Kenttäjärjestelmän (KEJO) käyttöönotto sosiaalihuollossa

THL tukee sosiaali- ja kriisipäivystysten kenttäjohtamisen ja viranomaisyhteistyön kehittämistä. STM:n toimeksi antaman projektin tavoitteena on, että viranomaisten yhteinen kenttäjärjestelmä (KEJO) otetaan hallitusti käyttöön sosiaalihuollossa.

Projektin tehtävänä on luoda ja jalkauttaa toimintamalli KEJOn käyttöönottoon ja käyttöön sosiaali- ja kriisipäivystyksissä, sekä määritellä sosiaali- ja kriisipäivystyksien KEJOssa käyttämät tietosisällöt. Projekti myös kartoittaa ja valmistelee sosiaali- ja kriisipäivystystyön asettamat kehitysvaatimukset kenttäjärjestelmälle. Lisäksi projektissa kehitetään KEJOsta saatavan tiedon toisiokäyttöä, koska yhteinen järjestelmä luo ensimmäistä kertaa mahdollisuuden saada kattavaa ja valtakunnallisesti yhdenmukaista tietoa sosiaali- ja kriisipäivystyksien tehtävistä ja työskentelystä.

Kenttäjärjestelmä KEJO:n käyttöönotto sosiaali- ja kriisipäivystyksissä kaikilla hyvinvointialueilla edistää viranomaisten kyvykkyyttä valmius- ja varautumistehtävissä. Käyttöönotosta on projektin edetessä todettu monia hyötyjä

  • Tehtävän tietojen päivittyminen hätäkeskuksen ja sosiaali- ja kriisipäivystyksen välillä ylläpitää yhteistä tilannekuvaa ja vähentää uudelleenhälyttämistä
  • Viranomaisten välinen tiedonkulku vahvistuu ja yhteistyö helpottuu
  • Moniviranomaistehtävillä saadaan yhteinen tilannekuva tehtävän etenemisestä ja johtamisen toiminnot selkiyttävät toimintaa ja lisäävät turvallisuutta 
  • Sosiaalitoimen näkyvyys ja asema turvallisuusviranomaisena vahvistuu
  • Sosiaali- ja kriisipäivystyksen tehtävähallinta johdonmukaistuu
  • Valtakunnallisesti yhtenäinen tilastointi ja kansallinen tiedonkeruu luo pohjan kehittämiselle niin kansallisesti kuin alueiden yhteistyössä
  • Saadaan tietoa valmiuden ja varautumisen tarpeisiin
  • Saadaan tietoa ilmiöistä ja palvelujen tilanteesta

Matriisi, jossa eritelty KEJOn sosiaali- ja kriisipäivystyksille ja viranomaisyhteistyöhön tuomia hyötyjä neljästä näkökulmasta. Näkökulmat ovat 112-rajapinnassa toiminta, tehtävien hallinta, viranomaisyhteistyö ja tiedon toisiokäyttö.  112-rajapinnassa toimintaan saatavat hyödyt ovat tehtävän tietojen päivittäminen hätäkeskuksessa ja sosiaali- ja kriisipäivystyksessä, HÄKElle tietoa tehtävien etenemisestä, vähentää uudelleenhälyttämistä samasta tapahtumasta tulevien uusien hätäpuhelujen takia.  Tehtävien hallintaan saatavat hyödyt ovat yhteinen tilannekuva sosiaali- ja kriisipäivystyksen tehtävistä, tehtävien siirtäminen työntekijältä toiselle, mahdollistaa yhtenäisten toimintamallien jakamisen kansallisesti.  Viranomais-yhteistyöhön saatavat hyödyt sosiaalitoimen näkyvyys ja asema turvallisuusviranomaisena, viestintä viranomaisten välillä, moniviranomaistehtävien johtamisen toiminnot selkiyttävät toimintaa ja lisäävät turvallisuutta, sosiaali- ja kriisipäivystysten keskinäinen yhteistyö.  Tiedon toisiokäytön tuomat hyödyt ovat kansallisesti yhtenäinen tilastointi mahdollistaa kehittämisen, sosiaali- ja kriisipäivystyksen rekisteri, resurssien kohdentaminen, tietoa valmiuden ja varautumisen tarpeisiin, tietoa ilmiöistä ja palvelujen tilanteesta.
 

KEJOn käyttöönotot sosiaali- ja kriisipäivystyksissä

Kejo-järjestelmän käyttöönotot sosiaalihuollon toimialalla alkoivat vuonna 2023 piloteissa. Saatujen kokemusten ja oppien avulla on projektissa tuotettu KEJO-käsikirja, verkkokurssi ja muita tukimateriaaleja sosiaali- ja kriisipäivystyksille. Projekti tukee sosiaali- ja kriisipäivystystä käyttöönoton tuen kokouksilla (noin 3/käyttöönotto) ja sosiaali- ja kriisipäivystyksille yhteisesti järjestettävissä kokouksissa ja työpajoissa. 

Käyttöönotot ovat sujuneet hyvin: KEJO on todettu sosiaali- ja kriisipäivystyksissä tarpeelliseksi ja hyödylliseksi työvälineeksi. Tällä hetkellä (11.6.25) KEJO on käytössä 12 sosiaali- ja kriisipäivystyksessä, joita on yhteensä 22. Valtakunnallinen kattavuus KEJOn käytössä sosiaali- ja kriisipäivystyksissä saavutetaan viimeistään alkuvuonna 2026.

Projektin kesto on 1.06.2022 - 31.12.2027.

Yhteystiedot:

Sähköposti: [email protected]

[email protected]

Johanna Virtanen
erikoissuunnittelija
puh. 029 524 7214