Asian käsittely päättyy
Asian käsittely päätetään, kun asiakkaalla ei ole enää asiaan liittyvää tuen tarvetta ja kun kaikki asiaan liittyvät tiedot on kirjattu.
Rakenteisen kirjaamisen käytäntöjä
Tutustu asiakastyön kirjaamiseen esimerkkien avulla.
Jos asiakkaalla ei ole enää avoimia asioita sosiaalihuollossa, sosiaalihuollon asiakkuus päätetään tietojärjestelmässä, ja tieto tulee myös asiakkaan nähtäville OmaKantaan. Asiakkuus päätetään kirjaamalla palveluyksiköiden asiakkuuden päättymispäivämäärät sekä asiakkuuden päättymispäivämäärä ja asiakkuuden päättymisen perustelut asiakkuusasiakirjalle.
Asian ja asiakkuuden päättämiset ovat tärkeitä vaiheita, sillä sekä organisaation oman tietojohtaminen, että valtakunnallisen tilastotuotanto perustuvat ajantasaiseen asiakkuustietoon. Myös asiakkaalle itselleen tulee olla selkeää, milloin asiakkuus on päättynyt.
Vinkkejä asian käsittelyn päättämiseen
- Tee sosiaalipalvelun päättymisestä asiakaskertomusmerkintä, voit käyttää merkintää sosiaalipalvelun päättämisestä.
- Tee muut merkinnät loppuun ennen asian sulkemista.
- Kun suljet asian, tarkista onko asiakkaalla muita asioita vireillä. Jos asiakkaalla ei ole muita asioita vireillä tai käsittelyssä, myös asiakkuus suljetaan.
- Asiakkuus suljetaan asiakkuusasiakirjalta. Palvelunjärjestäjä merkitsee palveluyksikön asiakkuuden päättyneeksi kirjaamalla päättymispäivämäärän ja tarvittaessa asiakkuus suljetaan asiakkuusasiakirjalta lisäämällä asiakkuuden päättymispäivämäärä ja perustelut asiakkuuden päättymiselle.
Esimerkit
KIRJAAMISOHJEET PALVELUSSA
Sosiaalihuollon kirjaamisohjeet
Toimintakykytiedon kirjaaminen
Lastensuojelun käsikirja: Dokumentointi lastensuojelussa
Vammaispalvelujen käsikirja: Asiakasprosessi
Päihdehoidon rakenteinen kirjaaminen potilas- ja asiakastietojärjestelmään