Kuraattorityön kirjaaminen
Kuraattorin asiakastyössä syntyneet tiedot kirjataan sosiaalihuollon asiakasrekisteriin. Kirjaamisen tulee tapahtua sosiaalihuollon säännösten mukaisesti.
Rakenteiseen kirjaamiseen siirtyminen
Kuraattoripalvelujen kirjaamisessa ollaan siirtymässä rakenteiseen kirjaamiseen. Hyvinvointialueen kuraattoripalvelujen tulee olla valmis rakenteisten asiakirjojen käyttöön sekä Kanta-palveluun liittymiseen viimeistään 1.9.2026. Liittymisen jälkeen syntyvät asiakasasiakirjat on tallennettava Kanta-palveluissa sosiaalihuollon asiakastietovarantoon.
Rakenteisessa asiakastiedon kirjaamisessa käytetään sovittua ja yhtenäistä tiedon rakennetta. Sosiaalihuollon asiakastiedon kirjaaminen perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen määrittelemiin asiakasasiakirjoihin. THL julkaisee kansalliset asiakirjarakenteet Sosmeta-palvelussa (Sosiaalihuollon asiakirjarakenteiden ja metatietojen palvelu). Kuraattoripalvelujen asiakasasiakirjojen määrittelytyötä on tehty THL:ssä yhteistyössä kuraattoreiden kanssa.
Lue lisää sosmeta.fi-palvelusta
Rakenteinen kirjaaminen yhtenäistää käytäntöjä
Rakenteiseen kirjaamiseen siirtyminen yhtenäistää kirjaamiskäytäntöjä ja tekee kuraattoripalvelujen työtä näkyväksi. Asiakastietojen asianmukaisella käsittelyllä varmistetaan asiakkaan asemaa ja oikeuksia sekä työntekijän oikeusturvaa.
Yhdenmukainen kirjaaminen edesauttaa kuraattoripalveluissa kertyvän tiedon keräämistä ja hyödyntämistä. Tämä tukee oikea-aikaisten ja tarpeen mukaisten palvelujen järjestämistä asiakkaalle. Tiedon toisiokäyttö mahdollistaa esimerkiksi tilastotiedon saamisen palveluista, tiedon käytön tutkimukseen ja palvelujen laadun varmistamisen.