Kuraattoripalvelun käynnistyminen, toteutus ja päättäminen
Kuraattoripalvelu ja asiakkuusprosessi alkavat asian vireilletulosta, etenee palvelun järjestämiseen ja toteuttamiseen ja lopuksi asiakkuuden päättämiseen.
Tällä sivulla
- Asian vireilletulo kuraattoripalveluissa
- Kuraattori arvioi palvelun tarpeen ja kiireellisyyden
- Kuraattoripalvelun järjestäminen ja toteutus
- Asiakkuuden päättyminen
- Kuraattorityö ja muut sosiaalipalvelut
- Sosiaalihuoltolain mukaisen palvelutarpeen arvioinnin tekeminen
Asian vireilletulo kuraattoripalveluissa
Yhteydenotto kuraattoripalveluihin eli asian vireilletulo voi tapahtua monella eri tavalla. Kuraattorilta voidaan pyytää palvelua tai kuraattori voi saada muutoin tietää palvelun tarpeesta.
Tavallisimmin oppilas tai opiskelija, huoltaja, oppilaitoksen työntekijä tai muu taho ottaa yhteyttä kuraattoriin. Kuraattoria voidaan pyytää myös osallistumaan opiskelijan tueksi koottavaan monialaisen asiantuntijaryhmään tai muuhun monialaiseen ryhmään, esimerkiksi pedagogiseen ryhmään.
Kuraattori arvioi palvelun tarpeen ja kiireellisyyden
Kun kuraattori saa yhteydenoton, hän arvioi oppilaan tai opiskelijan tilanteen, kuraattoripalvelun tarpeen ja asian kiireellisyyden. Kuraattorin asiakkuus alkaa tästä. Jos palvelulle ei ole tarvetta tai oppilas tai opiskelija ei halua ottaa tarjottua palvelua vastaan, asian käsittely päättyy tähän. Asiakasasiakirjoihin tehdään tästä kirjaukset.
Lue lisää opiskeluhuoltopalveluihin pääsyn määräajoista oppilas- ja opiskelijahuoltolaista (Finlex)
Joskus kuraattorilla on oppilaasta tai opiskelijasta erityinen tai suuri huoli ja hän on arvioinut palvelun tarpeelliseksi, mutta alaikäinen oppilas tai opiskelija ei halua ottaa palvelua vastaan. Tällöin on tärkeää arvioida, onko tarpeen tehdä ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta, lastensuojeluilmoitus tai ohjata oppilas tai opiskelija muihin palveluihin. Jos huoltajat eivät tiedä, että lapsi on käynyt kuraattorilla, tulee arvioida mahdollisuutta ottaa yhteyttä huoltajiin.
Lue lisää lastensuojeluilmoituksesta Lastensuojelun käsikirjasta (THL)
Kuraattoripalvelun järjestäminen ja toteutus
Kun palvelun tarve on todettu, kuraattori varaa oppilaalle tai opiskelijalle tapaamisajan. Oppilas tai opiskelija voi aina myös oma-aloitteisesti tulla tapaamaan kuraattoria ja työskentely voi käynnistyä tästä. Samalla arvioidaan kuraattoripalvelun tarve.
Kuraattoripalvelun käynnistymisestä eli palvelun myöntämisestä ei pääsääntöisesti tehdä erillistä päätöstä. Sosiaalihuoltolain (1301/2014, 45 §) sekä hallintolain (434/2003) toimintaperiaatteiden mukaisesti asiakkaalla on kuitenkin aina oikeus saada päätös palvelun myöntämisestä, jos hän sitä pyytää.
Lue lisää sosiaalihuoltoa koskevasta päätöksenteosta ja toimeenpanosta sosiaalihuoltolaista (Finlex)
Lue lisää hallintolaista (Finlex)
On tärkeää, että kuraattoripalvelu järjestetään ja toteutetaan siten, että se on helposti saatavilla ja sen luonne säilyy matalan kynnyksen tukena.
Kuraattori antaa oppilaalle tai opiskelijalle yksilökohtaista tukea. Hän voi myös tarvittaessa käynnistää
- opiskeluhuoltopalvelujen moniammatillisen tuen, esimerkiksi työparityön terveydenhoitajan kanssa tai
- opiskeluhuollon monialaisen yksilökohtaisen tuen monialaisen asiantuntijaryhmän avulla tai verkostotyönä.
Kuraattoripalvelun järjestäminen ja toteutus voi sisältää yksilökohtaista tai monialaista yksilökohtaista tukea tai näitä molempia.
Asiakkuuden päättyminen
Kuraattorin asiakkuus päättyy, kun kuraattoripalvelulle ei ole enää tarvetta ja asiakas ja kuraattori eivät sovi enää jatkotapaamista tai muuta yhteydenpitoa. Jos oppilas tai opiskelija ottaa myöhemmin yhteyttä kuraattoriin saman tai uuden asian takia, alkaa uusi asiakkuus.
Palvelun päättyessä kuraattori voi sopia asiakkaan kanssa myös tietyn mittaisesta seuranta-ajasta, jolloin asiakas voi vielä pyytää tarvitsemaansa tukea kuraattorilta. Jos toimitaan näin, asiakkuus päättyy seuranta-ajan jälkeen, jos asiakkaalta ei ole tullut yhteydenottoa.
Kuraattorityö ja muut sosiaalipalvelut
Jos oppilas tai opiskelija tarvitsee kuraattorin avun lisäksi muita sosiaalihuollon palveluja, kuraattori ohjaa hänet muihin hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin. Palveluohjaus on suositeltavaa tehdä ”saattaen vaihtaen”, jolloin varmistetaan oleellisten tietojen siirtyminen.
Kun muissa sosiaalipalveluissa tehdään sosiaalihuoltolain mukaista palvelutarpeen arviointia ja asiakassuunnitelmaa kuraattorin asiakkaana olevalle oppilaalle tai opiskelijalle, on kuraattorin tarvittaessa hyvä olla mukana.
Sosiaalihuoltolain mukaisen palvelutarpeen arvioinnin tekeminen
Kuraattorin ensisijainen tehtävä on antaa oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaista opiskelun ja koulunkäynnin tukea ja ohjausta.
Silloin, kun hyvinvointialueella on niin sovittu, voi kuraattorina tehdä asiakkailleen myös sosiaalihuoltolain mukaisen palvelutarpeen arvion (36 §), asiakassuunnitelman (39 §), toimia omatyöntekijänä (42 §) sekä tarvittaessa myöntää sosiaalipalveluja (38 §).
Lue lisää palvelutarpeen arvioinnista sosiaalihuoltolaista (Finlex).
Kuraattorin hoitaessa edellä mainittuja tehtäviä on huomioitava lainsäädännön määräykset sosiaalihuollon ammattihenkilön kelpoisuudesta ja virkasuhteesta. Kuraattori voi tehdä kyseisiä sosiaalihuoltolain mukaisia tehtäviä sillä edellytyksellä, että kuraattorin perustehtävän hoitaminen ja työtilanne sen sallii ja lapsen etu toteutuu. Kuraattorin tehtävänkuvan määrittelyn lähtökohtana tulee kuitenkin ensisijaisesti olla oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukainen lapsen, nuoren tai aikuisopiskelijan etu sekä palvelun saavutettavuus.
Lue lisää sosiaali- ja terveysministeriön opiskeluhuollosta usein kysyttyä -sivulta (STM)