Anställd inom den pedagogiska och utbildningssektorn som skapare av en trygg uppväxtmiljö

Barnet knåpar med en bil.

Barn och ungdomar tillbringar en stor del av sin tid inom småbarnspedagogiska verksamhetsmiljön och inom undervisningsmiljön. Personalen inom den pedagogiska och utbildningssektorn kan påverka på ett betydelsefullt sätt trygghetskänslan hos och helhetsutvecklingen av regnbågsbarn och -ungdomar. 

Diskrimineringslagen och jämställdhetslagen förpliktar utbildningsanordnaren och från och med 2023 även anordnaren av småbarnspedagogik att främja likabehandling och jämställdhet mellan könen. I skyldigheten att främja ingår förebyggande av diskriminering på grund av sexuell läggning, könsdentitet, könsuttryck och kroppsliga variationer. Barn och unga ska tas med i planeringsarbetet.  

På denna webbplats berättas om hur all personal inom den pedagogiska och utbildningssektorn kan uppmuntra alla barn och unga att bli medvetna om jämlikhet, jämställdhet mellan könen och de mänskliga rättigheterna. Personalen kan bygga upp en miljö där man respekterar mångfald inom den pedagogiska gemenskapen och undervisningsgemenskapen. På webbplatsen koncentrerar man sig särskilt på en genusmedveten undervisning som ger varje barn en möjlighet att förverkliga sig själv individuellt. 

På denna sida

Alla gynnas av att värdesätta mångfald och genusmedvetande

Varje barn och ungdom behöver en trygg plats där hen kan vara sig själv. Då är det också enklare att respektera den andra personen och gruppandan förbättras. 

När man ökar barnets vetskap om sina egna rättigheter och hen undervisas genusmedvetet utvidgar man barnets möjlighet att söka sig till en utbildnings- och karriärväg som intresserar hen utan traditionella könsbundna förväntningar.  

Dina ordval är betydelsefulla 

En pedagogik som respekterar de mänskliga rättigheterna och mångfalden utgår från personalens medvetande om sina egna attityder och förutfattade antaganden. De påverkas å sin sida av de oskrivna normerna, dvs. reglerna som råder i samhället och som definierar till exempel kön, sexuell läggning, familjen, finskhet och människans funktionsförmåga. Normerna varierar med tid, plats och bland olika människogrupper. Ofta blir normerna synliga först när man bryter mot dem. 

Ett språk samt ordval som inkluderar alla och beaktar mångfalden är viktiga i det dagliga arbetet. Genom dem visar personalen för barnen och ungdomarna att hen identifierar mångfalden, respekterar den och utesluter inte ens ofrivilligt någon genom sitt språk.  

Hurudant är ett språk som beaktar mångfalden och inkluderar alla?

Ordvalen i den vardagliga kommunikationen är viktiga. Genom sina ordval bygger personalen upp en bild av världen som barnen och de unga speglar sig i. Det är viktigt att identifiera vilka ordval man ska göra för att skapa utrymme för mångfalden. 

Till exempel genom att tala om en familj som något som utgårs av en pappa, mamma och deras biologiska barn kan du utestänga många barns familjer utanför. Du kan däremot tala om en familj så att barnets eller den ungas egentliga familjemedlemmar eller de som enligt den egna definitionen beaktas, även om familjen inte ryms in i definitionen för en traditionell heterokärnfamilj. Läs mer om språk som beaktar mångfald.

Vad är genusmedveten undervisning och handledning?  

I en genusmedveten undervisning och pedagogik bryter man ner inrotade uppfattningar som råder i vårt samhälle om uppgifter och egenskaper hos olika kön. Syftet med det är att uppmuntra barn och unga att förverkliga sig själva utgående från sina individuella styrkor och intressen. 

I ett genusmedvetet förhållningssätt identifierar man skillnaderna mellan könen men de anses inte vara biologiska utan att de är även kulturellt och socialt formade. 

Frihet att förverkliga sig själv individuellt

Genusmedveten personal respekterar barnets och den ungas individuella sätt att uttrycka sitt eget kön. Hen tänker inte på att till exempel vissa färger, sätt att bete sig, intressen inom läroämnen eller lekar skulle vara avsedda för flickor eller pojkar. 

Personalen identifierar könsmångfalden utöver den tudelade fördelning flicka-pojke. Barnets eller den ungas kön kan även vara något mittemellan eller ingendera. Barnets eller den ungas könsidentitet kan inte härledas från hens officiella namn, utseende eller beteende.
En liten regnbågsordlista

Genusmedveten undervisning strävar inte efter att radera ut könen

Val och egenskaper enligt de rådande normerna i samhället ingår också i könsmångfald och i sätten hur könet uttrycks. Barnet kan vilja följa de traditionella könsrollerna gällande till exempel klädsel och lekar. Många barn definierar sig som pojke eller flicka såsom man har fastställt hen vid födseln. Pedagogen respekterar alla dessa val och egenskap lika mycket. 

En genusmedveten undervisning är inte könsneutral och strävar inte till att utplåna betydelsen av kön även om man ibland tänker så felaktigt. Å andra sidan är det bra om man i genusmedveten undervisning inte betonar könet i situationer då det inte har någon betydelse.

Som en genusmedveten pedagog kan du göra såhär:

  • När du talar till hela barn- och ungdomsgruppen, tala om barn och unga eller elever och studerande, inte om flickor och pojkar. 
  • När du tilltalar ett visst barn eller en viss ungdom ska du lyssna på hens egen definition om sig själv och sitt eget kön och använd den benämning som hen önskar. Det kan motsvara eller inte motsvara det kön som hen har tilldelats vid födseln. Det är viktigt för ett barn att bli sedd på rätt sätt.
  • Låt barnet göra val och rikta sig till lekar utgående från deras personliga intresse. Påminn barnen att färger, leksaker och lekar för pojkar och flickor inte finns. 
  • Delta aktivt i lekar och bryt ner könsnormer som även barnen tillämpar så att de kan göra fria val på ett ärligt sätt. När de leker hem kan även en pojke sköta om babyn eller klä sig i en aftonklänning.
  • Undvik att upprepa könsstereotypa yttringar om att uttrycka känslor i ditt språk. Pojkar kan gråta och flickorna kan vara vilda.
  • Ingrip vid alla typer av trakasserier och våld. Har alla rätt till integritet? Förhåller du dig allvarligt till våld mellan pojkar?
  • Lär att respektera egna och andras gränser. Innan du kramar om en annan person är det bra att be om tillstånd. Samtidigt kan man öva på hur en kompis avvisande tas emot.  
  • Handled på ett skapande och finkänsligt sätt när ni pysslar inför mors- och farsdag.  Man kan till exempel handleda barnen att göra kortet till mamma/pappa eller någon annan viktig vuxen som man själv valt. Om det till exempel två finns mammor i familjen ska du önska dem också välkomna till farsdagsfesten. En professionell, öppen och respektfull inställning till familjernas mångfalden skapar förutsättningar för ett bra pedagogiskt samarbete.
  • Utmana ensidiga uppfattningar om vilka pedagogiska metoder och vilket pedagogiskt material som är lämpligt för flickor eller pojkar. Till exempel kan intresset för att läsa eller spela ishockey bero på något annat än kön.
  • Välj material enligt deras genusmedvetenhet, om möjligt. Till exempel kan du fråga på biblioteket efter skönlitteratur som är medveten om mångfalden av kön och familjer. Om läromaterial inom till exempel sexualundervisning känns heteronormativa kan du uppmuntra eleverna att skriva tillsammans med dig en mångsidigare handledning.
    Regnbågsböcker för de yngsta (minabibliotek.se)
  • Sträva efter att utplåna dina eventuella förhandsantaganden gällande kön vid bedömningen av eleverna. Ett sätt är att hålla namnlösa prov. 
  • Utveckla verksamhetskulturen på hela arbetsplatsen genom att delta i planeringen av jämställdhet och likabehandling.

Hjälp barn och unga att lära sig om de mänskliga rättigheterna 

Idag har försvarandet av de mänskliga rättigheterna och demokratin blivit ännu viktigare. Genom undervisning i de mänskliga rättigheterna avses utbildning och inlärning av ett levnadssätt som respekterar människovärdet. Barn och ungdomar har även rätt att veta om de särskilda rättigheterna som berör dem såsom rätten att få information och bli hörd avseende frågor som gäller dem själv. 
Likabehandling och diskriminering i regnbågsbarnens och -ungdomarnas liv

Delta i en kostnadsfri webbutbildning

I genomförandet av den nationella barnstrategin sammanställs en webbutbildningshelhet om barnens rättigheter. Utbildningen riktas till personal som arbetar bland barn och ungdomar och den är öppen för alla och kostnadsfri.

Lapsen oikeudet (helheten av 10 utbildningar, eOppiva) (på finska)

Barnets rättigheter – Även barn i sårbar ställning har huvudrollen i sitt liv (eOppiva)


Läs mera

Genusmedveten undervisning och handledning (Utbildningsstyrelsen)

Jämställd småbarnspedagogik (Tasa-arvoinen varhaiskasvatus) (Kvinnosaksförbundet Unionen) 

Jämställdhet i lärande (Delegationen för jämställdhetsärenden Tane)