Lasten ja nuorten mielen hyvinvointi
Lapsuus ja nuoruus ovat voimakkaan fyysisen ja psyykkisen kehityksen aikaa, johon vaikuttavat yksilöllisten tekijöiden lisäksi ympäristö ja kulttuuri. Etenkin lapsuuden perheellä on suuri merkitys kasvun ja kehityksen kannalta. Lisäksi koulu ja vapaa-ajan harrastustoiminnot ovat tärkeitä kehitysympäristöjä, joissa voidaan tukea ja edistää hyvää mielenterveyttä.
Lapsuus ja nuoruus eivät ole irrallisia vaiheita ihmisen elämässä. Lapsuudessa koetut tapahtumat, sosiaaliset suhteet sekä fyysinen ja psyykkinen kehitys luovat pohjan nuoruuden hyvinvoinnille ja näillä ikävaiheilla on tärkeä merkitys aikuisuuden hyvinvoinnin kannalta.
Lapsuuden ja nuoruuden kehitys on usein yksilöllistä, mutta eri ikävaiheisiin liittyy tiettyjä tyypillisiä piirteitä. Lasten ja nuorten mielenterveyden oireiden ja häiriöiden tunnistamisessa on otettava huomioon ikävaiheisiin liittyvät suuret muutokset häiriöiden yleisyydessä ja tyypillisessä puhkeamisiässä. Lisäksi lasten ja nuorten mielenterveyteen liittyy ikävaiheita leimaavat suuret erot yksilöiden ja sukupuolien välillä.
Laajoissa väestötutkimuksissa on selvinnyt, että noin puolet aikuisiän mielenterveyshäiriöistä on alkanut jo ennen 14 vuoden ikää ja noin kolme neljästä ennen 24 vuoden ikää. Nuorilla on mielenterveyshäiriöitä noin kaksi kertaa useammin kuin lapsilla.
Ohjeita kouluampumisen käsittelyyn ammattilaisille (Väkivalta)
Avuksi kouluampumisesta puhumiseen (Väkivalta)
Miten vahvistat mielen hyvinvointia?
Tämän listan avulla voi pohtia sitä, miten vahvistetaan mielen hyvinvointia arjessa.
Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut
Kuuntele THL:n erikoistutkija Anna Sofia Urrilan haastattelu: Uni on yksi mielenterveyden peruspilareista
Ratkaisuja nuorten mielen hyvinvoinnin tueksi (stnimagine.fi)
Toimiva lapsi & perhe -työssä kehitetään, tutkitaan ja juurrutetaan lasten hyvinvointia tukevia ja ongelmia ehkäiseviä työkäytäntöjä sosiaali- ja terveydenhuollon perus- ja erityispalveluihin sekä kasvatus- ja sivistystoimiin yhdessä kuntien kanssa.
Terhi Aalto-Setälä ja Miika Vuori (2023): Lasten ADHD-lääkehoidon yleistymiskehitys ei näytä tasaantuvan. Duodecim 139(22):1811-3.
Olli Kiviruusu ja Terhi Aalto-Setälä (2023): Lasten ja nuorten mielenterveysoireilu ei näytä laantumisen merkkejä. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti Vol 60 nro 2.
Huikko Eeva ym. Lasten ja nuorten mielenterveystyön vaikuttavuuden lisääminen : Kansallisen lapsistrategian toimenpiteen 13 loppuraportti. THL 2023.
Paavonen Juulia ja Saarenpää-Heikkilä Outi (2022) Pikkulasten normaali unen kehitys ja siihen vaikuttavat tekijät. Duodecim 138 (9):778-84.
Pandemia ja nuorten mielenterveys : Kouluterveyskysely 2021
Mielenterveyden edistäminen koulussa
Terhi Aalto-Setälä, ym (2023): Kouluikäisten mielenterveysongelmien tuki ja hoito perustason palveluissa : Opas tutkimiseen, hoitoon ja vaikuttavien menetelmien käyttöön