Asiakastietomäärittelyjen ja toiminnallisten määrittelyjen hallinta
Sosiaalihuollon asiakastietomäärittelyjen ja sosiaalihuollon palvelutuotannon toiminnallisten määrittelyjen hallintamallissa on kuvattu tärkeimmät tieto- ja toimintamäärittelyt.
Hallintamalli havainnollistaa määrittelyjen kansalliseen ohjaustyöhön liittyviä kehittämisvaiheita sekä kuvaa, kuinka eri viranomaisten yhteistyö toteutetaan yhteentoimivana kokonaisuutena.
Hallintamallissa kuvataan myös sosiaalihuollon määrittelyjen prosesseja, kuten muutostarpeiden käsittelyä sekä muutoksista syntyneiden uusien määrittelyiden toteuttamista.
Hallintamalli on julkinen ja se tukee kehittämistyön ennakointia. Hallintamallista on hyötyä sosiaalihuollon organisaatioille sekä asiakastietojärjestelmätoimittajille. Erityisesti asiantuntijat, jotka osallistuvat sosiaalihuollon tiedonhallinnan, kirjaamisen, asiakirjojen ja asiakastietojärjestelmien kehittämiseen saavat työlleen tukea hallintamallista.
Sosiaalihuollon asiakastietomäärittelyjen ja palvelutuotannon toiminnallisten määrittelyjen hallinta
Hallintamallin tavoitteet ja hyödyt
Hallintamalli tukee asiakastietomäärittelyjen ja palvelutuotannon toiminnallisten määrittelyjen
- saatavuutta,
- tarkoituksenmukaisuutta,
- ajantasaisuutta,
- yhtenäisyyttä sekä
- muutosehdotusten nopeaa ja läpinäkyvää käsittelyä.
Näin löydät hallintamalliin sisältyvät määrittelyt
- Sosiaalihuollon asiakastietomalli on Sosmeta-palvelussa
- Luokitukset ovat koodistopalvelimella
- Määräykset ovat Määräykset-sivulla
- Sosiaalialan tiedonhallinnan sanasto on Sote-sanastopalvelussa
- Kanta-palvelujen käsikirja sosiaalihuollon toimijoille
Sosiaalihuollon asiakastietovarannon määrittelyt ovat Kanta.fi-verkkosivuilla. Kanta.fi:ssä on myös tärkeää tietoa sosiaalihuollon asiakastietovarannon käyttöönotosta ja siihen valmistautumisesta.
Lisätietoja
sotetiedonhallinta(at)thl.fi