Tyngdpunkter i Kanta-tjänsterna
Kanta-tjänsterna stöder integrationen av social- och hälsovårdstjänsterna, kontinuiteten i vården och medborgarnas deltagande i att främja den egna välfärden. Klientuppgifter som behövs i samband med vård och tjänster rör sig smidigt mellan privata och offentliga tjänstetillhandahållare samt välfärdsområdena med hjälp av Kanta-tjänsterna.
Nationellt enhetliga datastrukturer förenhetligar verksamhetssätten och det kunskapsunderlag som behövs för att utveckla servicesystemet utvidgas. Uppgifter som har lagrats en gång kan utnyttjas på ett mångsidigt sätt i forskning och beslutsfattande.
Tyngdpunkterna för Kanta-tjänsterna fastställs i samarbete mellan social- och hälsovårdsministeriet, THL och FPA:s Kanta-tjänster. Kanta-tjänsterna utvecklas långsiktigt tillsammans och i slutet av decenniet kan fördelarna utnyttjas i större utsträckning.
I utvecklingen under de närmaste åren betonas följande helheter
Kanta-tjänsterna utvecklas under de närmaste åren med beaktande av de internationella behoven och kraven på informationens rörlighet.
Hälsouppgifternas rörlighet mellan EU-länderna kommer att främjas i allt större utsträckning. I framtiden kommer de viktigaste hälsouppgifterna vid behov att vara tillgängliga även utomlands i hela EU med hjälp av Kanta-tjänsterna. Kanta-tjänsterna utvecklas enligt internationella standarder.
Ett mer omfattande utnyttjande av Kanta-uppgifterna förutsätter kontinuerliga satsningar även på utvecklingen av informationens kvalitet. Aktuell information av hög kvalitet stöder patientsäkerheten och en effektiv informationsledning. Åtgärder för att förbättra informationens kvalitet behövs under hela informationsproduktionens livscykel.
Strukturerad dokumentation och lagring av klientuppgifter enligt serviceuppgift gör det möjligt för tillhandahållare av socialvårdstjänster att ansluta sig till Kanta-tjänsterna. Socialvårdens uppgifter är tillgängliga i samband med tjänsterna och medborgarna ser sina egna serviceuppgifter via MittKanta.
Informationshanteringen inom läkemedelsbehandlingen ökar medicineringssäkerheten
I framtiden gör Kanta-tjänsterna det möjligt att ha en aktuell och heltäckande läkemedelslista för medborgaren, som visas för alla som är involverade i läkemedelsbehandlingen. Det här förbättrar både medborgarnas engagemang i sin egen läkemedelsbehandling och smidigheten i vårdpersonalens arbete. Man sparar arbetstid i patientarbetet när behovet av att dokumentera flera gånger minskar och uppgifterna är aktuella och heltäckande.
Fördelarna framkommer i kundarbetet som kostnadsbesparingar när läkemedelsbiverkningar och den arbetstid som används för dokumentation minskar. I den sekundära användningen av uppgifterna utnyttjas ökad mängd strukturerade och högklassiga uppgifter.
Kontinuiteten och uppföljningen i vården främjas med enhetliga datastrukturer och funktioner
Enhetliga datastrukturer stöder kontinuiteten i vården ur klientens och den yrkesutbildade personens synvinkel. De uppgifter som uppkommer under vården förenhetligas så att kunden och den yrkesutbildade personen smidigt har tillgång till uppgifter om tidigare och kommande vård. På så sätt är det lättare att uppfatta helheten med ett ögonkast. Uppföljningen av den helhetsmässiga vården utvecklas stegvis bland annat genom att utveckla den Kanta-baserade informationen om tillgång till vård.
Uppföljning av tillgången till vård
En enhetlig Kanta-datastruktur och verksamhetsmodell gör det möjligt att utnyttja uppgifter om bedömningen av vårdbehovet inom primärvården. Medborgaren har nytta av att överlappande bedömningar av vårdbehovet faller bort. Verksamhetsmodellen förenklar också arbetet för yrkesutbildade personer: informationsinnehållet, dokumentationssättet och bedömningsprocessen förenhetligas. Användningen av olika uppgifter begränsas inte av organisationsgränser. På så sätt får t.ex. producenter av köpta tjänster uppgifter om de bedömningar av vårdbehovet som har genomförts.
Uppgifter om tidsbokning
Förenhetligandet av uppgifterna om bokade tider och tillgången till dem via Kanta-tjänsterna gör det möjligt att uträtta ärenden smidigare. Det blir lättare att flytta eller avboka tider och det är lättare att undvika överlappande bokningar. De yrkesutbildade personerna får också en bättre helhetsbild av tjänsterna. Mängden oanvända tider kan hanteras bättre, varvid resurser frigörs för kundarbetet. -
Uppgifterna om tidsbokning stöder också behovet av informationsledning till exempel genom att följa upp genomförandet av tjänsterna och tillgången till vård.
Kanta-tjänsten underlättar också vård i andra europeiska länder
Den gränsöverskridande recepttjänsten möjliggör läkemedelsleveranser i olika europeiska länder. Medborgaren kan köpa receptbelagda läkemedel på ett apotek i ett annat EU-land med ett digitalt recept som har utfärdats i hens hemland. I första fasen är detta möjligt i Estland, Portugal, Spanien, Kroatien och Polen.
Den gränsöverskridande rörligheten för patientuppgifter mellan länderna i Europa tryggar patientens vård oberoende av land. En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården i ett annat EU-land får uppgifter om en finländsk patient på sitt eget språk i sitt informationssystem. På motsvarande sätt får en finländsk yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården en patientöversikt om en utländsk patient i sitt informationssystem. Det här blir möjligt i början av år 2025.
Uppgifter i Kanta-tjänsterna används i utvecklingen av social- och hälsovårdstjänsterna
Uppgifter som har lagrats i Kanta-tjänsterna används i utvecklingen av social- och hälsovårdstjänsterna. Till exempel fås centrala klient- och serviceuppgifter inom socialvården som stöd i informationsledningen när socialvårdens tjänster lagras i Socialvårdens klientdatalager.
THL får i egenskap av statistikmyndighet socialvårdsuppgifter från Socialvårdens klientdatalager, varvid man stegvis kan avstå från separata datainsamlingar.
Prioriteringar för 2025
Tyngdpunkterna för den årliga utvecklingen av Kanta-tjänsterna väljs utifrån lagstiftningen och nyttokostnadsanalyser. Den övergripande social- och hälsovårdsarkitekturen samt informationsarkitekturen styr THL:s planer för att utveckla informationsinnehållet och funktionerna i Kanta-tjänsterna.
Tidtabellen för ibruktagandet fattas i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet, Institutet för hälsa och välfärd och Folkpensionsanstalten.
Koncepttesterna utgör grunden för vägkartan för Kanta-utvecklingen under de kommande åren. Med hjälp av dem bedöms nyttan av nya utvecklingsobjekt för yrkesutbildade personer och medborgare.
Mer information på Kanta-tjänsternas webbplats (kanta.fi):
Utveckling av Kanta-tjänsterna 2025
Socialvårdens klientdatalager
Publiceringstidtabell
Statistik