Stöd i att fatta beslut

OBS! Detta är ett utkast på service enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023)!

 Innan lagen träder i kraft publicerar Handbok om funktionshinderservice utkast till texter enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023). Innehållet i utkasten har granskats, men redaktionella ändringar görs fortfarande i texten. Dessutom fungerar inte alla länkar ännu. Innan den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft överförs texterna till avsnittet Stöd och service i Handbok om funktionshinderservice. 

Den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft den 1 januari 2025. Läs mer på sidan Den nya funktionshinderservicelagen.

Sidans innehåll

Stöd i att fatta beslut omfattas av välfärdsområdenas särskilda skyldighet att ordna service. Detta innebär att en person med funktionsnedsättning har subjektiv rätt att få stöd i att fatta beslut om förutsättningarna för att få service enligt lagen om funktionshinderservice uppfylls. Välfärdsområdet måste då ordna med service oberoende av anslagen.

Rätt till stöd i att fatta beslut som separat service

Observera tillämpningsområdet!

Lagen om funktionshinderservice tillämpas på en person med funktionsnedsättning enligt definitionen i 2 §. Detta innebär att rätten till service enligt lagen om funktionshinderservice omfattar en person som uppfyller alla de förutsättningar som nämns i definitionen på personer med funktionsnedsättning. I lagen om funktionshinderservice föreskrivs för varje typ av service dessutom servicespecifika förutsättningar för beviljande av service och personen med funktionsnedsättning ska uppfylla dessa för att ha rätt till servicen i fråga.

Mer information om definitionen av person med funktionsnedsättning: Tillämpningsområdet för lagen om funktionshinderservice

En person med funktionsnedsättning har rätt att som en separat tjänst få stöd i att fatta beslut, om personen behöver stöd i att fatta viktiga beslut i det egna livet. Med viktiga beslut avses inte beslut som anknyter till det dagliga livet. Vid bedömningen av hur viktigt beslutet är ska personens egen uppfattning beaktas. 

I andra än viktiga beslutssituationer ingår stödet i att fatta beslut som en del i de tjänster som utifrån personens individuella behov ordnas med stöd av lagen om funktionshinderservice, när det är lämpligt med tanke på servicens karaktär.

Lagen om funktionshinderservice 14 § (Finlex)

En person med funktionsnedsättning har endast rätt att få stöd i att fatta beslut som separat service när det är fråga om ett viktigt beslut i livet. Situationer som omfattar viktiga beslut kan till exempel vara 

  • när personen själv eller en närstående blir allvarligt sjuk, 
  • stora vändpunkter i livet såsom att börja skolan, val av studie- eller arbetsplats, 
  • stora förändringar inom familjen eller 
  • att flytta bort från barndomshemmet eller till en annan ort. 

Situationen kan bli betydande med tanke på beslutsfattandet också när det är fråga om en intressekonflikt med personens närstående eller dem som arbetar med personen. Personer med funktionsnedsättning kan också ha behov av att bli självständiga i förhållande till närstående. Även sådana situationer kan bli betydande med tanke på beslutsfattandet för personen med funktionsnedsättning. 

Beslutets betydelse ska bedömas enligt situationen i fråga och tillsammans med personen med funktionsnedsättning ur personens perspektiv.

Stöd i att fatta beslut som en del av tjänsterna

Det är inte möjligt att få stöd i att fatta beslut för små, vardagliga beslut. De som arbetar inom olika tjänster ska däremot handla så att personen får stöd när olika val ska göras i vardagen. Det är då fråga om ett tillvägagångssätt. Exempel på dessa tjänster är stöd för boendet, dag- och arbetsverksamhet, kortvarig omsorg samt personlig assistans. Stöd i att fatta beslut är en viktig del av god växelverkan och service av hög kvalitet, som för sin del främjar tillgodoseendet av självbestämmanderätten i vardagen för personer med funktionsnedsättning. Därför måste tillräckligt med tid reserveras för detta. 
Stöd i att fatta beslut (på finska, Verneri.net)

Naturligt stöd

Den allmänna kommentar som FN:s kommitté för rättigheter för personer med funktionsnedsättning gett om artikel 12 framhäver att sociala nätverk och det naturliga stödet från samhället (såsom stöd från vänner, familjer och skolor) spelar en central roll i stödet för beslutsfattande. I den allmänna kommentaren konstateras det att en sådan strategi är förenlig med full delaktighet och fullt deltagande i samhället för personer med funktionsnedsättning som betonas i konventionen. Ett sådant naturligt stöd lämpar sig särskilt när små beslut ska fattas i vardagen.

Innehåll i stödet i att fatta beslut

Syftet med stöd i att fatta beslut är att stödja personen med funktionsnedsättning i beslutsfattandet så att han eller hon själv kan fatta och genomföra beslut som gäller det egna livet. Beslutsfattandet är oftast en process. Därför bör man vid behov få stöd i att fatta beslut under hela beslutsprocessen.

Stöd i att fatta beslut omfattar stöd som behövs i beslutsprocessen för att 

  • inhämta information,
  • förstå saker, 
  • utreda besluts- eller verksamhetsalternativ och deras konsekvenser,
  • bilda och uttrycka egen vilja, 
  • fatta och genomföra beslut samt
  • andra motsvarande funktioner. 

Stöd i att fatta beslut omfattar inte att fatta beslut i stället för personen med funktionsnedsättning. Detta är en väsentlig princip i samband med stöd i att fatta beslut. En annan väsentlig princip är att en stödperson inte får ta ställning eller påverka ärenden i vilka han eller hon ger stöd i att fatta beslut. Vid stöd i att fatta beslut fattas beslutet alltid av personen med funktionsnedsättning själv. Stöd i att fatta beslut omfattar rätten för en person med funktionsnedsättning att fatta även ur ett objektivt perspektiv sett dåliga beslut.

Lagen om funktionshinderservice 14 § (Finlex)

En person med funktionsnedsättning kan dessutom som en del av stödet i att fatta beslut behöva stöd för att hantera och uttrycka sina känslor. Detta stöd är viktigt att ge eftersom känslor styr människans beslutsfattande. Stöd för att hantera känslor bidrar också till att förebygga eventuella utmanande situationer. Det är inte fråga om ett stöd för att hantera känslor som kräver särskild yrkeskompetens, utan om en möjlighet att diskutera hurdana känslor olika beslutsalternativ eller situationer väcker.

Om en person med funktionsnedsättning är oförmögen att bevaka sina intressen eller att sköta sådana ärenden rörande sig själv eller sin förmögenhet som inte annars blir skötta på lämpligt sätt, ska en intressebevakare enligt lagen om förmyndarverksamhet (442/1999) sökas för personen.

Så här anmäler du en person som behöver intressebevakning (Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata)
Förmyndarskap (sida i handboken)

Tillhandahållande av stöd i att fatta beslut

Behovet av stöd i att fatta beslut ska bedömas tillsammans med personen med funktionsnedsättning och vid behov med hans eller hennes närstående och antecknas i klientplanen. Beslut ska fattas om stöd i att fatta beslut som tillhandahålls som en separat tjänst. Ett separat beslut fattas inte om det är fråga om att ge stöd som en del av tjänsterna, då är det fråga om ett verksamhetssätt.

När stödet i att fatta beslut tillhandahålls som en separat tjänst ska stödets innehåll och mängd och det sätt på vilket det tillhandahålls antecknas i beslutet med beaktande av de individuella behov som antecknats i klientplanen för personen tillsammans med dennes egen uppfattning om behovet av stöd. 

Lagen om funktionshinderservice 15 § (Finlex)

Mängden stöd i att fatta beslut

Beslutsfattandet i viktiga situationer i livet är i allmänhet en process som tar tid och en person med funktionsnedsättning kan behöva stöd i de olika skedena av processen. Innan personen kan bilda sig en uppfattning om saken och är beredd att fatta ett beslut, måste han eller hon få information om sakinnehållet och olika handlingsalternativ samt konsekvenserna av dem. Därför ska stöd i att fatta beslut vid behov ges flexibelt under hela beslutsprocessen. Mängden behövligt stöd i att fatta beslut påverkas i synnerhet av den livssituation för vilken stödet söks. Ju större förändring det är fråga om, desto längre är beslutsprocessen i allmänhet och desto mer stöd behöver personen med funktionsnedsättning. 

Personens sätt att kommunicera inverkar i allmänhet också på mängden stöd. Det går ofta långsammare att använda alternativa sätt att kommunicera eller en tolk, och interaktionssituationer kräver därför mer tid. Eftersom det kan vara svårt att uppskatta den exakta mängden stöd i att fatta beslut som behövs i början av processen, vore det bra om man kunde fatta ett flexibelt beslut om mängden. 

Val av stödperson

Syftet med stödet i att fatta beslut är att stärka självbestämmanderätten för personer med funktionsnedsättning samt deras möjligheter att göra och genomföra egna val i livet. Detta ska också synas i beslutsprocessen kring tjänsten, till exempel ska alltid personen med funktionsnedsättning delta i valet av stödperson. Eftersom besluten gäller livet för personen med funktionsnedsättning är förtroendet mellan personen och stödpersonen ytterst viktigt. Redan vid valet av stödperson är det bra att vid behov utnyttja metoder för stöd i att fatta beslut, liksom i hela klientprocessen.

Det krävs ingen speciell utbildning av stödpersonen, utan de individuella behoven hos personen med funktionsnedsättning avgör vilken kompetens som krävs. Den yrkesutbildade person inom socialvården som ansvarar för klientens servicehelhet ska försäkra sig om att stödpersonen förstår syftet med stödet i att fatta beslut, har tillräcklig kompetens med tanke på de individuella behoven hos personen med funktionsnedsättning och är oberoende i förhållande till det ärende som är föremål för beslutsfattandet. 

Lagen om funktionshinderservice 15 § (Finlex)

Källor

Lag om funktionshinderservice 675/2023 (Finlex)

Regeringens proposition RP 191/2022 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om funktionshinderservice och till vissa lagar som har samband med den (Riksdagen)

Social- och hälsovårdsutskottets betänkande ShUB 52/2022 rd (Riksdagen)