Palvelun toteutus

Palvelun toteutus on sosiaalihuollon palveluprosessi, jossa asiakas saa hänelle myönnetyn sosiaalipalvelun. Palvelu voidaan toteuttaa palvelunjärjestäjän omana palvelutuotantona tai sen voi toteuttaa yksityinen palveluntuottaja, esimerkiksi ostopalvelusopimuksella. 

Palvelun toteutuksen vaihe sisältää

  • toteuttamissuunnitelman laatimisen 
  • palvelun suunnitelmallista toteuttamista
  • työskentelyn arvioimisen yhdessä asiakkaan kanssa sekä
  • työskentelyn hallitun päättämisen.

Kun palvelu alkaa

Palveluyksikön asiakkuus alkaa, kun palvelunjärjestäjä kirjaa asiakkuusasiakirjaan palveluntuottajan palveluyksikön asiakkuuden alkamispäivämäärän. Samalla palveluntuottaja saa rekisterinkäyttöoikeuden, jotta voi tutustua tarvitsemiinsa asiakastietoihin ja tallentaa palvelun toteutuksessa syntyvät asiakastiedot palvelunjärjestäjän rekisteriin.

Merkintä sosiaalipalvelun alkamisesta kertoo, milloin palvelun antaminen on aloitettu

Merkintä sosiaalipalvelun alkamisesta on asiakaskertomusmerkintä siitä, että sosiaalipalvelun antaminen sosiaalihuollon asiakkaalle on alkanut tiettynä päivänä. Merkinnän voi tehdä palvelun toteuttaja tai järjestäjä, tärkeintä on ajantasaisuus. Aloittamispäivä on usein eri kuin päätöksen voimassaolon alkamispäivä. Järjestäjä voi saada viimeistään tästä merkinnästä tiedon palvelun toteutuksen alkamisesta. Merkinnän käyttöä tullaan ohjeistamaan tarkemmin Kanta-palvelujen käsikirjassa sosiaalihuollon toimijoille. 

Toteuttamissuunnitelma tukee työskentelyn tavoitteellisuutta

Asiakkaalle voi laatia asiakassuunnitelmaa tarkentavan toteuttamissuunnitelman. Toteuttamissuunnitelma perustuu siis asiakassuunnitelman tavoitteisiin ja siinä suunnitellaan aina yhtä sosiaalipalvelua kerrallaan.  Jokaisesta sosiaalipalvelusta laaditaan oma palvelukohtainen toteuttamissuunnitelmansa. 

Monissa sosiaalipalveluissa on käytössä sosiaalipalvelulle oma suunnitelma-asiakirja, kuten perhetyön suunnitelma tai hoito- ja kasvatussuunnitelma. Jos sosiaalipalvelulle ei ole omaa suunnittelma-rakennetta, käytetään suunnitelman laatimiseen palvelutehtäväkohtaista yleistä toteuttamissuunnitelmaa, kuten iäkkäiden palvelujen tai vammaispalvelujen toteuttamissuunnitelmaa. Jos sosiaalipalvelun toteutus voidaan suunnitella asiakassuunnitelmassa riittävän tarkalla tasolla, ei toteuttamissuunnitelman laatiminen ole tarpeen.  

Kun palvelu päättyy

Kun asiakkaan saama sosiaalipalvelu tosiasiallisesti päättyy, palveluntuottaja tekee päättymisestä asiakaskertomusmerkinnän.  On tärkeää huolehtia myös, että kaikki palvelun toteutusta koskevat kirjaukset tehdään loppuun. Palvelua koskevia kirjauksia voidaan tehdä, kunnes palvelunjärjestäjä merkitsee palveluyksikön asiakkuuden ja samalla rekisterinkäyttöoikeuden päättyneeksi. Palvelu päättyy joko päätökseen voimassaolon päätyttyä tai kun todetaan, ettei palvelulle enää ole tarvetta.

Merkintä sosiaalipalvelun päättymisestä

Merkintä sosiaalipalvelun päättymisestä on asiakaskertomusmerkintä siitä, että sosiaalipalvelun antaminen sosiaalihuollon asiakkaalle on päättynyt tiettynä päivänä ja siitä, millä perusteella sosiaalipalvelun antaminen päättyi. Merkintä laaditaan silloin, kun sosiaalipalvelun toteuttaminen on päättynyt. Merkinnän voi tehdä palvelun toteuttaja tai järjestäjä, tärkeää on ajantasaisuus. Järjestäjä voi saada viimeistään tästä merkinnästä tiedon palvelun toteutuksen päättymisestä.

Jos palvelu keskeytyy lyhytaikaisesti, asian voi kirjata sopivalle asiakirjarakenteelle. Asiakirjarakenne "Merkintä sosiaalipalvelun päättymisestä" ei kuitenkaan käy tähän tarkoitukseen, sillä sen on tarkoitus kuvata sitä hetkeä, jolloin sosiaalipalvelun saaminen päättyy kokonaan. Myös tämän merkinnän käyttöä tullaan ohjeistamaan Kanta-palvelujen käsikirjassa sosiaalihuollon toimijoille. 

Esimerkit