Talous- ja toimintatietojen tiedonhallinta
THL kehittää talous- ja toimintatietojen tiedonhallintaa yhteistyössä alueiden, sosiaali- ja terveysministeriön (STM) ja valtiovarainministeriön (VM) kanssa.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden yksikkökustannukset
THL on laskenut VM:n ja STM:n yhteisessä ohjauksessa hyvinvointialueiden yksikkökustannukset sosiaali- ja terveyspalveluille vuoden 2023 talous- ja suoriteaineistosta.
Yksikkökustannusten kehittämishanke toteutetaan vaiheittain STM:n, VM:n ja THL:n yhteistyönä. Kehittämishanke tukee hallituksen tavoitetta parantaa hyvinvointialueiden kustannusvaikuttavuutta.
STM on kehittänyt sosiaali- ja terveydenhuollon yksikkökustannuslaskentaa vuodesta 2020 lähtien. THL:ssä kehittämistyötä on tehty kansallisen palvelureformin vaikuttavuuden toimeenpano-ohjelmassa vuodesta 2023 lähtien. Lisäksi VM asetti Yksikkökustannusten kehittämishankkeen maaliskuussa 2024.
Kansallisten yksikkökustannusten keskiarvot on laskettu hyvinvointialueen järjestämisvastuun näkökulmasta
Alla olevaan taulukkoon on lisätty vuoden 2025 alussa päivitetyt vuoden 2023 kansallisten yksikkökustannusten keskiarvot, jotka on laskettu kaikkien hyvinvointialueiden ja Helsingin tiedoista. Päivityksessä yksikkökustannuslaskentaa on tarkennettu muokkaamalla laskentamenetelmää kirjanpidon tilien osalta sekä ottamalla mukaan hyvinvointialueiden päivitetyt vuoden 2023 suoritetiedot (katso alla Sosiaali- ja terveydenhuollon yksikkökustannuslaskennan ohjeistus). Alueet ovat päivittäneet suoritetietojansa hoitoilmoitusrekistereihin vuoden 2025 alussa tai päivitetyt tiedot on saatu alueiden kanssa käytyjen aineistovalidointien yhteydessä.
Taulukossa esitetyt kansallisten yksikkökustannusten keskiarvot on laskettu hyvinvointialueen järjestämisvastuun näkökulmasta, eli laskennassa huomioidaan hyvinvointialueen omille asukkailleen järjestämät palvelut tuottajasta riippumatta (hyvinvointialueen oma palvelutuotanto sekä ostot julkisilta ja yksityisiltä palveluntuottajilta).
Kansallisten yksikkökustannusten keskiarvot AURA-palveluluokilla euroa per suorite vuonna 2023
| Palveluluokka (AURA) | Suorite Ammattiryhmä Validoidut alueet lkm |
Keskiarvo |
|---|---|---|
| Iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen | Hoitovuorokausi 22 aluetta joista 12 validoitu |
190 eur |
| Vammaisten ympärivuorokautinen palveluasuminen | Hoitovuorokausi 20 aluetta joista 10 validoitu |
242 eur |
| Iäkkäiden kotihoito | Käynti tai asiakaskontakti Lähihoitaja, 1-20 min Sairaanhoitaja, 1-20 min 22 aluetta joista 5 validoitu |
31 eur |
| Perustason vastaanottopalvelut | Käynti tai asiakaskontakti Lääkäri, 1-20 min Sairaanhoitaja, 1-20 min 22 aluetta joista 7 validoitu |
126 eur |
| Lastensuojelun laitospalvelu | Hoitovuorokausi 22 aluetta joista 6 validoitu |
409 eur |
Yksikkökustannusten laskennassa kustannustietoina on käytetty hyvinvointialueiden AURA-palveluluokittain raportoituja taloustietoja, jotka sisältävät myös hallinto- ja tukipalveluiden kustannukset. Kustannustiedot sisältävät myös hyvinvointialueiden järjestämisen kustannukset, jolloin taulukon yksikkökustannukset eivät ole vertailukelpoisia yksityisten palvelutuottajien hintoihin. Valtioneuvosto on julkaissut selvityksen hyvinvointialueiden järjestämisen kustannuksista.
Selvitys sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisen kustannuksista
Vastaavat palveluluokkakohtaiset suoritetiedot on tuotettu THL:n kansallista rekisteriaineistoista: sosiaali- ja terveydenhuollon hoitoilmoitusrekisteristä (HILMO) sekä lastensuojelurekisteristä. Yksikkökustannuslaskentaa päivitetään vuosittain viimeisimpien tietojen mukaisiksi.
Yksikkökustannuslaskennan hyödyt
- Kansallista yksikkökustannuslaskentaa toteutetaan hyvinvointialueiden toiminnan ja talouden valtion ohjauksen mahdollistamiseksi.
- Yksikkökustannusten selvittäminen hyvinvointialuekohtaisesti on edellytys tietoon perustuvalle ohjaukselle.
- Kansallisen yksikkökustannuslaskennan lisäksi hyvinvointialueet tarvitsevat tietoa sote-palveluiden yksikkökustannuksista oman tiedolla johtamisensa toteuttamiseksi.
- Yhdenmukaisesti määritetyt yksikkökustannukset mahdollistavat alueiden välisen vertaiskehittämisen.
Palveluluokkaryhmittelijä
Yhdenvertaisen raportoinnin avuksi THL on kehittänyt AURA-palveluluokkaryhmittelijän, jonka perusteella rekisteriaineistot tulisi ryhmitellä palveluluokkiin. Hyvinvointialueiden järjestämisvastuulla olevista palveluista aiheutuvat kustannukset tulisi kohdistaa ryhmittelijässä osoitettuihin AURA-palveluluokkiin. Ryhmittelijä päivitetään vuosittain palveluluokissa tehtyjen mahdollisten muutosten tai havaittujen muiden puutosten osalta. Kattavuutta pyritään myös parantamaan puuttuvan rekisteriaineiston (sosiaalihuollon seurantarekisterin) osalta yhteistyössä alueiden kanssa.
Palveluluokkaryhmittelijä 2023 (.xlsx)
Palveluluokkaryhmittelijä 2024 (.xlsx)
Palveluluokkaryhmittelijä 2025 (.xlsx)
Palveluluokkaryhmittelijä 2026 (.xlsx)
Huom. Palveluluokkaryhmittelijä 2024 ja Palveluluokkaryhmittelijä 2025 on korjattu 28.10.2025. Muutokset on dokumentoitu vuosikohtaisten exceleiden Muutokset-taulukkoihin. Aikaisemmat versiot saatavissa pyynnöstä.
Huom. Organisaatioriippumattoman palveluluokituksen (ORP) ylläpito ja päivitys on päättynyt 31.12.2023 eikä sitä tulisi enää käyttää palveluista koituvien kustannusten ryhmittelyssä AURA-palveluluokille.
Niille palveluluokille, joille ei ole määritelty virallista palveluluokkaryhmittelyä, voidaan käyttää alla olevia THL:n päivittämiä kohdentamissääntöjä. Näitä kohdentamissääntöjä ylläpidetään siihen asti, kunnes THL alkaa saada rekisteriaineistoa sosiaalihuollon seurantarekisteristä. Tällöin niille määritellään viralliset palveluluokkaryhmittelijät.
Kohdentamissäännöt palveluluokille, joille ei palveluluokkaryhmittelijää 2025 (.xlsx)
Kohdentamissäännöt palveluluokille, joille ei palveluluokkaryhmittelijää 2026 (.xlsx)
Huom. Kohdentamissäännöt palveluluokille joille ei palveluluokkaryhmittelijää 2025 on korjattu 28.10.2025. Muutokset on dokumentoitu vuosikohtaisten exceleiden Muutokset-taulukkoihin. Aikaisempi versio saatavissa pyynnöstä.
Yksikkökustannuslaskentaopas
THL, STM ja VM tuottavat yhteistyössä laskentaoppaan, jossa kuvataan kansallisessa laskennassa käytetyt laskentaperiaatteet sekä laskennan tietolähteet ja menetelmät. Oppaassa kuvataan hyvinvointialueiden välillä kansallisesti vertailukelpoiset sote-palveluiden laskentakohteet (suoriterakenne), sekä laskentamenetelmät.
Kansallinen yksikkökustannuslaskennan menetelmä on tarkoitus kehittää kaikille olennaisille AURA-palveluluokille. Yksikkökustannuslaskentaa päivitetään vuosittain viimeisimpien tietojen mukaisiksi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon yksikkökustannuslaskennan ohjeistus
Tietorakenteiden määrittelyt
Tietorakenteiden määrittely tähtää kirjattavan tietosisällön yhtenäistämiseen ja kirjattavien sekä siirrettävien tietojen yhteentoimivuuteen. THL julkaisee Koodistopalvelut-sivulla hyödyllisiä linkkejä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa käytettävistä luokituksista ja koodistoista. Talousraportoinnin tietorakenteiden määrittelyjä ylläpitää kuntien ja hyvinvointialueiden raportoimien tietojen tietomääritysten ylläpidon yhteistyöryhmä, jota johtaa valtiovarainministeriö. THL on yhteistyöryhmän jäsen.
Kirjaamisohjeet
Julkisen hallinnon automatisoidun talousraportoinnin AURA-palveluluokituksen tulkintakäsikirja sisältää ohjeet siitä, mitä kullekin palveluluokalle kohdistetaan tili- ja palveluluokkakohtaisesti.
Aiheesta aiemmin julkaistua
Terveyden- ja sosiaalihuollon yksikkökustannukset Suomessa vuonna 2017
Yhteystiedot
Yksikkökustannuslaskentaan, sosiaali- ja terveydenhuollon AURA-palveluluokitukseen sekä AURA-palveluluokkaryhmittelijään liittyvät kysymykset voi lähettää osoitteeseen:
sote-taloustiedot(at)thl.fi
Merja Kemppainen
kehittämispäällikkö
[email protected]
Tiedotustilaisuus 13.12.2024
THL on laskenut VM:n ja STM:n yksikkökustannushankkeen ensimmäiset yksikkökustannukset - Tiedotustilaisuus 13.12.2024 klo 9-10
Infotilaisuus 30.10.2024
Soten yksikkökustannushankkeen infotilaisuus 30.10.2024 klo 9–10
Uutinen 15.12.2023
Sosiaali- ja terveydenhuollon yksikkökustannusten laskenta on aloitettu