Utvecklingsutsikter för informationshanteringen inom social- och hälsovården

Vi utvecklar registreringen och lagringen av klient- och patientuppgifter som uppkommer inom social- och hälsovårdstjänsterna i det nationella datalagret med enhetligt innehåll. Dessutom utvecklar vi insamlingen av statistik- och registeruppgifter inom social- och hälsovården.

De riksomfattande insamlingarna av social- och hälsovårdsuppgifter och informationshanteringstjänsterna inom social- och hälsovården utvecklas som en enhetlig helhet för att vi i enlighet med de strategiska målen ska kunna svara på de regionala och riksomfattande informationsbehov som social- och hälsovårdsreformen medför på ett högklassigt sätt och i rätt tid. Informationen behövs i stor utsträckning inom social- och hälsovårdens klientservice, i det regionala beslutsfattandet och utvecklingen av verksamheten samt som stöd för forskningen.

Principer för utveckling av informationshanteringen:

  • utnyttjande av information som registrerats en gång för lagstadgade användningsändamål
  • informationssystemens kompatibilitet
  • harmonisering av information som registrerats i tjänsterna så att den också lämpar sig för sekundär användning
  • automatisering av datainsamlingar 
  • minskning av skuggområden vad gäller information. 

Samordning av Kanta-tjänsternas och THL:s statistik- och registerverksamhet

Under de närmaste åren förbereder vi oss på att ta emot en del av de nuvarande statistik- och registeruppgifterna som centraliserade urval från Kanta-tjänsterna. Målet är att underlätta registreringen och förenkla informationsflödena.

De uppgifter som registrerats inom social- och hälsovården och sparats i Kanta-tjänsterna samordnas stegvis med de uppgifter som behövs i THL:s statistik- och registerverksamhet. På lång sikt är målet att stegvis avstå från separata datainsamlingar för statistik och register till de delar som social- och hälsovårdsproducenterna lämnar in uppgifterna via Kanta-tjänsterna.

Vid samordningen förenhetligas definitionen av datainnehåll och registreringsanvisningarna. Enhetligt registrerad information bidrar också till en bättre kvalitet på uppgifterna i statistiken och registren. Sekundär användning av information som registrerats en gång minskar social- och hälsovårdsorganisationernas arbete, eftersom uppgifterna inte behöver förmedlas separat till statistiken och registren.

THL stöder och ger social- och hälsovårdsaktörerna anvisningar för att man på ett kontrollerat sätt ska kunna samordna de klient- och patientdatasystem som används med de nationella kraven. Det ordnas utbildning för att stöda de yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården som registrerar uppgifter i förändringarna.

Förnyelse av insamlingen av registeruppgifter inom socialvården och Socialvårdens klientdatalager

Vi utvecklar systematiskt informationshanteringen inom socialvården och med socialvården som utgångspunkt. Till exempel fastställs verksamheten inom serviceproduktionen, datastrukturer och de funktionella kraven på klientdatasystemen så att de blir enhetliga med andra myndigheter och experter inom socialvården. 

Lagen om kunduppgifter (703/2023) och föreskriften om klienthandlingar inom socialvården (1/2024) förpliktar till att använda nationellt enhetliga klienthandlingar inom socialvården. Klienthandlingsstrukturerna för socialvården publiceras i tjänsten Sosmeta. Det finns cirka 200 handlingsstrukturer och de är i huvudsak färdiga att implementeras i informationssystemen.

Tjänsten Sosmeta

Vi stöder social- och hälsovårdsorganisationer och yrkesutbildade personer inom socialvården i strukturerad dokumentation. I handledningen beaktas de allmänna principerna för dokumentation samt särdragen för varje serviceuppgift. Genom att dokumentera uppgifterna strukturerat kan de lagras i Kanta-tjänsternas Socialvårdens klientdatalager.

THL har publicerat en handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården, i vilken det finns anvisningar om till exempel klientrelationen och ärendehanteringen inom socialvården samt användningen av klienthandlingar. 

Handbok om Kanta-tjänsterna för aktörer inom socialvården

Användningen av MittKanta också inom socialvården blev också möjligt i början av 2023. När en organisation inom socialvården lagrar klientuppgifter i socialvårdens klientdatalager kan klienten se sina egna klientuppgifter via MittKanta. 

Lagen om kunduppgifter förpliktar tillhandahållare av tjänster inom socialvården att senast den 1 september 2026 ansluta sig till Socialvårdens klientdatalager.

Det lönar sig för social- och hälsovårdsorganisationerna att i god tid förbereda sig för förändringarna i informationshanteringen i den egna verksamheten, i den dokumentation de yrkesutbildade inom socialvården gör och i införandet av klientdatalagret. 

Kanta-tjänsterna utnyttjas också för sekundär användning av klientuppgifter. De uppgifter som hämtas från socialvårdens klientdatalager utnyttjas redan nu och mängden av användbara uppgifter kommer att öka i framtiden.

Utveckling av informationshanteringen inom socialvården

Sosiaalihuollon rekisteriuudistus (Registerreform inom socialvården, på finska)  

Socialvårdens klientdatalager (kanta.fi)

Utveckling av Kanta-tjänsterna i samarbete med FPA och SHM

THL bedömer och planerar på ett förutseende sätt utvecklingen av social- och hälsovårdens Kanta-tjänster. Utvecklingen av Kanta-tjänsterna är en del av en mer omfattande färdplan för digitalisering och informationshantering inom social- och hälsovården. De tyngdpunkter som ska utvecklas inom Kanta-tjänsterna fastställs årligen i samarbete mellan social- och hälsovårdsministeriet, THL och Folkpensionsanstalten.

Fokusområdena inom Kanta-tjänsterna för 2021 har fastställts (SHM)

Koncept som grund för genomförandebeslut 

THL utarbetar koncept för olika teman i anslutning till informationshanteringen inom social- och hälsovården och som tjänsteproducenterna inom social- och hälsovården har föreslagit att ska utvecklas. THL och social- och hälsovårdsministeriet beslutar tillsammans om utarbetandet av koncept.

Konceptet planeras innan en ny, viktig funktion eller ett nytt innehåll i Kanta-tjänsterna eller klient- eller patientdatasystemen i anslutning till dessa utvecklas eller ett beslut om betydande ändringar i den befintliga tjänsten fattas.

Mer information

sotetiedonhallinta(at)thl.fi