Informationsunderlag och verktyg
På den här sidan har vi samlat aktuell information och verktyg som THL producerar som stöd för arbetet med att leda social- och hälsovårdstjänsterna.
Sidans innehåll
- Webbverktyg
- Koncept och utvecklad praxis
- Statistik och register
- Övriga datainsamlingar och uppföljning
Webbverktyg
THL erbjuder olika webbverktyg för den som vill granska THL:s informationsmaterial:
- Sotekuva
Samlad information om social- och hälsovårdstjänsternas tillstånd, behov, kvalitet, effektivitet och kostnader enligt välfärdsområde och kommun. Uppgifterna grundar sig på indikatorerna för kostnadseffektivitet inom social- och hälsovården (KUVA). - Sotkanet
Tjänsten innehåller över 2 000 olika statistikuppgifter om befolkningens hälsa och välfärd samt om servicesystemets funktion. - Terveytemme.fi (på finska)
Statistik och uppföljningsdata om befolkningens hälsa och välfärd enligt region och befolkningsgrupp. - THL:s databasrapporter
Databasrapporterna, dvs. sammanfattningar och kuber, ger användaren möjlighet att själv välja ut material ur registren. - TEAviisari
Uppgifterna beskriver hälsofrämjande aktivitet, det vill säga det kommunen gör för att främja invånarnas hälsa och välfärd. - Resultaten av enkäten Hälsa i skolan
I enkäten Hälsa i skolans resultattjänst kan du granska resultaten i olika sätt. Barns och ungas hälsa och välbefinnande -resultatvy (Tableau) som är öppen för alla innehåller alla indikatorer av enkäten Hälsa i skolan. Där kan du granska t.ex. styrkor och utvecklingsobjekt.
Koncept och utvecklad praxis
- Innokylä (på finska)
Innokylä erbjuder information, verktyg, metoder och samarbetspartner för alla skeden av utvecklingen. I Innokylä sammanställs också resultaten från de nationella utvecklingsprogrammen. - Utvärdering av evidensbaserad praktik (på finska)
Beslutsfattarna och experterna i kommunerna och välfärdsområdena har ett stort behov av utvärderad information om effektiviteten av evidensbaserad praktik som främjar välfärd och hälsa. Utvärderingen av evidensbaserad praktik stödjer beslutsfattandet inom främjandet av hälsa och välfärd och en optimal allokering av resurserna. - Förhandsbedömning av konsekvenserna av beslut (EVA)
En förhandsbedömning av konsekvenserna av beslut (EVA) är ett sätt att i förväg bedöma hur ett beslut som är under beredning skulle påverka olika grupper av människor. Beslutsfattandet underlättas av att behandla alternativ och strukturera konsekvenserna av dem.
Statistik och register
THL:s statistik- och registerproduktion erbjuder omfattande information om olika ämnesområden inom social- och hälsovården som stöd för beslutsfattande, utveckling och forskning. Statistiken innehåller uppgifter om bland annat tillgången till vård och hur tjänsterna fungerar och används.
Statistik enligt ämne
Nationella kvalitetsregister för hälso- och sjukvården
Social- och hälsovårdens kvalitetsregister innehåller information om kvaliteten på, resultaten och effekterna av den vård som klienterna eller patienterna får. Med hjälp av kvalitetsregistrens rapporter kan man systematiskt och tillförlitligt följa upp, jämföra och utvärdera kvaliteten på patienternas vård och de uppnådda vårdresultaten.
Övriga datainsamlingar och uppföljning
- Hälsofrämjande aktivitet inom primärvården
- RAI-jämförelseinformation
- Uppföljning av situationen inom äldreomsorgen
- Klienternas erfarenheter av servicen
- Enkäten Hälsa i skolan
Hälsofrämjande aktivitet inom primärvården
Genom datainsamlingen har man sedan 2008 samlat in uppgifter om kommunal primärvård som har genomförts antingen av kommunen själv, som ett samarbete mellan kommuner eller som köpta tjänster.
Efter 2022 kommer uppgifter att samlas in från välfärdsområdena. Första gången kan dock välfärdsområdenas uppgifter granskas redan utifrån datainsamlingen 2022.
Datainsamlingen gäller bland annat
- hälsorådgivning och hälsoundersökningar
- screeningar
- rådgivningstjänster
- skolhälsovård
- studerandehälsovård
- rådgivningstjänster för äldre
- förebyggande mun- och tandvård.
Läs mer om primärvårdens datainsamling (TEAviisari, på finska)
Resultat från datainsamlingen 2022 (TEAViisari)
RAI-jämförelseinformation
THL sammanställer RAI-jämförelseinformation om alla RAI-bedömningar som gjorts i Finland. RAI-jämförelseinformation är sammanfattande uppgifter och genomsnittsdata som beskriver klienternas funktionsförmåga, servicebehov och tillhandahållandet av tjänster.
RAI-jämförelseinformationen kan utnyttjas som stöd för arbetet med att planera och utvärdera ordnandet av tjänster på olika ledningsnivåer. En jämförelse av uppgifterna tidsmässigt, regionalt och mellan organisationer hjälper till att upptäcka önskade eller negativa utvecklingstrender och söka lösningar på observerade fenomen med hjälp av benchmarking.
RAI-jämförelseuppgifterna kan granskas i RAI-jämförelsedatabaserna avsedda för serviceanordnare och serviceproducenter som använder RAI-verktyget samt i RAI-databasen för regelbundna tjänster för äldre, som är öppen för allmänheten.
- Ledning genom RAI-information (webbsidan på temat Äldre)
- RAI-jämförelsedatabaser (webbsidan på temat Äldre)
Uppföljning av situationen inom äldreomsorgen
I datainsamlingen om situationen inom äldreomsorgen följer man upp personaldimensioneringen och personalstrukturen, antalet klienter och besök samt ledningen och verksamhetspraxisen vid över 3 000 verksamhetsenheter inom äldreomsorgen.
- Läs mer om uppföljning av äldreomsorgen (Vanpal)
- Antalet enheter som når upp till den lagstadgade personaldimensioneringen inom äldreomsorgen har fortsatt att öka – antalet klienter har hållits stabilt
Nationella kundresponsenkäter
Hälsostationernas kundresponsenkäter 2022
Med hjälp av enkäten samlar man in information om hur nöjda kunderna är med verksamheten och servicen på hälsostationernas läkar- och sjukskötarmottagningar. Resultaten kan granskas enligt landskap, kommun och hälsostation. I fortsättningen rapporteras resultaten enligt välfärdsområde.
- Hälsostationernas kundrespons (2022, på finska)
- Genomsnittliga svar för hälsostationerna, allmänna frågor (2022, på finska)
- Genomsnittliga svar för hälsostationerna, specialfrågor (2022, på finska)
- Hälsostationernas specialfrågor, NPS-mätarnas procentandelar (2022, på finska)
- Genomsnittliga svar för hälsostationerna eller procentandelen NPS-poäng och jakande svar för varje fråga (2022, på finska)
- Genomsnittliga svar och procentandelen NPS-poäng och jakande svar för varje hälsostation (2022, på finska)
Nationell uppföljning av klientnöjdheten inom äldreomsorgen 2022
Den nationella uppföljningen av klientnöjdheten ingår i reformen av äldreomsorgslagen. Med hjälp av enkäten utreds klienternas erfarenheter av servicens kvalitet och om tjänsten motsvarar klienternas önskemål och behov.
Centrala resultat (enkäten Berätta om din service, på finska)
Enkäten Hälsa i skolan
Enkäten Hälsa i skolan producerar mångsidig och tillförlitlig uppföljningsinformation om barn och unga i olika åldrar och deras välbefinnande, hälsa, skolgång och studier, delaktighet samt tillgång till hjälp och tjänster.
Läs mer om enkäten Hälsa i skolan