Asiakkuuden suunnittelu
Asiakkuuden suunnittelu on sosiaalihuollon palveluprosessi, jossa sosiaalihuollon ammattihenkilö laatii yhdessä asiakkaan kanssa asiakassuunnitelman tarjottavista sosiaalipalveluista. Asiakassuunnitelmaan kuuluvat myös tiedot muusta asiakkaan saamasta tuesta sekä hänen omista toimenpiteistään sosiaalisen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi.
Asiakassuunnitelman laatiminen
Asiakassuunnitelma on laaja asiakirja, johon kirjataan yksilöllisiä avun ja tuen tarpeita sekä palveluja, joilla tuen tarpeisiin pyritään vastaamaan. Suunnitelmaan kirjataan myös esimerkiksi eri alojen yhteistyötahot, jotka osallistuvat tuen tarpeisiin vastaamiseen sekä vastuiden jakaantuminen niiden kesken.
Asiakassuunnitelma on laadittava, ellei kyseessä ole tilapäinen neuvonta ja ohjaus tai jollei sen laatiminen muusta syystä ole ilmeisen tarpeetonta. Asiakassuunnitelma voi olla hyödyllistä laatia osallistamalla asiakasta sen kirjaamiseen.
Suunnitelma laaditaan yleensä palvelutehtäväkohtaisesti. Asiakkaan suostumuksella voidaan myös laatia suunnitelma, joka kattaa useammassa kuin yhdessä palvelutehtävässä tarjottavan tuen. Asiakkaalle on voitu avata asioita useampaan palvelutehtävään, ja eri palvelutehtävien palvelujen yhteensovittamiseksi asiakkuuden suunnittelu voi olla tarpeen tehdä yhteisesti. Tällöin valitaan asiakkaan tilanteeseen sopivin asiakassuunnitelmapohja.
Asiakassuunnitelman tarkistaminen
Asiakassuunnitelma tarkistetaan, jos asiakkaan tuen tarpeissa tapahtuu olennaisia muutoksia. Jos asiakkuus kestää pitkään, suunnitelma tarkistetaan ja täydennetään tarvittaessa tai sovituin ja lain edellyttämin aikavälein. Asiakkuuden suunnittelun jälkeen siirrytään tarvittaessa päätöksentekoon ja palvelun järjestämiseen. Asiakassuunnitelman tarkistamisen yhteydessä voidaan myös todeta, ettei sosiaalipalveluille enää ole tarvetta.
Hyvä muistaa
Asiakaskertomusmerkintöjä voi käyttää kaikissa asiankäsittelyn vaiheissa. Esimerkiksi merkintää tapaamisesta tai yhteydenotosta voidaan hyödyntää kotikäyntien ja muiden tapaamisten tietojen kirjaamiseen. Merkintää neuvottelusta voi hyödyntää, kun neuvotellaan laajemmalla kokoonpanolla.
Jos työikäiselle on tarpeen laatia aktivointisuunnitelma, se voidaan laatia asiakkuuden suunnittelun vaiheessa. Aktivointisuunnitelman lisäksi voi olla tarpeen laatia myös erillinen asiakassuunnitelma.