Ajankohtaista
-
THL valmistelee päivitystä Lääkehoidon tiedonhallinnan konseptiin, joka julkaistiin vuonna 2020. Lääkehoidon tiedonhallinnan konseptissa kuvataan lääkehoidon tiedonhallinnan kehittämisen tavoitetila sekä edellytykset tavoitteiden vaiheittaiseen saavuttamiseen.
-
THL on julkaissut päivitetyt määrittelyt sote-palvelujen ajanvarausten toteuttamiseksi. THL ja Kela ovat päivittäneet määrittelyt keväällä 2024 järjestetyn kommentointikierroksen palautteen pohjalta. Määrittelyt sisältävät täsmennetyt vaatimukset, joiden avulla terveyspalvelujen asiakkaille ilmoitettavien ajanvarausten tiedot tallennetaan ja hyödynnetään Kanta-palvelujen Potilastietovarannosta.
-
Selvitämme, miten sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan palveluista ja palvelutarpeista voisi muodostaa kokonaiskuvan, jonka avulla sote-ammattilainen voi tukea asiakasta oikea-aikaisilla palveluilla hänen elämäntilanteessaan.
-
THL on julkaissut yleisoppaan digitaalisten sote-palvelujen kehittämisestä. Yleisopas sisältää tietoa digitaalisten sote-palvelujen kokonaissuunnittelusta, keskeisistä vaatimuksista, palvelujen kehittämisestä ja käyttöönotosta sekä johtamisesta. Oppaassa kuvataan myös digitaalista asiointia ohjaava lainsäädäntö ja keskeisiä käsitteitä. Opas on nyt julkaistu myös ruotsiksi.
-
THL kutsuu asiantuntijoita yhteistyöhön, jonka tarkoituksena on koota tietoa potilaan itsensä raportoiman toimintakyvyn tai yleisen terveydentilan arvioinnista. Samalla selvitämme myös tietojärjestelmien tilannetta, jotta ne voisivat tukea itsearviointitiedon hyödyntämisessä. Vertailukelpoista tietoa voisi hyödyntää esimerkiksi potilaan hoidon suunnittelussa tai tietojohtamisessa.
-
THL pyytää palautetta uuden Toimiameta-palvelun ratkaisukuvauksesta. Ratkaisukuvaus esittää toiminnalliset määrittelyt kansalliselle palvelulle, jonka avulla voidaan toteuttaa toimintakyvyn arviointivälineitä sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiin.
-
Selvitämme, miten sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan palveluista ja palvelutarpeista voisi muodostaa kokonaiskuvan, jonka avulla sote-ammattilainen voi tukea asiakasta oikea-aikaisilla palveluilla hänen elämäntilanteessaan.
-
Sosiaali- ja terveyspalveluiden digitalisaatiolle on kasattu paljon odotuksia. Digipalveluiden pitäisi auttaa hillitsemään merkittävää sote-kulujen kasvua ja parantaa palveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta. Missä sote-digitalisaatiossa tällä hetkellä mennään? Kuinka kaukana tavoitteet ovat?
-
Puolesta-asioinnin yleiskuvaus ohjaa digitaalista puolesta-asiointia sosiaali- ja terveydenhuollossa. Yleiskuvaus on tarkoitettu avuksi Suomi.fi-valtuuksien avulla asiointipalveluita tuottaville tahoille ja organisaatioille.
-
Sote-organisaatiot ja yksityiset palvelunantajat edistävät aktiivisesti rakenteisen kirjaamisen käyttöönottoa omassa toiminnassaan. Lähiesihenkilöiden ja kirjaamisen kehittäjätyöntekijöiden työtä tukevat kansalliset ohjeet, materiaalit ja verkostot. Myös johdon kannattaa tukea kirjaamistyötä, sillä hyvinvointialueen palvelutietojen kokonaisuuteen tarvitaan laadukasta kirjaamista kaikista alueen palveluista.
-
THL ja Kela ovat julkaisseet sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien kansallisia vaatimuksia koskevat voimassaolotiedot.
-
Hyvinvointialue vastaa sosiaalihuollon palveluissa syntyvien asiakastietojen tallentamisesta asiakasrekisteriinsä. Yksityiset palveluntuottajat voivat tuottaa palveluja hyvinvointialueiden lukuun, mutta asiakastiedot kuuluvat aina hyvinvointialueen rekisteriin. Perinteisesti tietoja oikeaan rekisteriin on toimitettu muun muassa paperitse ja turvasähköpostilla.
-
Useisiin sosiaalipalveluihin liittyy erottamattomasti myös potilaan hoitoon liittyviä työtehtäviä. THL on julkaissut sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunantajille ohjeen, jossa täsmennetään, milloin sosiaalipalveluja antavassa organisaatiossa syntyy myös potilastietoja.
-
THL käynnistää hyvinvointialueiden kanssa yhteistyössä digitaalisten sote- ja hyte-palvelujen nykytilan kuvauksen ja kypsyystason arvioinnin. Työn avulla kartutetaan ajantasaista ja vertailukelpoista tietoa hyvinvointialueiden digitaalisista palveluista ja niiden kehityksestä suhteessa vuoden 2022 vastaavaan selvitykseen.
-
Hyvinvointialueiden digitalisaation ja tiedonhallinnan strategista johtamista tehdään hyvinvointialueilla hyvin eri tavoin, mutta lähes kaikilla alueilla on olemassa tai valmisteilla oleva digistrategia. Tieto ilmenee tilannekuvasta, jota varten selvitettiin hyvinvointialueiden julkisia digitalisaation ja tiedonhallinnan strategisia asiakirjoja keväällä 2024.
-
Hyvinvointialueiden sosiaalihuollon järjestelmien hankinnat ovat loppusuoralla. Kanta-käyttöönottoja hidastavat kuitenkin muuttuneet siirtymäajat, jotka saattavat vaikuttaa järjestelmien kehitystyöhön.
-
Kanta-palvelujen palvelutapahtuman uudistamiseksi on laadittu ratkaisukuvaus sekä demo-työkalu. Toivomme palautetta, vastaako suunniteltu palvelutapahtuman uudistuksen ratkaisukuvaus ja demo-työkalussa mallinnettu episodi-ratkaisu käytännön toimintamalleihin sekä mitä sen toteuttaminen toimijoilta käytännössä vaatisi. Kommentoinnilla voi vaikuttaa luonnoksen jatkotyöstämistämiseen. Kommentteja ja palautetta voi antaa 30.8.2024 saakka, vastausaikaa on jatkettu myös ratkaisukuvauksen osalta.
-
Keväällä käynnistetty sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ajankohtaisten kehittämisnäkymien foorumi saa jatkoa lokakuussa. Tiima-foorumissa saat ensimmäisten joukossa tiedon, mitä kansallisia kehittämiskohteita työstetään ja miten niihin kannattaa valmistautua.
-
THL:n ja Kelan yhteistyönä on tehty konsepti eräiden sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuustietojen kansallisesta hyödyntämistä. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä tiedonhallinnan ammattilaiset ovat arvioineet ja luokitelleet kansallisesti hyödyllisimmät tiedot sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannon pohjalta.
-
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen julkisen talouden tiedot vuodelta 2023. Tietoja voidaan hyödyntää suunnittelussa ja vertailla niiden avulla oman hyvinvointialueen tilannetta muihin alueisiin.
Näytetään 1 - 20 / 74