Anvisningar för anställda som möter offer för sexuellt våld
När man möter en person som utsatts för sexuellt våld är det viktigt att själv vara lugn. Professionell empati, tydlig växelverkan och att bemöta klienten med respekt bidrar till lyckad kontakt med offret. Offer för sexuellt våld upplever ofta skam och skuld, vilket kan lindras av en förstående attityd från de yrkespersoner som möter offret.
Offer för sexuellt våld måste få uppleva att de är trygga och känna att de får hjälp. Det är viktigt att den som upplevt sexuellt våld eller trakasserier får veta att hen blir hörd och att man tror att det hen upplevt är sant. Det viktigaste för offrets återhämtning är att den första kontakten inom hälso- och sjukvården blir lyckad.
För arbetstagaren kan arbetet med att hjälpa offer leda till empatitrötthet och sekundär traumatisering. Arbetet kräver separat tilläggsutbildning och regelbunden arbetshandledning.
Arbetstagaren är bunden av absolut tystnadsplikt om det inte är minderåriga barn inblandade. Om sexuellt våld eller en misstanke om det gäller en minderårig, är den anställda alltid anmälningsskyldig.
Barnskyddsanmälan och hur den görs (Handbok för barnskyddet)
Verktyg för vård av personer som utsatts för sexuellt våld
- Skapa förtroende – skydda barnet, webbutbildning
- Skapa förtroende – skydda barnet: Guide om samarbete för personer som möter barn och familjer i sitt arbete (Julkari)
- Ingrip i våld, webbutbildning
- Bemötande av könsrelaterat våld i skolor, webbutbildning
- Vårdkedjan för att hjälpa personer som utsatts för våld som kränker sexualiteten (Julkari)
- Vårdkedjan för offer för sexuellt våld: Modell från HUS Seri-stödcenter (Julkari)
- Fortsatt psykosocialt stöd för personer som upplevt sexuellt våld: Modell från HUS Seri-stödcenter (Julkari)
- MARAK - multiprofessionell riskbedömning
- Utveckling av tjänster för våldtäktsoffer (Faktablad, Julkari)
- Sensitivitetsmodell för professionella inom juridik (Senja)
- Hälsobyn PRO för social- och hälsovårdspersonal (Hälsobyn.fi)