rasism och antirasism.

Hubara berättar om bristerna i undervisningen inom det sociala arbetet och hur de kan åtgärdas. Hubara påminner om att det övergripande bemötandet av klienterna är mycket viktigt inom det sociala arbetet. Antirasism är aktiv medmänsklighet.

Utbildningsmaterial

Koko Hubaras presentation (pdf 632 kB)

Begrepp

  • rasism
  • rasifiering
  • vithetsnormen
  • eurocentrism
  • brunhet
  • vithet
  • antirasism
  • kolonialism
  • tvångsassimilering
  • ”rasbegreppet”

Bekanta dig med begreppen

Fundera på följande frågor

  • Hur ser det sociala arbetets historia ut i Finland och varför borde man tala om den i undervisningen inom det sociala arbetet?
  • Hur måste undervisningen inom det sociala arbetet förändras?
  • Vad innebär ett övergripande bemötande av klienten och varför är det viktigt?
  • Fundera på Hubaras kommentar ”Antirasism är aktiv medmänsklighet” i förhållande till ditt arbete. Hur kan du som socialarbetare bemöta dina klienter övergripande?