HYTE-koefficienten – ett incitament för kommunerna
Sidans innehåll:
- Varför en HYTE-koefficient?
- HYTE-koefficienten beräknas utifrån de indikatorer som valts för den
- Hur beräknas incitamentsbeloppet?
- Lagstiftning och beredningsarbete
- Mer information
Varför en HYTE-koefficient?
Genom social- och hälsovårdsreformen överförs social- och hälsovårdstjänsterna till välfärdsområdena, men ansvaret för att främja kommuninvånarnas hälsa och välfärd kvarstår hos kommunerna.
Det är viktigt att kommunerna belönas för ett effektivt främjande av hälsa och välfärd, eftersom en välmående befolkning är en förutsättning för en livskraftig kommun och ett välmående område. För att dämpa ökningen av social- och hälsovårdskostnaderna krävs det dessutom att hälsa och välfärd i stor utsträckning främjas i människornas vardagsmiljöer.
Utbildning, motions-, mat- och kulturtjänster, planläggning, trafikarrangemang och många andra kommunala uppgifter skapar förutsättningar för befolkningens hälsa och välfärd.
HYTE-koefficienten beräknas utifrån de indikatorer som valts för den
Tilläggsdelens storlek bestäms utifrån två slags indikatorer: Processindikatorer som beskriver verksamheten och resultatindikatorer som beskriver resultaten. Indikatorernas tillämpning bedöms regelbundet och de kommer alltid inte alltid att vara desamma.
Tilläggsdelens storlek bestäms utifrån två slags indikatorer: Processindikatorer och resultatindikatorer. Det finns sammanlagt 21 indikatorer.
Processindikatorerna som beskriver verksamheten (15 st.) mäter nuläget. Med de söker man svar på frågan ”Hurdant är kommunens arbete för att främja hälsa och välfärd?”.
Indikatorer som beskriver verksamheten:
- grundskolor (4 enskilda indikatorer)
- motion och idrott (5 enskilda indikatorer)
- kommunledning (5 enskilda indikatorer)
- kultur (1 enskilda indikator)
Antalet indikatorer som beskriver verksamheten är relativt stort för att verksamheten ska kunna utvärderas så omfattande som möjligt. Om det bara fanns några indikatorer finns det en risk för att man endast skulle göra de saker som mäts i HYTE-koefficienten. De indikatorer som nu valts mäter omfattande allt från ledning, uppföljning och utvärdering, resurser och främjande av kommuninvånarnas delaktighet till praktiska handlingar. Det är också viktigt att arbetet är långsiktigt och planmässigt.
Bekanta dig med de indikatorer som beskriver verksamheten på sidan Processindikatorer
Resultatindikatorerna (6 st.) mäter förändringarna i befolkningens hälsa och välfärd.
Resultatindikatorerna har valts enligt dessa principer:
- genom sin egen verksamhet kan kommunerna påverka indikatorerna
- olika åldersgrupper är representerade
- för att kommunernas befolkningsstruktur, sjuklighet eller arbetslöshetssituation inte ska påverka resultatet mäts förändringen i regel i resultatindikatorerna
- målet är att kommunerna ska vara på samma linje i så stor utsträckning som möjligt och att de har möjlighet att åstadkomma konstaterbara, goda förändringar i dessa frågor
Med resultatindikatorerna beräknar man skillnaden mellan de två senaste åren eller mätningstidpunkten för att beskriva förändringen. Om värdet på någon indikator redan finns i målsituationen får kommunen maximipoäng för den.
Bekanta dig närmare med resultatindikatorerna
Hur beräknas incitamentsbeloppet?
Preliminärt har man planerat att den summa som ska fördelas ska uppgå till cirka 100 miljoner euro. Detta är inte öronmärkt, utan har en allmän täckning, dvs. ingår i den statsandel som kommunen får. Kommunen kan använda summan för att sköta de uppgifter som anges i grunderna för statsandelen.
I praktiken beräknas kommunens belopp enligt följande:
Grundpriset för främjande av hälsa och välfärd x kommunens invånarantal x kommunens HYTE-koefficient / hela landets HYTE-koefficient, som år 2023 är 67.
Till exempel kan en kommun med 10 000 invånare, beroende på hur väl arbetet med att främja hälsa och välfärd lyckas, få
18,89 €/invånare x 10 000 invånare x 40/67 = 112 500 euro eller
18,89 €/invånare x 10 000 invånare x 80/67 = 225 000 euro
Kalkylen har publicerats i webbtjänsten Sotkanet och på finansministeriets webbplats.
Gå till Sotkanet
Bekanta dig med kalkylen (FM)
Lagstiftning och beredningsarbete
Incitamentet för främjande av hälsa och välfärd finns inskrivet i 15 § i statsandel för kommunal basservice ”tilläggsdel för främjande av hälsa och välfärd” (618/2021).
Förslaget att sporra kommunerna är inte nytt. Sedan början av 2000-talet har man föreslagit att kommunerna ska belönas för sitt goda arbete för att främja invånarnas hälsa (Statsrådets principbeslut om folkhälsoprogrammet Hälsa 2015, 2001).
I samband med social- och hälsovårdsreformen uppmuntrade den av SHM och FM tillsatta gruppen av utredningspersoner för social- och hälsovårdsreformen (SHM 2015) att utveckla incitamentssystemet så att det stöder och belönar kommuner som har kunnat förbättra eller upprätthålla invånarnas hälsa och välfärd. Kommunerna gav också ett tydligt stöd för att inkludera ett sporrande element i kommunernas statsandelar. I finansministeriets förutredning 2019 ansåg över 90 procent av kommunerna som svarade att koefficienten för främjande av hälsa och välfärd var motiverad (Finansministeriet 2019).
Det sporrande elementet har ännu inte ett etablerat namn – tilläggsdelen för främjande av hälsa och välfärd kallas också ”HYTE-koefficienten”. HYTE är en förkortning av främjandet av hälsa och välfärd (hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen).
Mer information
THL
Timo Ståhl
ledande expert
tfn 029 524 7128
[email protected]
Vesa Saaristo
expert
tfn 029 524 7749
[email protected]
Social- och hälsovårdsministeriet
Heli Hätönen
utvecklingsråd
tfn 029 516 3326
fö[email protected]