Del 15: Mot en antirasistisk skola
I webbutbildning om antirasism för yrkespersoner – kunskaper, färdigheter, känslor del 15 behandlar projektchef, pedagogie magister Mona Eid det finländska skolsystemet och den strukturella rasismen som förekommer där.
Eid granskar skolan som en del av samhället, inte som en egen ö. Läroplanens mål och värden för jämlikhet förverkligas inte alltid i skolorna. Skolböckerna förmedlar en etnocentrisk och västcentrerad världsbild, och skolans idealelev bygger på den vita normativiteten.
I skolorna förekommer diskriminerande mobbning och rasifierad handledning. Känslan av att inte höra till gruppen kan orsaka minoritetsstress. Eid föreslår ett dialogiskt och modigt lärarskap som ett sätt att sträva mot en antirasistisk skola.
Utbildningsmaterial
Mona Eids presentation (pdf 947 kB)
Begrepp
- diskriminerande mobbning
- antirasism
- minoritetsstress
- rasifierad handledning
- finskhetsmyten
- vit normativitet
- etnocentrering
- synlig minoritet
- jämlikhet
- fördomar
Fundera på följande frågor
- Hur påverkas lärarens arbete av lärarens föreställning om idealeleven?
- Hurdana samhällsmedlemmar försöker man fostra i den finländska skolan?
- Vad är skillnaden mellan multikulturell fostran och antirasism?
- Hur är ett dialogiskt och modigt lärarskap?
- Hur är modiga och trygga rum i undervisningen?
- Hur syns rasifierad handledning i skolorna?