Uskontotietoisuus ja -lukutaito sosiaalityössä

Tässä osiossa:

•    Mitä uskontotietoisuus ja -lukutaito tarkoittavat?
•    Uskontotietoisuuden ja -lukutaidon merkitys lastensuojelussa
•    Miten toimin uskontotietoisesti?
•    Lisätietoa ja linkkejä

Mitä uskontotietoisuus ja -lukutaito tarkoittavat?

Uskontotietoisuus tarkoittaa tietoisuutta ja ymmärrystä uskonnon merkityksestä ja vaikutuksesta ihmisen valintojen ja tekojen taustalla. Uskontotietoisuudessa on keskeistä sen tunnistaminen, millaisia merkityksiä uskonnolla on ihmisille. Uskontolukutaidolla tarkoitetaan uskontojen kriittistä ja tilanne- ja tapauskohtaista ymmärrystä, joka näkyy kykynä hankkia ja hyödyntää uskontoihin kytkeytyvää tietoa erilaisissa vuorovaikutustilanteissa sekä konteksteissa. 

Käytännössä uskontotietoisuus ja -lukutaitoisuus tarkoittavat sitä, että ammattilainen ottaa työssään huomioon uskonnon positiivisen merkityksen asiakkaalle, mutta huomioi samalla uskontoon kytkeytyvien ongelmien mahdollisen olemassaolon. Uskontotietoinen ja -lukutaitoinen työntekijä on tämän lisäksi tietoinen oman uskontonsa tai uskonnottomuutensa merkityksestä työnsä taustalla.

Uskontotietoisuuden ja -lukutaidon merkitys lastensuojelussa 

Lastensuojelussa työskennellään sensitiivisten lapsen ja perheen yksityistä elämänpiiriä koskevien ilmiöiden parissa. Uskonto voi vaikuttaa perheen elämässä ja arjen rakentumisessa paljon. Lastensuojelulain periaatteiden mukaisesti tulee lastensuojelussa lapsen etua arvioitaessa huomioida lapsen kielellinen, kulttuurinen ja uskonnollinen tausta (Lastensuojelulaki 417/2007, 4 §). 

Uskonnon huomioivalla kohtaamisella voidaan edistää asiakkaiden luottamusta, yhteistyötä ja sitoutumista lastensuojelun työskentelyyn, kun taas uskonnon huomiotta jättäminen voi aiheuttaa yhteistyösuhteeseen konflikteja ja vaikeuttaa vaikuttavien ja lapsen etua edistävien toimenpiteiden toteutusta. 

Miten toimin uskontotietoisesti? 

Tavoite

Uskontotietoisella ja lukutaitoisella lastensuojelulla on tavoitteena toteuttaa lastensuojelulain mukaista lapsen edun toteutumisen ja suojelun varmistavia toimenpiteitä, joissa huomioidaan myös lapsen ja perheen uskonnollinen tausta. 

Toiminta

Uskontotietoinen ja -lukutaitoinen kohtaaminen tarkoittaa sitä, että lastensuojelun sosiaalityössä ja palveluiden suunnittelussa kartoitetaan lapsen ja perheen uskonnollisen taustan merkitys lapselle itselleen, yleisemmin perheelle, mutta myös palveluiden suunnittelulle. 

Tärkeää on jo palvelutarpeen arvioinnissa ottaa rohkeasti esille lapsen ja perheen uskonto ja sen merkitys heille sekä palveluiden toteutukselle.

Työskentelyssä on tärkeää, että työntekijä tunnistaa omien uskontoon kytkeytyvien oletustensa vaikutuksen siihen, millaisia tulkintoja hän tilanteessa tekee. 

Muista asiakastyössä:

Kysy - Älä oleta, vaan huomioi yksilöllisyys. 
•    Hyödynnä apuna avoimia kysymyksiä, kuten esimerkiksi: Millaista roolia uskonto tai hengellisyys näyttelee perheessäsi? Mitä uskonto sinulle merkitsee? Millaiset asiat ovat sinulle tärkeitä uskonnossasi? Miten toivoisit, että uskontosi huomioidaan lastensuojelun työskentelyssä?

Kuuntele – Anna asiakkaan sanoittaa itse uskontonsa merkitystä. 

Kohtaa – Ole valmis arvostavaan keskusteluun. Älä pelkää uskonnon herättämiä tunteita (omat tai asiakkaan). 

Puutu - Jos havaitset tai epäilet uskonnollista painostusta, ota asia puheeksi erikseen lapsen ja perheen kanssa. Selvitä, onko kyseessä uskonnollinen väkivalta ja toimi väkivaltatyön ohjeiden mukaan

Hyödynnä työskentelyn tukena erilaisia uskontotietoisuutta ja -lukutaitoa käsitteleviä materiaaleja ja toimijoita, joilla tietoa teemasta (ks. Lisätietoja).

Muista, ettei sinun tarvitse osata eri uskontoja ja niiden rituaalien merkitystä ulkoa. Tärkeintä on kunnioittava asenne ja asiakkaan oman henkilökohtaisen uskon huomioiminen. 

Lisätietoja ja linkkejä

LAMPE-tutkimushanke sivusto.

LAMPEcast jakso 4: Uskontotietoisuus sosiaalityössä.

UMMA-hankkeen ammattilaisille sivusto.

USKOT-foorumi. Uskontolukutaito – Opas arjen kohtaamisiin.
 
Katsomukset.fi -sivusto.

Lähteitä: 

Linjakumpu, Aili & Sakaranaho, Tuula & Konttori, Johanna & Rissanen, Inkeri & Illman, Ruth & Ubani, Martin. & Tiilikainen, Marja. (2023). Uskontolukutaito Suomalaisessa yhteiskunnassa. Helsinki: Gaudeamus Oy.

Taipale. M. (2022). Uskonnon merkitys sosiaalialan työssä - Sosiaalityön kehittymistarpeet uskonnollisten vähemmistöjen lisääntyessä. Teoksessa K. Lundqvist & T. Halttunen. Uutta tietoa ja osaamista työelämään - Monikulttuurisuuden asiantuntijan erikoistumiskoulutus 2018–2022. Turun yliopisto.

Tekstin laatimisessa on ollut mukana Minna Taipale, Lampe-hanke.