Ansökan och inledande av ärende

Är du på rätt sida?

Du läser nu klientprocessen enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023). Den nya funktionshinderservicelagen gäller från och med 1.1.2025.

Sidans innehåll

Funktionshinderservice är en del av den socialvård som välfärdsområdet ansvarar för att ordna. På processen för funktionshinderservicen tillämpas socialvårdslagens anvisningar om det inte föreskrivs något annat om saken i funktionshinderservicelagen.

Ansökan och inledande av ärende

Service enligt funktionshinderservicelagen ansöks från välfärdsområdets socialväsende.

Enligt förvaltningslagen inleds ett ärende skriftligen genom att yrkandena jämte grunderna för dem anges. Med myndighetens samtycke får ett ärende också inledas muntligen.
Förvaltningslag 19 §

Den anmälan som en klient inom socialvården eller klientens företrädare gör och som innehåller krav på att få tjänsterna kallas ansökan.

Inom socialvården kan ett ärende inledas genom att man tar kontakt utan att göra det skriftligen eller med särskilda formkrav. Ansökan kan alltså också göras muntligt.

Med tanke på såväl den sökandes som socialarbetarens rättsskydd och för att ärendet ska kunna skötas smidigt är det ändå bra att alltid lämna in ansökan skriftligen. Om klienten framför sina krav muntligt ska arbetstagaren inom socialvården registrerar dem.

Enligt socialvårdslagen inleds ett socialvårdsärende på ansökan eller när en arbetstagare inom välfärdsområdets socialvård annars i sitt arbete har fått kännedom om en person som eventuellt behöver socialservice. Inledande av ärendet förutsätter alltså att man kontaktar socialväsendet, om inte behovet av socialservice redan är känt av en socialarbetare vid socialvården.
Socialvårdslagen 34§

Att man tar kontakt kan tolkas som en ansökan

Det kan vara klienten själv, en myndighet, förälder, vårdnadshavare, make eller någon annan företrädare för klienten som tar kontakt. Om anmälan om servicebehovet kommer från någon annan än personen själv, uppges för personen orsaken till att man tagit kontakt och innehållet som dryftats samt vem som tagit kontakt.

Kontakt kan tas per telefon, det kan handla om en ansökan, remiss eller annan skriftlig anmälan eller ett personligt möte med en medarbetare.

Den första kontakten till välfärdsområdet kan betraktas som en ansökan om personen med funktionsnedsättning uttrycker sig behöva eller ansöka om någon viss specificerad tjänst eller stödåtgärd, exempelvis personlig assistans eller stöd för rörligheten.. Det här eliminerar ändå inte skyldigheten att utreda behovet av annan funktionshinderservice, vilket är ett centralt element i processen att utarbeta en klientplan.

Om det förblir oklart för arbetstagaren om det är fråga om en muntlig ansökan, ska man höra sig för om saken hos den som tagit kontakt.

Ärendet ska behandlas utan dröjsmål. Det här kravet gäller bedömningen av servicebehovet, utarbetandet av serviceplanen och beslut kring tjänster och stödåtgärder.
Socialvårdslagen 36§ (Finlex)
Socialvårdslagen 45§ (Finlex) 

Viktig att hänvisa till rätt myndighet

I det skede då ärendet inleds och servicebehovet utreds kan ingå en utredning av vilka tjänster klienten behöver och till vilken myndighet det hör att sköta klientens ärende.

En ansökan om funktionshinderservice kan dock inte utan klientens samtycke lämnas utan behandling som en ansökan om funktionshinderservice, och behandlas som en ansökan om service som ordnas med stöd av någon annan lag.

Klienten har alltid rätt att få ett skriftligt beslut försett med anvisning för sökande av ändring i sin ansökan.
Socialvårdslagen 45 § (Finlex)

Handling som lämnats in till fel myndighet av misstag

En myndighet som av misstag har tillställts en handling för behandling av ett ärende i vilket myndigheten inte är behörig skall utan dröjsmål överföra handlingen till den myndighet som den anser vara behörig. Avsändaren av handlingen skall underrättas om överföringen. Till exempel en ansökan som har kommit in till funktionshinderservicen och som hör till FPA, ska överföras till FPA för behandling.
Förvaltningslagen 21 § (Finlex)

Klientrelationen inom funktionshinderservice

Med socialvårdsklient avses den som ansöker om eller anlitar socialvård.  En klientrelation i socialvården inleds på ansökan eller när handläggningen av ett ärende som inletts på ett annat sätt påbörjas eller när en person ges socialservice.
Klientrelationen avslutas när det för kännedom antecknas i socialvårdens klienthandling att det inte finns någon grund för att ordna socialvård.
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 3§ (Finlex)
Socialvårdslagen 34 § (Finlex)

I funktionshinderservicelagen fastställs vem som ingår i lagarnas tillämpningsområde. Du kan läsa mer om detta på sidan om tillämpningsområdet för lagen om funktionshinderservice.
Tillämpningsområde för lagen om funktionshinderservice

Tjänster enligt funktionshinderservicelagen ges till personer som på grund av funktionsnedsättning eller sjukdom under långa tider har särskilda svårigheter att klara av de funktioner som hör till normal livsföring. Service och stödåtgärder enligt funktionshinderservicelagen ordnas om en person med funktionsnedsättning inte får tillräckliga och lämpliga tjänster eller stödåtgärder med stöd av någon annan lag.

Om personen i fråga eller personens företrädare upplever att inget behov av tjänsterna föreligger och nekar till utredning av servicebehovet, inleds ingen klientrelation inom socialvården.

Källor

Socialvårdslag 1301/2014 (Finlex)

Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000 (Finlex)

Förvaltningslag 434/2003 (Finlex)