Ledsagartjänst

För ledsagartjänsten kan ingen avgift uppbäras. Ledsagartjänstens omfattning beror på hur man med ledsagartjänster kan stöda en person med svår funktionsnedsättning så att personen kan klara sig på egen hand. En sökande har samma subjektiva rätt till ledsagartjänst som till färdtjänst.

HFD:2015:131 - Färdtjänst - Ledsagare - Ledsagare som själv beviljats färdtjänst – Jämlikhet

Av en person som beviljats färdtjänst med stöd av lagen om service och stöd på grund av handikapp hade krävts att han, när han fungerade som ledsagare för en annan person som beviljats färdtjänst, för resan skulle använda en av de färdtjänstresor som han själv beviljats samt betala självriskandelen, trots att ledsagare annars fick åka med gratis. Grunder för sådan särbehandling saknades. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg att när en gravt handikappad (svårt funktionshindrad) person var ledsagare, måste han eller hon i likhet med andra ledsagare kunna åka med gratis i en taxi.

HFD:2015:131 (Finlex)

HFD 11.6.2013 L 1940

HFD konstaterade att färdtjänst och personlig assistans i regel är två skilda serviceformer och att villkoren för att bevilja dem delvis avviker från varandra. Om de timmar för personlig assistans som en person beviljats främst går åt till att eskortera personen tillgodoses inte personens rätt till personlig assistans. Inga tidsbegränsningar kan ställas på ledsagartjänst som ingår i färdtjänst enligt handikappservicelagen. A:s färdtjänst inklusive ledsagartjänst samt personlig assistans ska ordnas så att personens möjlighet att använda tjänsterna tillgodoses för båda serviceformerna i den omfattning som den subjektiva rätten kräver.
HFD 11.6.2013 L 1940 (på finska, pdf 97 kb) 

HFD 4.4.2006 L 845

En person med svår funktionsnedsättning, som dessutom hade beviljats stöd för närståendevård, ansökte om separat ledsagartjänst som tillägg till den färdtjänst som beviljats. Personen hänvisade i besvären till att det är omöjligt för personen att bära saker och att maken som är närståendevårdare inte alltid är till hands för att hjälpa.

Förvaltningsdomstolen och högsta förvaltningsdomstolen ansåg att personen inte kunde betraktas som en person med svår funktionsnedsättning som behöver en annan persons hjälp i sådan utsträckning att inte taxichaufförens hjälp skulle räcka till för rörlighet med omedelbar anknytning till färdtjänsten.

Ledsagartjänstens syfte är i alla fall uttryckligen att göra det möjligt att använda färdtjänst. Ledsagartjänsten kan inte utsträckas till andra syften än uttryckligen hjälp för rörlighet med omedelbar anknytning till färdtjänsten. Tjänsten är inte avsedd att användas i andra situationer, såsom i restauranger eller andra aktiviteter med anknytning till det dagliga livet.

HFD 14.11.2001 L 2831

När en blind sökande hade beviljats ledsagartjänst, måste man från kommunens sida ordna ledsagare för personen för resor med servicebuss eller ersätta personen för kostnader som orsakats av att personen själv ordnat ledsagare.

Om en person med svår funktionsnedsättning behöver en ledsagare för sin färdtjänst ska också ledsagarens resor ersättas.

HFD 31.12.1993 L 5555

Högsta förvaltningsdomstolen ansåg i sitt beslut att när en sökande med svår funktionsnedsättning hade beviljats ersättning för kostnaderna för avlöning av en personlig assistent för tio veckotimmar och när det i tjänsteinnehavarens beslut uttryckligen nämndes att personen med svår funktionsnedsättning behöver en assistent huvudsakligen när personen rör sig utanför hemmet, så kunde den personliga assistenten vid behov fungera som personens ledsagare utanför hemmet. Under dessa omständigheter hade personen med svår funktionsnedsättning inte längre något behov av ledsagartjänst i samband med färdtjänsten.

Om en person med svår funktionsnedsättning har en personlig assistent beror ansvaret för att ordna ledsagartjänst på för vilket ändamål den personliga assistenten har beviljats. Man kan inte neka någon ledsagartjänster endast med motiveringen att personen har beviljats ersättning för avlöning av en personlig assistent eller har fått stöd för närståendevård.

Nylands LR 24.11.1992 L 1692/2

Socialnämnden hade avslagit ansökan om ledsagartjänst med motiveringen att mamman till personen med svår funktionsnedsättning med stöd av socialvårdslagen hade beviljats stöd för vård i hemmet av äldre, handikappade och långtidssjuka (numera stöd för närståendevård).

Länsrätten upphävde socialnämndens beslut eftersom man ansåg, med beaktande av färdtjänstens karaktär, att stödet för vård i hemmet inte är avsett eller beviljat i syfte att ordna ledsagartjänst.

Stödet för närståendevård är avsett för hjälp i hemmet. Stödet för närståendevård betalas till en vårdare och beviljandet av stödet utesluter inte att möjligheten att få förmåner enligt handikappservicelagen.

Man kan också bevilja ledsagartjänster som hemservice. När man fastställer behovet av ledsagartjänster ska man också kontrollera om hemservicen är tillräcklig för en person med funktionsnedsättning. Personen kan också beviljas en separat ledsagartjänst i form av annat ekonomiskt stöd eller service som avses i handikappservicelagen, om personen behöver hjälp i sådan utsträckning att personen inte kan använda färdtjänst utan ledsagare eller ledsagarens hjälp.