Uppföljning av social- och hälsovårdens informationssystemtjänster
Uppföljningen av social- och hälsovårdens informationssystemtjänster är systematisk insamling, analys och användning av information för att kunna följa upp hur verksamheten framskrider och målen uppnås. De centrala fördelarna med uppföljnings- och jämförelseuppgifterna för de primära användargrupperna är följande:
Ledningen för social- och hälsovårdsorganisationerna:
- Information om behoven och erfarenheterna i anslutning till e-tjänsterna bland klienterna inom det egna området jämfört med andra områden/hela landet
- Information om kapaciteten att svara på behoven bland klienterna inom det egna området jämfört med andra
De yrkesutbildade inom social- och hälsovårdsorganisationernas informationshantering:
- Information om användningen av de egna informationssystemen och informationssystemtjänsterna jämfört med andra
- Information om användbarheten och användningserfarenheterna av de egna informationssystemen jämfört med andra
De nationella utvecklarna av informationshanteringen och ledningen:
- Tillgängligheten, tillämpningen och användarerfarenheterna av praxisen inom informationsbytet i de olika områdena
- Uppnåendet av målen för strategin Sote-tieto hyötykäyttöön 2020 i de olika områden och i hela landet i förhållande till OECD-länderna
Strategin Sote-tieto hyötykäyttöön 2020
Digitaalisen sosiaali- ja terveydenhuollon seuranta
Närmare information
Tuulikki Vehko
forskningschef
e-post: [email protected]