Asian vireilletulokäsittely

Asian vireilletulokäsittely on sosiaalihuollon työprosessi, jossa ammattihenkilö ottaa käsittelyyn henkilöä koskevan vireille tulleen asian.

Kun asia tulee vireille

Sosiaalihuollon asia tulee yleensä vireille hakemuksella, ilmoituksella tai yhteydenotolla. 

Kun henkilön asia tulee vireille sosiaalihuollossa, sosiaalihuollon asiakkuus alkaa, ja asiaa aletaan käsitellä myös tietojärjestelmässä. Asiakkaan perustietoja tallennetaan ja päivitetään tietojärjestelmään. Asiakkuustietoja päivitetään myöhemminkin tarpeen mukaan. 

Asian vireilletulokäsittelyssä arvioidaan sosiaalihuollon tarvetta

Lisäksi asiakkuuden alkuvaiheessa arvioidaan asiakkaan tuen tarpeen kiireellisyys. Kiireelliset palvelut järjestetään heti, ja asian käsittelyn muihin vaiheisiin palataan tarvittaessa tämän jälkeen.

Ilmoituksen tai yhteydenoton käsittely kirjataan sosiaalihuollon tarpeesta tehdyn ilmoituksen tai yhteydenoton arvioon. Lastensuojeluilmoitukselle ja ennakolliselle lastensuojeluilmoitukselle on omat arvio-asiakirjat, joita on tärkeää käyttää niiden käsittelyn yhteydessä. Samaa asiaa koskevat ilmoitukset tai yhteydenotot voi käsitellä yhdellä arviolla. 

Asian vireilletulokäsittelyssä voidaan laatia useita erilaisia asiakirjoja, kuten asiakaskertomusmerkintöjä tai esimerkiksi väkivaltatyön asiakasasiakirjoja, tarpeen mukaan. 

Muistathan asiakkuus- ja asia-asiakirjoista

  • Asiakkuusasiakirja ja asia-asiakirja eivät aina näytä tietojärjestelmässä perinteisiltä asiakirjoilta, vaan asiakirja voi muodostua automaattisesti.
  • Asia-asiakirjalla palvelunjärjestäjä pitää yllä tietoja kyseisen asian hallintaa varten.
  • Asia-asiakirjan avulla pidetään yllä yhteen asiaan liittyviä keskeisiä tietoja. Asia-asiakirjalla asia myös nimetään Sosiaalihuollon asia -luokituksen mukaisella nimellä.

 

Esimerkkejä