Screeningmodellen LASTA för informationsutbyte och sektorsövergripande samarbete

Screeningmodellen LASTA används för att säkerställa informationsutbyte mellan myndigheter och sektorsövergripande samarbete i situationer där man misstänker att ett barn har blivit utsatt för misshandel eller sexualbrott. 

Med hjälp av screeningmodellen kan barnets situation utredas snabbare. Den tjänar barnets bästa.

Myndigheter i screeningmodellen LASTA

Viktiga myndigheter i screeningmodellen LASTA är polisen, åklagarväsendet, socialväsendet och hälso- och sjukvården.

  • Polisen ansvarar för förundersökningen. 
  • Socialväsendet har helhetsansvaret för att utreda barnets situation och för att stödja barnet och familjen. 
  • Hälso- och sjukvårdens uppgift är att undersöka och vårda barnet och ge det stöd. Enheter för rättspsykiatri och rättspsykologi deltar vid behov i polisutredningen och stöder socialväsendet.

Lagen om ordnande av utredningar av sexual- och misshandelsbrott mot barn (Finlex)

Screeningmodellen LASTAs faser

Screeningmodellen består av två faser. 

  • Först samlas väsentlig information in som stöd för förundersökningen och utredningen av barnets skyddsbehov. 
  • Därefter samlas myndigheterna för att bedöma barnets situation. 

I modellen är också koordineringen av myndighetsprocesserna och konsultationen mellan myndigheterna centrala.

Insamling av uppgifter

Polisen skickar en konsultationsbegäran vid fall av misstanke om misshandel eller sexualbrott mot barn.

LASTA-koordinatorn 

  • arbetar oftast inom den specialiserade sjukvården
  • samlar in uppgifter om barnet från den specialiserade sjukvårdens patientdatasystem och uppgifter från primärvården genom att ringa till en gemensamt överenskommen yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården
  • samlar in uppgifter om barnet och familjen från socialväsendet genom att ringa till socialjouren eller, om barnet redan är klient hos barnskyddet, till den socialarbetare som ansvarar för barnets angelägenheter
  • kan konsultera läkare om behovet av somatiska undersökningar och om hur brådskande undersökningarna är eller om att skicka en begäran om handräckning till en rättspsykiatrisk eller -psykologisk enhet för barn och unga.

Bakgrundsuppgifter samlas in vardagar under tjänstetid. Blanketten med bakgrundsuppgifter skickas krypterat till polisen och på begäran till socialmyndigheten. I allmänhet görs det inom ett par dagar. 

Polisen beslutar

  • om ärendet ska tas upp på ett sektorsövergripande samarbetsmöte
  • om en begäran om handräckning ska skickas till en rättspsykiatrisk eller -psykologisk enhet för barn och unga
  • om polisen ska fortsätta med vanligt myndighetssamarbete

Polisen meddelar vilka barns ärenden som behandlas vid samarbetsmötet som hålls regelbundet.

Blankett för bakgrundsuppgifter för screeningmodellen LASTA

Blanketten för bakgrundsuppgifter är ett sektorsövergripande verktyg som används som stöd för strukturerat beslutsfattande och riskbedömning. Där förstår man i stor utsträckning risken med tanke på såväl förebyggande av brott som barnets skydd, säkerhet och vård. 

Den ifyllda blanketten är ett sammandrag av tidigare anteckningar om barnet som en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården och å andra sidan en yrkesutbildad person inom socialväsendet har sammanställt och som kan vara väsentliga för förundersökningen och bedömningen av behovet av barnskydd.

Med hjälp av blankettens strukturerade format kan man snabbt och koncist kartlägga vissa väsentliga uppgifter. Det gör det lättare för polisen att besluta om man ska begära mer omfattande handlingar och var handlingarna finns. 
Blankett för bakgrundsuppgifter för LASTA (på finska, pdf)

Blanketten laddas ner med knappen uppe till höger på sidan. Blanketten ska öppnas med programmet Adobe Acrobat.

Sektorsövergripande samarbetsmöte

Det sektorsövergripande samarbetsmötet samlar myndigheterna för att behandla barnets helhetssituation ur olika synvinklar. I regel har en halv timme reserverats för varje fall. Mötet ordnas via videoförbindelse.

I mötet deltar den polis och/eller undersökningsledare som ansvarar för utredningen, åklagaren, experter på somatiska undersökningar samt rättspsykiatri för barn och unga, experter inom barnpsykiatri och krisarbete samt inom socialväsendet och intressebevakningen. 

Polisen sammankallar till ett sektorsövergripande samarbetsmöte på basis av blanketten med bakgrundsuppgifter, annan information som polisen samlat in och en bedömning. 

  • Polisen beskriver det misstänkta brottet och eventuella andra uppgifter som finns i polisens databaser. 
  • Socialarbetaren berättar mer utförligt om socialväsendets väsentliga uppgifter som antecknats på bakgrundsblanketten.
  • Koordinatorn ger väsentlig information om tidigare anteckningar inom hälso- och sjukvården och information som eventuellt har kommit efter de bakgrundsuppgifter som samlats in på blanketten.
  • Åklagaren ger sin egen bedömning och avtalar om förundersökningssamarbete, exempelvis begränsning av utredningen. 
  • Socialväsendet kan begära konsultationshjälp om det stöd som ska ges till barnet och familjen. 
  • Polisen och socialväsendet kommer överens om ömsesidig kontakt och synkroniserar sina åtgärder för att stödja varandras grundläggande uppgift.

De myndighetsåtgärder som man kommit överens om vid mötet antecknas i det PM som upprättas vid mötet.

Blanketten med bakgrundsuppgifter och PM från mötet hör till polisens förundersökningsmaterial. Det står på blanketten att den inte får lämnas ut utan polisens uttryckliga tillstånd. 

Mål med screeningmodellen LASTA

  • Säkerställa barnets bästa i alla myndighetsprocesser
  • Koordinera och centralisera verksamheten hos de myndigheter som ansvarar för processer i anslutning till misstankar om våldsbrott och/eller sexualbrott
  • Dela och utvärdera information som behövs i myndighetsprocesserna vid multiprofessionellt samarbete
  • Förbättra förundersökningens kvalitet och snabbhet
  • Säkerställa stöd och hjälp till barnet och familjen
  • Klarlägga praxis för utförande av somatiska undersökningar av barn och säkerställa tillgången till högklassiga undersökningar

Utveckling av screeningmodellen LASTA

LASTA-modellen utvecklades inom Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikts område 2014–2016. För utvecklingen tillsattes en arbetsgrupp bestående av lokala aktörer. Under projektet anställde sjukvårdsdistriktet en familjeterapeut och två specialsocialarbetare (LASTA-anställd/koordinator), en sekreterare och en sakkunnigläkare till arbetsgruppen. 

Arbetsgruppen hade omfattande rätt att få information som grundar sig på lagen om ordnande av utredningar av sexual- och misshandelsbrott mot barn. Arbetsgruppen arbetade genom ett avtal mellan Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt och Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland. Den kompletterade verksamheten vid den rättspsykiatriska enheten för barn och unga, där man intervjuar och undersöker barn och familjer. 

LASTA-modellens blankett för bakgrundsuppgifter utvecklades genom ett sektorsövergripande samarbete. Den grundar sig på en litteraturöversikt där man letade efter faktorer som ökar risken för att barn ska bli utsatta för misshandelsbrott eller sexualbrott.

Utvecklingen av LASTA-modellen fortsatte som regionala försök i Egentliga Finland och Norra Karelen 2017–2018 inom programmet för utveckling av barn- och familjetjänster (LAPE). LASTA-modellen och den tillhörande blanketten (nu screeningmodellen LASTA) har vidareutvecklats och spridits på riksnivå inom projektet Barnahus sedan 2019.
Projektet Barnahus

Mer information

På vår webbplats