Kanta-palvelujen painopisteet

Kanta-palvelut tukee sote-palvelujen integraatiota, hoidon jatkuvuutta ja kansalaisten osallistumista oman hyvinvointinsa edistämiseen. Hoidon ja palvelujen yhteydessä tarvittava asiakastieto liikkuu yksityisten ja julkisten palvelunantajien sekä hyvinvointialueiden välillä Kanta-palvelujen avulla sujuvasti.

Kansallisesti yhtenäiset tietorakenteet yhdenmukaistavat toimintatapoja ja palvelujärjestelmän kehittämiseen tarvittava tietopohja laajenee. Kerran tallennettuja tietoja voidaan hyödyntää monipuolisesti tutkimuksessa ja päätöksenteossa.

Kanta-palvelujen painopisteet päätetään yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön, THL:n ja Kelan Kanta-palvelujen kesken. Kanta-palveluja kehitetään pitkäjänteisesti yhdessä ja vuosikymmenen lopulla hyödyt ovat täysimittaisemmin käytössä. 

Lähivuosien kehittämisessä painottuvat seuraavat kokonaisuudet

Kanta-palveluja kehitetään lähivuosina huomioiden kansainväliset tiedon liikkuvuuden tarpeet ja vaatimukset.

Terveystietojen liikkuvuutta tullaan edistämään EU-maiden välillä entistä laajemmin. Tulevaisuudessa Kanta-palvelujen avulla keskeiset terveystiedot ovat tarvittaessa käytettävissä myös ulkomailla EU-laajuisesti. Kanta-palveluja kehitetään kansainvälisten standardien mukaisesti. 

Kanta-tietojen entistä laajempi hyödyntäminen edellyttää jatkuvaa panostusta myös tiedon laadun kehittämiseen. Laadukas ajantasainen tieto tukee potilasturvallisuutta ja tehokasta tiedolla johtamista. Toimenpiteitä tiedon laadun parantamiseksi tarvitaan läpi tietotuotannon elinkaaren. 

Asiakastietojen rakenteinen kirjaaminen ja tallentaminen palvelutehtävittäin mahdollistaa sosiaalihuollon palvelunantajien liittymisen Kanta-palveluihin. Sosiaalihuollon tiedot ovat käytettävissä palvelujen yhteydessä, ja kansalainen näkee omat palvelutietonsa OmaKannan avulla.

Lääkehoidon tiedonhallinta lisää lääkitysturvallisuutta

Kanta-palvelu mahdollistaa tulevaisuudessa, että kansalaisella on yksi, ajantasainen ja kattava lääkityslista, joka on kaikkien lääkehoitoon osallistuvien nähtävillä. Tämä parantaa niin kansalaisen sitoutumista omaan lääkehoitoonsa kuin ammattilaisen työn sujuvuutta. Työaikaa säästyy potilastyöhön, kun moneen kertaan kirjaaminen vähenee ja tieto on ajantasaisesti ja kattavasti saatavissa.

Hyödyt näkyvät asiakastyössä kustannussäästöinä lääkehaittojen ja kirjaamiseen käytetyn työajan vähetessä. Tiedon toisiokäytössä hyödytään rakenteisen ja laadukkaan tiedon lisääntymisestä.  

Hoidon jatkuvuutta ja seurantaa tuetaan yhtenäisillä tietorakenteilla ja toiminnallisuuksilla

Yhtenäisillä tietorakenteilla tuetaan hoidon jatkuvuutta asiakkaan sekä ammattilaisen näkökulmasta. Hoidon aikana syntyvää tietoa yhtenäistetään niin, että asiakkaalla ja ammattilaisella on sujuvasti käytössään tiedot aiemmasta ja tulevasta hoidosta. Hoidon kokonaisuus on näin helpompi hahmottaa yhdellä silmäyksellä. Hoidon seurannan kokonaisuutta kehitetään vaiheittain muun muassa hoitoonpääsytietojen Kanta-pohjaisuutta edistämällä.

Hoitoon pääsyn seuranta

Yhtenäinen Kanta-tietorakenne ja toimintamalli mahdollistavat perusterveydenhuollon hoidon tarpeen arviotietojen hyödyntämisen. Kansalainen hyötyy, kun päällekkäiset hoidon tarpeen arvioinnit poistuvat. Toimintamalli myös yksinkertaistaa ammattilaisen työtä: tietosisältö, kirjaamisen tapa sekä arvioinnin prosessi yhtenäistyvät. Organisaatioiden raja-aidat eivät rajoita tiedon hyödyntämistä. Näin esim. ostopalvelutuottajat saavat tiedot toteutetuista hoidon tarpeen arvioista.

Ajanvaraustiedot

Ajanvaraustietojen yhtenäistyminen ja saatavuus Kanta-palvelujen kautta mahdollistaa sujuvamman asioinnin. Aikojen siirtäminen tai peruminen helpottuu ja päällekkäisiä varauksia on helpompi välttää. Myös ammattilainen näkee palveluiden kokonaiskuvan paremmin. Käyttämättömien aikojen määrää voi hallita paremmin, jolloin resurssia vapautuu asiakastyöhön. -

Ajanvaraustiedot tukevat myös tiedolla johtamisen tarpeita esimerkiksi palvelujen toteutumisen ja hoitoon pääsyn seurannan avulla.

Kanta-palvelu edistää hoitoa myös muissa Euroopan maissa

Rajat ylittävä reseptipalvelu mahdollistaa lääketoimitukset eri Euroopan maissa. Kansalainen voi ostaa reseptilääkkeitä toisen EU-maan apteekista kotimaassaan määrätyllä digitaalisella reseptillä. Ensi vaiheessa tämä on mahdollista Virossa, Portugalissa, Espanjassa, Kroatiassa ja Puolassa.

Rajat ylittävä potilastiedon liikkuvuus Euroopan maiden kesken turvaa potilaan hoitoa maasta riippumatta. Terveydenhuollon ammattihenkilö toisessa EU-maassa saa suomalaisen potilaan tiedot omalla kielellään tietojärjestelmäänsä. Vastaavasti suomalainen terveydenhuollon ammattihenkilö saa potilasyhteenvedon ulkomaiselta potilaalta omaan tietojärjestelmäänsä. Tämä mahdollistuu vuoden 2025 alussa.

Sote-palvelujen kehittämisessä hyödynnetään Kanta-palvelujen tietoja

Kanta-palveluihin tallennettuja tietoja hyödynnetään sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämisessä. Esimerkiksi sosiaalihuollon keskeiset asiakas- ja palvelutiedot saadaan tiedolla johtamisen tueksi, kun sosiaalihuollon palvelut tallennetaan Sosiaalihuollon asiakastietovarantoon. 

THL:n tilastoviranomaisena saa sosiaalihuollon tietoa Sosiaalihuollon asiakastietovarannosta, joten erillistiedonkeruista voidaan luopua asteittain.

Vuoden 2025 painopisteet

Vuosittaiset Kanta-palvelujen kehittämisen painopisteet valitaan lainsäädännön ja hyötyarvioiden pohjalta. Sote-kokonaisarkkitehtuuri sekä tietoarkkitehtuuri ohjaavat THL:n suunnitelmia Kanta-palvelujen tietosisältöjen ja toiminnallisuuksien kehittämisessä.

Painopisteet ja käyttöönottoaikataulut päätetään yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Kansaneläkelaitoksen kanssa. 

Konseptoinnit pohjustavat tulevien vuosien Kanta-kehittämisen tiekarttaa. Niiden avulla arvioidaan uusien kehittämiskohteiden hyötyjä ammattilaisille ja kansalaisille.

Konseptoinnit 

Lisätietoa Kanta-palvelujen sivustolta (kanta.fi):