Inledande, genomförande och avslutande av kuratorstjänster

Kuratorstjänsten och processen för att bli klient börjar när ett ärende inleds, sedan går man vidare till att ordna och genomföra tjänsten och till sist avslutas klientrelationen.

Sidans innehåll

Kuratorstjänstens serviceprocess

Bild: Kuratorstjänstens serviceprocess. Klicka på bilden för att förstora den.

Ett ärende inom kuratorstjänsterna inleds

Kontakten till kuratorstjänsterna, det vill säga inledandet av ärendet, kan ske på många olika sätt. Man kan be kuratorn om tjänsten eller så kan kuratorn på annat sätt få kännedom om behovet av tjänsten.

Det är vanligast att en elev eller studerande, vårdnadshavare, anställd vid läroanstalten eller någon annan aktör tar kontakt med kuratorn. Kuratorn kan också ombes delta i en sektorsövergripande expertgrupp som tillsätts som stöd för en studerande eller i någon annan sektorsövergripande grupp, till exempel en pedagogisk grupp.

Kuratorn bedömer servicebehovet och hur brådskande det är

När en person tar kontakt med kuratorn bedömer kuratorn elevens eller studerandens situation, behovet av kuratorstjänsten och hur brådskande ärendet är. Klientrelationen hos kuratorn inleds här. Om det inte finns behov av tjänsten eller om eleven eller den studerande inte vill ta emot den, avslutas behandlingen av ärendet här. Anteckningar om detta görs i klienthandlingarna.

Läs mer om tidsfristerna för tillgång till elevhälsotjänster i lagen om elev- och studerandevård (Finlex)

Ibland uppstår en situation där det hos kuratorn väcks en särskild eller stor oro för en elev eller studerande och kuratorn har bedömt att tjänsten är nödvändig, men den minderåriga eleven eller studeranden vill inte ta emot tjänsten. Då är det viktigt att bedöma om det är nödvändigt att göra en anmälan om behovet av socialvård, en barnskyddsanmälan eller hänvisa eleven eller den studerande till andra tjänster. Om vårdnadshavarna inte vet att barnet har besökt kuratorn ska man bedöma huruvida vårdnadshavarna behöver kontaktas.

Läs mer om barnskyddsanmälan i handboken för barnskyddet (THL) 

Kuratorstjänsten ordnas och genomförs


När behovet av tjänsten har konstaterats bokar kuratorn en tid för eleven eller den studerande. Eleven eller den studerande kan också alltid på eget initiativ komma och träffa kuratorn och arbetet kan inledas på detta sätt. Samtidigt bedöms behovet av kuratorstjänsten.
I regel fattas inget separat beslut om att kuratorstjänsten inleds, det vill säga om beviljande av tjänsten. Enligt verksamhetsprinciperna i socialvårdslagen (1301/2014, 45 §) och förvaltningslagen (434/2003) har klient dock alltid rätt att få ett beslut om att tjänsten beviljats, om hen ber om det.

Läs mer om beslutsfattande gällande socialvård och genomförande i socialvårdslagen (Finlex)

Läs mer i förvaltningslagen (Finlex)

Det är viktigt att kuratorstjänsten ordnas och genomförs så att den är lättillgänglig och att den har karaktären av ett stöd med låg tröskel.

Kuratorn ger eleven eller den studerande individuellt stöd. Kuratorn kan också vid behov inleda

  • multiprofessionellt stöd inom elevhälsotjänsterna, till exempel som pararbete med en hälsovårdare, eller
  • sektorsövergripande individuellt stöd inom elevhälsan med hjälp av en sektorsövergripande expertgrupp eller genom nätverksarbete. 

Ordnandet och genomförandet av kuratorstjänsten kan innehålla individuellt eller sektorsövergripande individuellt stöd eller båda dessa.

Klientrelationen avslutas

Klientrelationen hos kuratorn upphör när det inte längre finns behov av kuratorstjänsten och klienten och kuratorn inte längre kommer överens om ett fortsatt möte eller annan kontakt. Om eleven eller den studerande senare kontaktar kuratorn på nytt i samma eller ett nytt ärende, inleds en ny klientrelation.

När tjänsten upphör kan kuratorn också komma överens med klienten om en viss uppföljningstid, under vilken klienten ännu kan be om det stöd som hen behöver av kuratorn. Om man gör så här upphör klientrelationen efter uppföljningstiden om klienten inte har tagit kontakt.

Kuratorsarbete och annan socialservice

Om en elev eller studerande utöver kuratorns hjälp dessutom behöver andra socialvårdstjänster, hänvisar kuratorn personen till annan socialservice i välfärdsområdet. Det rekommenderas att servicehandledningen görs genom att klienten ”ledsagas”, så att man kan försäkra sig om att väsentliga uppgifter överförs.

Det är bra om kuratorn vid behov är med när man inom en annan socialservice gör en bedömning av servicebehovet enligt socialvårdslagen och en klientplan för en elev eller studerande som är klient hos kuratorn.

Bedömning av servicebehovet enligt socialvårdslagen

Kuratorns primära uppgift är att ge stöd och handledning för studierna och skolgången enligt lagen om elev- och studerandevård.

Om välfärdsområdet har bestämt så kan kuratorn också för sina klienter göra en bedömning av servicebehovet enligt socialvårdslagen (36 §), en klientplan (39 §), fungera som egen kontaktperson (42 §) samt vid behov bevilja socialservice (38 §).

Läs mer om bedömning av servicebehovet i socialvårdslagen (Finlex).

När kuratorn sköter ovan nämnda uppgifter ska bestämmelserna i lagstiftningen om behörighet och tjänsteförhållande för yrkesutbildade personer inom socialvården beaktas. Kuratorn kan utföra ovan nämnda uppgifter enligt socialvårdslagen under förutsättning att det är möjligt med tanke på skötseln av kuratorns grundläggande uppgift och arbetssituationen och att barnets bästa tillgodoses. Utgångspunkten då kuratorns uppgiftsbeskrivning fastställs ska dock i första hand vara barnets, den ungas eller vuxenstuderandens bästa enligt lagen om elev- och studerandevård samt tjänstens tillgänglighet.

Läs mer i Vanliga frågor och svar om elevhälsa på social- och hälsovårdsministeriets webbplats (SHM)