Hoitoon pääsy perusterveydenhuollossa

THL julkaisee perusterveydenhuollon hoitoon pääsystä sekä säännöllisesti päivittyvät tietokantaraportit että vuodesta 2025 alkaen kerran vuodessa julkaistavan tilastoraportin Avohilmo-rekisteriin tulleista tiedoista. Rekisteritietoja täydennetään vuosittaisella perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon hoitoonpääsyn kyselyllä.

Säännöllisesti päivittyvät tietokantaraportit

Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn tietoja seurataan voimassa olevien lakien mukaisesti. Avohilmo-rekisteriin toimitetuista perusterveydenhuollon asiointitiedoista muodostetaan hoitoon pääsyn tietokantaraportteja. Suun terveydenhuollosta tehdään erilliset tietokantaraportit. Tiivisteet ja kuutiot päivittyvät kuukausittain ja laaturaportit säännöllisesti. 
Perusterveydenhuollon hoitoonpääsyn tietokanta- ja laaturaportit sekä kirjaamisohjeet

 

Tilastoraportti

Kerran vuodessa julkaistavassa tilastoraportissa tarkastellaan perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon hoitoon pääsyä ja siinä tapahtuneita muutoksia alueellisesti ja koko maassa. Tilastoraportin laaturaportissa arvioidaan tilaston luotettavuutta ja sopivuutta eri käyttötarkoituksiin. Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn kyselyn tuloksia julkaistaan tilastoraportin yhteydessä.

Hoitoon pääsy toteutui hoitajavetoisesti etäasioiden vuonna 2024 

Tämä raportti koskee julkisen perusterveydenhuollon ja perusterveydenhuollossa toteutettavan suun terveydenhuollon hoitoonpääsykäyntejä vuonna 2024. Hoitoonpääsykäyntiä edeltää ammattilaisen kirjaama hoidon tarpeen arviointi, potilaan asia liittyy kiireettömään hoitoon pääsyyn ja asialle on terveydenhuoltolaissa määritelty enimmäisaika. Vuonna 2024 oli voimassa useita enimmäisaikoja, jonka kuluessa potilaan tuli päästä terveydenhuollon ammattihenkilön hoitoon tai tutkimukseen. Saatujen tietojen määrä ja enimmäisaikojen toteutuminen vaihteli muun muassa tarkasteltavan enimmäisajan, palvelumuodon, asiointitavan, vastaanottajan ammattiryhmän ja palvelunjärjestäjän mukaan.

Potilaan yhteyden saamisessa oli vaikeuksia. Vain viisi palvelunjärjestäjää 24:stä pystyi vastaamaan kaikkiin perusterveydenhuoltoon tulleisiin yhteydenottoihin lain mukaisesti saman arkipäivän aikana. Suun terveydenhuollossa 10 palvelunjärjestäjää 24:stä pystyi vastaamaan kaikkiin yhteydenottoihin saman arkipäivän aikana.

Parhaiten toteutui kolmen kuukauden enimmäisaika, joka koski esimerkiksi lausunto- tai todistuskäyntejä. Näistä hoitotapahtumista 99 prosenttia toteutui enimmäisajan kuluessa.

Avosairaanhoidossa oli eniten hoitoonpääsykäyntejä. Avosairaanhoidossa laillistetut hoitajat usein asioivat potilaan kanssa ja lääkäriä tarvittaessa konsultoitiin. Niistä avosairaanhoidon hoitoonpääsykäynneistä, joiden tuli toteutua lain mukaan 14 vuorokauden kuluessa, suurimman osan (75 %) toteuttivatkin laillistetut hoitajat, kuten sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat. Näistä hoitajien toteuttamista hoitotapahtumista lähes kaikki (95 %) toteutuivat 14 vuorokauden enimmäisajassa ja suurin osa (76 %) etäasioiden.

Huom! Pohjanmaan hyvinvointialue ilmoitti tilastoraportin ja kyselytulosten julkaisemisen jälkeen toimittaneensa 2025 toteutettuun kyselyyn (tulokset tilastoraportin liitteissä) puutteelliset puhelutiedot. Hyvinvointialue toimitti uudet tiedot valvontaviranomaisille ja THL:lle kesäkuussa 2025. Korjatut puhelutiedot löytyvät tilastoraportin liitteestä 3.
Hyvinvointialueen uutinen

Lataa koko tilastoraportti

Laillistettujen hoitajien käyntejä oli 75 %, lääkäreiden 24 % ja muiden ammattihenkilöiden 1 %.
Kuvio. Avosairaanhoidon hoitoonpääsykäyntien (enimmäisaika 14 vrk) määrä ja prosenttiosuus vastaanottajan ammattiryhmän mukaan vuonna 2024. *

* Mukana etä- ja läsnäkontaktina (R10-R59) toteutuneet hoitotapahtumat, joissa käynnin luonne on sairaanhoito. Tiedot ovat vähäisiä Kainuun hyvinvointialueella sekä Vantaan ja Keravan tiedoissa on laajempia puutteita. Lähde: Avohilmo-rekisteri 15.3.2025.

Taulukot ja indikaattorit

Taustatietoja

Tilastokuvaus

Perusterveydenhuollon tilasto sisältää tietoja perusterveydenhuollon toiminnasta Hoitoilmoitusrekisterin tietojen pohjalta.

Tilasto sisältää tietoja palvelun tuottajasta, väestön palvelujen käytöstä, hoidon saatavuudesta, väestön terveysongelmista, epidemioiden leviämisestä, asiakkaan tai potilaan kotikunnasta ja sukupuolesta, käynneistä ikäryhmittäin, avokäynneistä palvelumuodoittain, käyntisyistä, toimenpiteistä ja jatkohoidosta, lääkityksestä ja rokotuksista sekä lasta odottavien naisten sekä lasten ja nuorten terveyden edistämiseksi tehdyistä tarkastuksista.

Perusterveydenhuollon tilasto perustuu palveluntuottajilta saatuihin tietoihin, jotka poimiutuvat potilastietojärjestelmistä päivittäin automaattisesti (Avohilmo-tiedot). THL tuottaa saaduista tiedoista raportointia verkkopalveluna. Tilaston tietosisältö on laajentunut merkittävästi vuoden 2011 alusta, koska tiedot kerätään henkilötunnuksellisena päivittäisenä tiedonsiirtona organisaatioista.

Rekisteristä saatavia hoitoonpääsytietoja täydennetään vuosittaisella kyselyllä.

Vuodeosastotiedot raportoidaan Sosiaali- ja terveydenhuollon hoitoilmoitusjärjestelmän (Hilmo) tiedoista. Vuodeosastojen potilaista ilmoitetaan hoitopäivät ja -jaksot sekä potilaiden arvioitu tarkoituksenmukainen hoitopaikka.

Perusterveydenhuollon Avohilmo-aineistosta tehdään useita tilastoraportteja vuoden aikana.

Lähde

Hoitoon pääsy perusterveydenhuollossa 2024
Tillgången till vård inom primärvården 2024
Access to services in primary health care 2024

Tilastoraportti 24/2025, 8.5.2025

Lisätietoja

Tilaston vastuuhenkilöt:

Tiina Marttila

Raimo Mahkonen

Yhteydenotot: avohilmo(at)thl.fi