Medicinering under skoldagen

Ett typiskt, långvarigt medicineringsbehov i skolan är ordnande av medicinering för elever som lider av diabetes. Det är också vanligt med läkemedel avsedda som första hjälpen, till exempel hos barn som lider av svår allergi, astma eller epilepsi. Även kroniska sjukdomar eller funktionsnedsättningar kan kräva medicinering under skoldagen.

För att elevens läkemedelsbehandling ska kunna genomföras på ett tryggt sätt är det viktigt att skolans personal, föräldrarna, den specialiserade sjukvården och skolhälsovården samarbetar.

En person som inte fått utbildning i läkemedelsbehandling får ge läkemedelsbehandling som ordinerats av en läkare och som ges på naturlig väg eller injiceras under huden. I sådana fall grundar sig genomförandet av läkemedelsbehandlingen på den anställdas samtycke, inskolning, tilläggsutbildning samt på ett tillstånd av läkaren.  

Lagstiftningen inom utbildningsväsendet omfattar inga bestämmelser om anställdas deltagande i läkemedelsvård, och därmed kan en anställd inte åläggas uppgiften. Om medicineringen är verksamhet som godkänts av arbetsgivaren, avgörs ansvaret och eventuella skadeståndsfrågor enligt samma principer som i vanliga fall tillämpas inom arbetet i skolan. Patientskadeförsäkringen gäller endast verksamhet som bedrivs av yrkesutbildade personer inom skolhälsovården.

Föräldrarna lämnar till skolan tydliga och enkla skriftliga anvisningar om läkemedelsdoser och andra vårdanvisningar samt information om deras eventuella effekter på vården.  Föräldrarna ska se till att man kommer överens om genomförandet av elevens läkemedelsbehandling med personalen inom hälso- och utbildningsväsendet. 

Man bör komma överens om bland annat

  • vem som genomför medicineringen samt utse en ersättare för denne
  • inskolningen av dem som genomför medicineringen 
  • beredskap inför exceptionella situationer 
  • praxis för första hjälpen  
  • arbetsfördelningen och ansvar mellan aktörer i skolan, föräldrarna och barnet. 

Behandling av diabetes hos barn under skoldagen

Ordnandet av vård av och stöd för ett barn som lider av diabetes under skoldagen är en situation som kräver omfattande yrkesövergripande överenskommelser och arbetsfördelning. Social- och hälsovårdsministeriet har tillsammans med undervisningsministeriet och Kommunförbundet utarbetat en verksamhetsmodell för behandling av diabetes hos barn under skoldagen (SHM 2010:10). 

Enligt verksamhetsmodellen ska det ordnas ett samverkansmöte mellan föräldrarna, skolan och diabetesenheten under vilket man kommer överens om hur behandlingen och stödet ska ordnas under skoldagen. 

Vid samverkansmötet kommer man överens om bland annat

  • mätning av blodsocker
  • nödvändiga mellanmål
  • vem som eventuellt injicerar insulin
  • eventuell injiceringsundervisning
  • förstahjälpsituationer 
  • arbetsfördelningen och ansvar mellan olika aktörer i skolan.

Som stöd för planeringen och anteckningarna har det skapats ett separat planeringsformulär för behandling av diabetes (STM 2010:10, bilaga). Det som överenskommits antecknas på planeringsformuläret och uppdateras regelbundet. På formuläret antecknas föräldrarnas tillstånd till dem som genomför insulinbehandlingen samt samtycken av dem som deltar i barnets vård.

Vanligtvis ger diabetesskötarna inom den specialiserade sjukvården undervisning i hur injektioner ges och ett skriftligt tillstånd att ge injektioner till dem som deltar i vården av barnet. Undervisningen och tillståndet kan också ges av en yrkesutbildad person inom primärvården, till exempel en hälsovårdare. Diabetesskötaren eller någon annan skötare vid varje enhet ska av diabetesläkaren eller överläkaren ha fått fullmakt att ge undervisning om injektioner. 

Föräldrarna ger skolan tydliga och enkla anvisningar om insulindoser ochmatportioner samt om blodsockernivåer och hur de påverkar behandlingen.

Mer information