Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon vastaanoton asiakkaiden käyntisyyt vuonna 2021-2023
THL julkaisee perusterveydenhuollon avosairaanhoidon vastaanoton asiakkaiden käyntisyistä kuukausittain päivittyvät tiedot ja kerran vuodessa julkaistavan tilastoraportin.
Säännöllisesti päivittyvät tietokantaraportit
Avohilmo-rekisteriin toimitetuista perusterveydenhuollon asiointitiedoista muodostetaan tietokantaraportteja. Pikaraporttien tiedot päivittyvät päivittäin sekä tiivisteet ja kuutiot kuukausittain.
Tilastoraportti
Tavallisimmista käyntisyistä koronaan sairastuneiden määrä kääntyi laskuun
Julkisessa perusterveydenhuollossa avosairaanhoidon lääkärin vastaanottojen asiakkaiden tavallisimmat diagnoosit vuosina 2018–2023 olivat verenpainetauti, pehmytkudossairaudet, akuutit hengitystieinfektiot, selkäsärky ja aikuistyypin diabetes. Vuosina 2020–2022 lääkärin kirjaamana diagnoosina yleistyi koronainfektion yhteydessä käytetty uusi diagnoosikoodi, Lyhyellä varoitusajalla käyttöön otettava luokka (U07, Uusi koodi), jonka asiakaskohtaisten kirjausten lukumäärä väheni vuonna 2023.
Sairaanhoitajien tai terveydenhoitajien kirjaamia tavallisimpia asiakkaiden käyntisyitä olivat terveyden ylläpito tai sairauden ennaltaehkäisy, aikuistyypin diabetes, akuutti hengitysteiden infektio, haava tai laseraatio, kurkun tai nielun oireet ja muut hengitystieinfektiot. Muun hengitystieinfektion kirjausta käytettiin erityisesti koronainfektion yhteydessä ja sitä kirjattiin käyntisyynä vuosittain yli 200 000 asiakkaalle vuosina 2020–2023 (vuonna 2021 jopa lähes 370 000 asiakkaalle), kun vuonna 2023 näitä kirjauksia oli enää reilulla 50 000 asiakkaalla.
Vuonna 2023 diagnoosi (ICD-10) oli kirjattu noin 87 prosentilla (85 % vuonna 2022) avo-sairaanhoidon lääkärin läsnäasiointeina toteutuneista käynneistä. Sairaanhoitajat ja terveydenhoitajat olivat kirjanneet käyntisyyn (ICPC-2) 54 prosentilla läsnäasiointeina toteutuneista vastaanottokäynneistä (45 % vuonna 2022).
Lääkärien ja sairaanhoitajien tai terveydenhoitajien läsnä- ja etäasiointeina toteuttamista vastaanotoista ammattilaiset kirjaavat käyntikohtaiset diagnoosit (ICD-10-luokitus) ja käyntisyyt (ICPC-2-luokitus) potilastietojärjestelmiin. Nämä käyntikohtaiset tiedot siirtyvät potilastietojärjestelmistä valtakunnalliseen perusterveydenhuollon avohoidon rekisteriin, Avohilmoon, jonka tietoihin tämä tilastoraportti perustuu.
Taulukot
Taustatietoja
- Laatuseloste (SVT)
- Tietosuojaseloste
- Aineistokuvaus (Aineistokatalogi)
- Ohjeet tietojen toimittamiseen
- Edellinen tilasto 2020 (Julkari)
Tilastokuvaus
Perusterveydenhuollon tilasto sisältää tietoja perusterveydenhuollon toiminnasta Hoitoilmoitusrekisterin tietojen pohjalta.
Tilasto sisältää tietoja palvelun tuottajasta, väestön palvelujen käytöstä, hoidon saatavuudesta, väestön terveysongelmista, epidemioiden leviämisestä, asiakkaan/potilaan kotikunnasta ja sukupuolesta, käynneistä ikäryhmittäin, avokäynneistä palvelumuodoittain, käyntisyistä, toimenpiteistä ja jatkohoidosta, lääkityksestä ja rokotuksista sekä lasta odottavien naisten sekä lasten ja nuorten terveyden edistämiseksi tehdyistä tarkastuksista.
Perusterveydenhuollon tilasto perustuu palveluntuottajilta saatuihin tietoihin, jotka poimiintuvat potilastietojärjestelmistä päivittäin automaattisesti (Avohilmo-tiedot). THL tuottaa saaduista tiedoista raportointia verkkopalveluna. Tilaston tietosisältö on laajentunut merkittävästi vuoden 2011 alusta, koska tiedot kerätään henkilötunnuksellisena päivittäisenä tiedonsiirtona organisaatioista.
Vuodeosastotiedot raportoidaan Sosiaali- ja terveydenhuollon hoitoilmoitusjärjestelmän (Hilmo) tiedoista. Vuodeosastojen potilaista ilmoitetaan hoitopäivät ja -jaksot sekä potilaiden arvioitu tarkoituksenmukainen hoitopaikka.
Perusterveydenhuollon Avohilmo-aineistosta tehdään useita tilastoraportteja vuoden aikana.
Lähde
Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon vastaanoton asiakkaiden käyntisyyt vuosina 2021-2023
Besöksorsaker på klientmottagningarna inom primärvårdens öppna sjukvård 2021-2023
Tilastoraportti 36/2024, 12.6.2024. THL
Suomen virallinen tilasto, Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon vastaanoton asiakkaiden käyntisyyt. THL.
Lisätietoja
Ensisijaisesti yhteydenotot: avohilmo(at)thl.fi
Tilaston vastuuhenkilöt:
Kaisa Pyrhönen
Raimo Mahkonen