Verksamhet i sysselsättningssyfte och arbetsverksamhet

OBS! Detta är ett utkast på service enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023)!

Innan lagen träder i kraft publicerar Handbok om funktionshinderservice utkast till texter enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023). Innehållet i utkasten har granskats, men redaktionella ändringar görs fortfarande i texten. Dessutom fungerar inte alla länkar ännu. Innan den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft överförs texterna till avsnittet Stöd och service i Handbok om funktionshinderservice. 

Den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft den 1 januari 2025. Läs mer på sidan Den nya funktionshinderservicelagen

Sidans innehåll

Verksamhet i sysselsättningssyfte samt dag- och arbetsverksamhet utgör en servicehelhet vars syfte är att med socialvårdens metoder främja delaktigheten och möjligheterna till sysselsättning för personer med funktionsnedsättning. Det är bra om servicehelheten ordnas flexibelt enligt de individuella behoven hos personen med funktionsnedsättning.

Man ska flexibelt kunna röra sig mellan olika tjänster: till exempel kan en person som förvärvsarbetar deltid delta i dag- och arbetsverksamhet vissa dagar om han eller hon vill.

Verksamhet i sysselsättningssyfte och arbetsverksamhet ordnas i första hand med stöd av den gamla socialvårdslagen (710/1982), som delvis fortfarande är i kraft. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan också beviljas arbetsverksamhet i andra hand med stöd av lagen om funktionshinderservice, om den primära servicen inte motsvarar personens individuella behov. 

Verksamhet i sysselsättningssyfte och arbetsverksamhet enligt den gamla socialvårdslagen

Verksamhet i sysselsättningssyfte

Med verksamhet i sysselsättningssyfte för personer med funktionsnedsättning avses ordnande av särskilda rehabiliteringsåtgärder och andra stödåtgärder som främjar placering i arbete.
Verksamhet i sysselsättningssyfte för personer med funktionsnedsättning ordnas för personer 

som på grund av funktionsnedsättning, sjukdom eller någon annan motsvarande orsak under lång tid har särskilda svårigheter att klara de funktioner som hör till normal livsföring och 
som utöver arbetsförvaltningens tjänster och åtgärder behöver stödåtgärder enligt 27 d 1 mom. i den gamla socialvårdslagen för att komma ut på den öppna arbetsmarknaden.

Socialvårdlagen (710/2982) 27 d § (Finlex)

Som verksamhet i sysselsättningssyfte kan man till exempel ordna arbetsträning för personer med funktionsnedsättning. Arbetsträning är en viktig tjänst som stödjer sysselsättningen. Arbetsträning ordnas ibland under en mycket lång tid om det stödbehov som funktionsnedsättningen ger upphov till kräver det för att personen i fråga ska sysselsättas och hållas kvar i arbete. 

Arbetsverksamhet

Arbetsverksamhet för personer med funktionsnedsättning ordnas i första hand med stöd av 27 e § i den gamla socialvårdslagen (710/1982). Med arbetsverksamhet avses verksamhet som upprätthåller och främjar funktionsförmågan.

Arbetsverksamhet ordnas för arbetsoförmögna personer 

som på grund av en funktionsnedsättning inte har förutsättningar att delta i sådant arbete som avses i 27 d § i gamla socialvårdslagen och 
vars utkomst i huvudsak grundar sig på förmåner som beviljas på grund av sjukdom eller arbetsoförmåga.

Gamla socialvårdslagen (710/1982) 27 e § (Finlex)

Försäkring

Den som ordnar arbetsverksamhet ska teckna försäkring för den som deltar i arbetsverksamhet enligt 27 e § i den gamla socialvårdslagen, som fortfarande delvis är i kraft, genom en försäkring som avses i 3 § 1 mom. i lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar (459/2015). 

Gamla socialvårdslagen (710/1982) 27 e § (Finlex)

Avgifter för verksamhet i sysselsättningssyfte och arbetsverksamhet

Verksamhet i sysselsättningssyfte för personer med funktionsnedsättning och arbetsverksamhet för personer med funktionsnedsättning som ska ordnas med stöd av den gamla socialvårdslagen (710/1982) är, med undantag för transport och måltider, avgiftsfri för deltagarna. 
Lag om klientavgifter inom social- och hälsovården 4 § 1 moment 1 punkten (Finlex)

Arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning enligt lagen om funktionshinderservice

Arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning i enlighet med lagen om funktionshinderservice omfattas av välfärdsområdets särskilda skyldighet att ordna service. Detta innebär att en person med intellektuell funktionsnedsättning har subjektiv rätt att få arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning enligt lagen om funktionshinderservice om förutsättningarna i nämnda lag uppfylls. Välfärdsområdet måste då ordna med service oberoende av anslagen.

Rätt till arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning enligt lagen om funktionshinderservice

Allmänt taget har en person som kan betraktas som en person med funktionsnedsättning enligt definitionen i 2 § i lagen om funktionshinderservice rätt till service enligt nämnda lag. Med avvikelse från detta har en person som i enlighet med specialomsorgslagen på grund av medfödd eller i utvecklingsåldern erhållen sjukdom eller skada hämmats eller störts i sin utveckling eller sina psykiska funktioner rätt till arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning enligt lagen om funktionshinderservice. 

Dessutom förutsätts att arbetsverksamhet som ordnas med stöd av 27 e § i den gamla socialvårdslagen (710/1982) eller verksamhet i sysselsättningssyfte enligt 27 d § i den lagen inte motsvarar personens individuella behov.

Lag om funktionshinderservice (675/2023) 27 § (Finlex)
Lag angående specialomsorger om utvecklingsstörda (519/1977) 1 § (Finlex)
Socialvårdslagen (710/1982) 27 e § (Finlex)
Socialvårdslagen (710/1982) 27 d § (Finlex)

Syftet med och innehållet i arbetsverksamheten för personer med personer med intellektuell funktionsnedsättning enligt lagen om funktionshinderservice

Syftet med arbetsverksamheten är att stödja funktions- och arbetsförmågan hos personen med intellektuell funktionsnedsättning samt att främja att han eller hon kommer ut i arbetslivet. Arbetsverksamheten ska stödja personens egna styrkor i deltagandet i arbetslivet.

Lag om funktionshinderservice (675/2023) 27 § (Finlex)

I lagen finns ingen exakt definition av innehållet i arbetsverksamheten. Arbetsverksamheten ska ordnas enligt personens individuella behov. Man måste lyssna på personens egna önskemål när man planerar hur verksamheten ska genomföras och vad den ska innehålla. 

Arbetsverksamheten kan beroende på målen för och innehållet i verksamheten ordnas antingen som gruppverksamhet eller individuell service. Arbetsverksamheten kan ordnas vid arbets- och verksamhetscentraler eller på vilken plats som helst som lämpar sig för verksamheten.

Resor till arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning enligt lagen om funktionshinderservice

En person med intellektuell funktionsnedsättning kan få avgiftsfria resor till arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Detta förutsätter att personen har särskilda svårigheter att röra sig och inte utan oskäligt stora svårigheter självständigt kan använda den offentliga kollektivtrafiken. Beslut om resor till arbetsverksamheten för en person med intellektuell funktionsnedsättning fattas som en del av ett beslut om arbetsverksamhet eller som ett separat beslut. Dessa resor är inte föremål för något beslut om stöd för rörlighet.

Avgifter för arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning enligt lagen om funktionshinderservice

Den hjälp och det stöd som ingår i arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning som ordnas med stöd av lagen om funktionshinderservice är avgiftsfria.  
Lag om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992) 4 § (Finlex)

Lön och arbetsersättning inom arbetsverksamheten

För arbetsverksamhet enligt den gamla socialvårdslagen (710/1982) eller arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning enligt lagen om funktionshinderservice betalas ingen lön, eftersom det är fråga om socialservice. 

Den som deltar i arbetsverksamheten kan dock få arbetsersättning (kallades tidigare flitpenning). Välfärdsområdet kan bestämma hur stor arbetsersättningen är. Det här beror på att skyldigheten att betala arbetsersättning eller dess belopp inte är lagstadgade. Den övre gränsen för skattefri arbetsersättning är tolv euro per dag. 

Källor 

Lag om funktionshinderservice 675/2023 (Finlex)

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om funktionshinderservice och till vissa lagar som har samband med den. RP 191/2022 rd (Riksdagen)

Social- och hälsovårdsutskottets betänkande ShUB 52/2022 rd (Riksdagen)