Asian käsittely päättyy

Asian käsittely päätetään, kun asiakkaalla ei ole enää asiaan liittyvää tuen tarvetta ja kun kaikki asiaan liittyvät tiedot on kirjattu.

Jos asiakkaalla ei ole enää avoimia asioita sosiaalihuollossa, sosiaalihuollon asiakkuus päätetään tietojärjestelmässä, ja tieto tulee myös asiakkaan nähtäville OmaKantaan. Asiakkuus päätetään kirjaamalla palveluyksiköiden asiakkuuden päättymispäivämäärät sekä asiakkuuden päättymispäivämäärä ja asiakkuuden päättymisen perustelut asiakkuusasiakirjalle. 

Asian ja asiakkuuden päättämiset ovat tärkeitä vaiheita, sillä sekä organisaation oman tietojohtaminen, että valtakunnallisen tilastotuotanto perustuvat ajantasaiseen asiakkuustietoon.  Myös asiakkaalle itselleen tulee olla selkeää, milloin asiakkuus on päättynyt. 

Vinkkejä asian käsittelyn päättämiseen

  • Tee sosiaalipalvelun päättymisestä asiakaskertomusmerkintä, voit käyttää merkintää sosiaalipalvelun päättämisestä. 
  • Tee muut merkinnät loppuun ennen asian sulkemista.
  • Kun suljet asian, tarkista onko asiakkaalla muita asioita vireillä. Jos asiakkaalla ei ole muita asioita vireillä tai käsittelyssä, myös asiakkuus suljetaan. 
  • Asiakkuus suljetaan asiakkuusasiakirjalta. Palvelunjärjestäjä merkitsee palveluyksikön asiakkuuden päättyneeksi kirjaamalla päättymispäivämäärän ja tarvittaessa  asiakkuus suljetaan asiakkuusasiakirjalta lisäämällä asiakkuuden päättymispäivämäärä ja perustelut asiakkuuden päättymiselle. 

Esimerkit