Vad förändras i klientprocessen?
OBS! Detta är ett utkast på service enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023)!
Innan lagen träder i kraft publicerar Handbok om funktionshinderservice utkast till texter enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023). Innehållet i utkasten har granskats, men redaktionella ändringar görs fortfarande i texten. Dessutom fungerar inte alla länkar ännu. Innan den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft överförs texterna till avsnittet Stöd och service i Handbok om funktionshinderservice.
Den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft den 1 januari 2025. Läs mer på sidan Den nya funktionshinderservicelagen.
På sidan finns de viktigaste ändringarna i klientprocessen från och med den 1 januari 2025 efter att den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft.
Sidans innehåll
Klientens delaktighet betonas i alla skeden av serviceprocessen
Servicen ska tillhandahållas och följas upp i samarbete med personen med funktionsnedsättning så, att personen har möjlighet att delta i klientprocessens alla faser.
Delaktigheten för personer med funktionsnedsättning ska stödjas på det sätt som personens funktionsförmåga, ålder, utvecklingsfas och livssituation förutsätter.
Särskild vikt ska fästas vid stödjandet av delaktigheten i klientprocessen för barn med funktionsnedsättning.
Personen ska vid behov få stöd i att få information och för att bilda sig en egen åsikt och uttrycka den. En person med funktionsnedsättning har rätt att använda teckenspråk eller ett sådant kommunikationssätt som är lämpligt för honom eller henne.
Lag om funktionshinderservice 3 §
Ändringar i bedömningen av servicebehovet
Bedömningen av servicebehovet för en person med funktionsnedsättning görs i enlighet med socialvårdslagen och bestämmelserna i den nya lagen om funktionshinderservice som kompletterar den. Tidsfristen för inledande av bedömningen av servicebehovet förblir oförändrad. Några tillägg har gjorts till innehållet i bedömningen av servicebehovet.
Vid bedömningen av en persons funktionsförmåga och servicebehov i omvärlden och olika närmiljöer ska personens hälsotillstånd, livssituation och levnadsförhållanden och förändringar i dessa beaktas. Detta gäller alla klientgrupper, inte bara personer med funktionsnedsättning.
När bedömningen av servicebehovet och klientplanen utarbetas ska särskild uppmärksamhet fästas vid bland annat respekten för självbestämmanderätten för personer med funktionsnedsättning.
Socialvårdslag 36 §
Serviceplanen ändras till en klientplan – tillägg och preciseringar i innehållet
För klienter inom servicen för personer med funktionsnedsättning utarbetas i fortsättningen en klientplan enligt socialvårdslagen.
- I planen ska i den omfattning som klientens servicebehov förutsätter antecknas en redogörelse för hur klientens livssituation samt omvärld och närmiljö påverkar funktionsförmågan.
- I planen ska antecknas klientens förslag till hur tjänsterna ska produceras och tillhandahållas för att på bästa sätt tillgodose klientens behov.
- Om klientens och arbetstagarens åsikter om klientens funktionsförmåga i olika situationer och omvärlden och närmiljöer avviker från varandra, ska båda parternas åsikter antecknas i planen.
- Om det krävs särskilda åtgärder för att självbestämmanderätten för en person med funktionsnedsättning ska förverkligas, ska åtgärderna antecknas i klientplanen.
Förhållandet mellan bedömningen av servicebehovet, klientplanen och beslutet stärks
Klientplanen ger inte heller i fortsättningen rätt till service. Utgångspunkten i beslutsfattandet är dock att beslutet grundar sig på den service som antecknats i klientplanen.
Om det görs avvikelser från den helhet av socialservice som antecknats i klientplanen, ska avvikelsen i fortsättningen motiveras i beslutet.
Socialvårdslag 45 §
När beslutet fattas ska dessutom personens individuella behov beaktas vid bedömningen av servicebehovet och utarbetandet av klientplanen.
En yrkesutbildad person som är anställd i tjänsteförhållande inom socialvården ansvarar för klientprocessen för en person med funktionsnedsättning
För bedömningen av servicebehovet och utarbetandet av en klientplan för en person med funktionsnedsättning svarar alltid en i lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården (817/2015) avsedd yrkesutbildad person som är anställd i tjänsteförhållande.
Lag om funktionshinderservice 4 §
En yrkesutbildad person inom socialvården som är anställd i tjänsteförhållande ska alltid fatta beslut om service för personer med funktionsnedsättning.
Lag om funktionshinderservice 5 §
Besluten ska verkställas inom tre månader
I lagen om funktionshinderservice finns inte längre någon separat bestämmelse om inom vilken tid beslut ska fattas från det att ärendet har inletts. Inom servicen för personer med funktionsnedsättning ska beslutet verkställas inom tre månader i enlighet med socialvårdslagen, om inte utredningen av ärendet av något särskilt skäl kräver en längre handläggningstid eller om verkställigheten fördröjs av något annat särskilt skäl som hänger samman med klientens behov
Socialvårdslag 45 §
Besluten ska i regel vara i kraft tills vidare
Beslut om service för en person med funktionsnedsättning enligt lagen om funktionshinderservice ska fattas så att beslutet är i kraft tills vidare. Beslutet kan dock vara tidsbundet, om personens eget intresse, individuella situation eller servicens karaktär kräver att beslutet är i kraft för viss tid.
Lag om funktionshinderservice 5 §
Servicehelhet enligt individuella behov
Syftet med lagen om funktionshinderservice är bland annat att tillförsäkra personer med funktionsnedsättning tillräcklig service av god kvalitet enligt deras individuella behov och intressen.
Lag om funktionshinderservice 1 §
Servicen ska tillhandahållas så att den till innehåll, kvalitet och omfattning samt i fråga om sättet att producera servicen tillgodoser de individuella behoven hos personen med funktionsnedsättning och så att den är förenlig med personens intressen.
Tjänsteanordnaren ska sörja för att den på olika lagar baserade servicen för en person med funktionsnedsättning bildar en sammanhållen helhet som tillgodoser syftet med lagen om funktionshinderservice. Den service som ordnas för familjen integreras i servicehelheten för personen med funktionsnedsättning.
Lag om funktionshinderservice 5 §