Främjande av delaktighet
På individnivå är delaktighet en upplevelse av att höra till en grupp som känns betydelsefull för en själv. I en grupp tar sig delaktigheten uttryck i ömsesidig respekt och ömsesidigt förtroende samt möjlighet att påverka inom gruppen. På samhällsnivå innebär delaktighet att möjligheter och rättigheter tillgodoses och att människorna behandlar varandra jämlikt. På politisk nivå innebär delaktighet åtgärder för att öka människornas deltagande och delaktighet i samhället.
Samhällsstrukturerna och kommunernas och välfärdsområdens service, såsom social- och hälsovårdsservicen samt sysselsättningsservicen, är viktiga för målet att främja delaktighet. Också andra aktörer är viktiga för målet att stärka delaktigheten, till exempel skolor, arbetsplatser, organisationer, föreningar och församlingar. Invånare, klienter och erfarenhetsexperter bör inkluderas i planeringen, utvecklingen och utvärderingen av servicen. Att stödja medborgarnas aktivitet och individens agentskap är en del av delaktighetsarbetet.
Delaktighet i arbetslivet och arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte
Var och en har rätt till arbete. Arbetet är en väsentlig del av människans identitet, välfärd och delaktighet i samhället. Delaktigheten i arbetslivet främjas genom att förbättra individens sysselsättningsförutsättningar, rehabilitering för arbetsmarknaden och delaktighet samt genom att påverka arbetsmarknadens utveckling. Ett allmänt mål är att främja och stödja sysselsättning, återgång till arbete och fortsatt arbete.
Delaktighet i arbetslivet
Syftet med arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte är att hjälpa klienten att ta del av arbete, utbildning eller arbetskraftsservice genom att förbättra klientens livskompetens och funktionsförmåga.
Läs mer om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte
Smidigt på jobb -handbok fokuserar på smidig rekrytering av partiellt arbetsföra personer och att dra nytta av arbetskraftspotentialen.
Smidigt på jobb -handbok
Delaktighet för dem som har det sämst ställt
Vid främjandet av delaktighet bör särskild uppmärksamhet fästas vid dem som har de allra sämst ställt och dem som är marginaliserade.
Vi har samlat information och verktyg i form av handbok för att främja delaktighet i kommuner, välfärdsområden, organisationer och gemenskaper. Ett särskilt fokus i handboken ligger på att öka delaktighet av dem som har det sämst ställt.
Handbok för främjare av delaktighet (THL 2024)
Koordinationen för jämlik delaktighet (THL) arbetar för delaktighet, likabehandling och jämställdhet mellan könen så att alla ska vara delaktiga.
Koordinationen för jämlik delaktighet
Invånar- och klientdelaktighet
Kommunens och välfärdsområdens uppgift är att främja invånarnas möjligheter att delta i och påverka välfärdsområdens eller kommunens verksamhet. Med klientdelaktighet avses vanligen att brukarna deltar i planeringen, utvecklingen, produktionen och utvärderingen av tjänsterna i högre grad än att de bara uträttar sina egna ärenden. Man antar att klienternas delaktighet i utvecklingen av tjänsterna bidrar till bättre tjänster som motsvarar klienternas behov bättre.
Ledning av klientdelaktighet inom social- och hälsovårdstjänster
Anvisningar för inkludering:
Handbok för främjare av delaktighet, s. 97 (THL 2024)
Läs mer om erfarenhetsexpertis:
Handbok för främjare av delaktighet, s. 103 (THL 2024)
Delaktighetsprogram
Allt fler kommuner har angett främjande av delaktighet som ett officiellt mål. Många kommuner har skrivit in målen i ett särskilt delaktighetsprogram eller en delaktighetsplan.
TEAviisari kommunledningsundersökning: delaktighet (2023)
Läs mer om utarbetandet av delaktighetsprogram:
Handbok för främjare av delaktighet, s. 83 (THL 2024)