Palvelutarpeen arviointi

Palvelutarpeen arviointi on sosiaalihuollon palveluprosessi, jossa sosiaalihuollon ammattihenkilö arvioi asiakkaan tuen tarvetta ja sen luonnetta, asiakkuuden edellytyksiä sekä sitä, millä sosiaalipalveluilla tarpeisiin pystytään vastaamaan.

Palvelutarpeen arvio -asiakirjoja on useita

Kaikille palvelutehtäville on omat palvelutarpeen arvio-asiakirjansa.

Lapsen ja perheen palvelutarpeen arvio on tarkoitettu lapsiperheiden palveluihin ja lastensuojeluun. Yleinen sosiaalihuollon palvelutarpeen arvio -asiakirja soveltuu käytettäväksi minkä tahansa palvelutehtävän palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä silloin, kun palvelutehtäväkohtainen arvio ei sovi käytettäväksi. 

Asiakirjan laatiminen 

Palvelutarpeen arvio -asiakirjaa voidaan täydentää sitä mukaa, kun arviointia tehdään. Arvion lisäksi voidaan laatia myös muita tarvittavia asiakirjoja, kuten kertomusmerkintöjä. Palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä täydennetään myös asiakkuusasiakirjaa. Asiakkuusasiakirjalle kerätään kaikki asiakkaan perustiedot sekä asiakkuuteen liittyvät tiedot, joten niitä ei ole tarpeen kirjata enää muille asiakirjoille, kuten palvelutarpeen arvioon. 

Palveluntarve arvioidaan

  • viipymättä ja tilanteen edellyttämässä laajuudessa
  • yhteistyössä asiakkaan ja hänen verkostonsa kanssa
  • kokonaisvaltaisesti ja siinä huomioidaan esimerkiksi asiakkaan muun perheen tilanne.

Palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä arvioidaan myös, missä eri palvelutehtävissä asiakasta jatkossa tuetaan. Eri palvelutehtäviin avataan tarvittaessa uusia asioita. 

Palvelutarpeen arvio on laaja asiakirja, joka sopii käytätettäväksi monenlaisissa tilanteissa. Asiakirja laaditaan tarvittavassa laajuudessa asiakkaan kokonaistilanne huomioiden.

Palvelutarpeen toteaminen

Jos asiakkaalla todetaan sosiaalihuollon palveluntarve, siirrytään asiakkuuden suunnitteluun. Joskus asiakassuunnitelman laatiminen on tarpeetonta. Esimerkiksi silloin, kun palvelutarpeen arvio on laadittu niin huolellisesti, että se korvaa ensimmäisen asiakassuunnitelman, tai silloin, kun kyseessä on vain tilapäinen tuen tarve, voidaan siirtyä suoraan palvelun järjestämisen vaiheeseen. 

Esimerkit