Förutsättningar för beviljande av stöd för närståendevård

Enligt 3 § i lagen om stöd för närståendevård kan stöd för närståendevård beviljas om någon på grund av nedsatt funktionsförmåga, sjukdom eller funktionsnedsättning eller av någon annan motsvarande orsak behöver vård eller annan omsorg i hemförhållanden.

Förutsättningarna för att stöd för närståendevård beviljas är att en anhörig eller närstående till den vårdbehövande vill vara närståendevårdare och att den vårdbehövande godkänner personen som sin vårdare, se till exempel HFD 21.1.2005 T 115 nedan. 

Årsboksbeslut HFD:2021:193 - Stöd för närståendevård - Vårdarvode - Av kommunen fastställda kriterier för beviljande av stöd - Hur bindande och krävande vården är - Ändring i vårdberoendet - Coronaviruspandemin

X kommun hade som stöd för närståendevård av den 11-åriga A beviljat vårdararvode enligt de av kommunen fastställda kriterierna för beviljande av stöd för närståendevård enligt den lägre vårdgruppen. Frågan i högsta förvaltningsdomstolen gällde om kommunen hade kunnat avslå ansökan om att tillfälligt höja stödet för närståendevård enligt den högre vårdgruppen i en situation där A stannat hemma från skolan på grund av coronaviruspandemin.

Kommunen hade bedömt ändringen i vårdberoendet på nytt och konstaterat att poängen för vårdbehovet hade stigit något på grund av att A vårdades hemma på heltid. Barnet ansågs trots det inte uppfylla kriterierna för den högre vårdgruppen.

Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade i likhet med förvaltningsdomstolen att stödet för närståendevård är en lagstadgad anslagsbunden socialtjänst som kommunen har en allmän skyldighet att anordna. I ett enskilt fall beror beviljandet av stödet ändå på kommunens prövning. Domstolens uppgift är att utgående från kommunens kriterier för beviljande av stödet och den utredning som lämnats i det enskilda fallet säkerställa att beslutet även till denna del grundar sig på en sakenlig utövning av prövningsrätten.

Förvaltningsdomstolen hade bedömt A:s vårdberoende i ljuset av den utredning som lämnats och kriterierna i kommun X för beviljande av stöd för närståendevård, och konstaterat att det inte framgått att den kommunala myndigheten med de uppgifter som fanns till handa när beslutet fattades, skulle ha felbedömt hur bindande och krävande A:s vård var eller överstigit sin prövningsrätt. Högsta förvaltningsdomstolen bedömde ärendet från samma utgångspunkter som förvaltningsdomstolen och ändrade inte slutresultatet i förvaltningsdomstolens beslut.

Årsboksbeslut HFD:2021:193 (Finlex) 

HFD:2018:18 – Stöd för närståendevård – Beviljande av stöd för närståendevård – Under ettårigt barn – Barnets behov av vård – Vara registrerad på verksamhetsenhet för hälsovården

Den lymfatiska malformation och trakeostomi som det under ettåriga barnet hade krävde av den vårdande personalen konstant övervakning, medicinska vårdingrepp samt resusciteringsberedskap. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg till skillnad från förvaltningsdomstolen att den vård och omsorg som barnet behövde avvek avsevärt från den vård och omsorg som ett friskt barn i motsvarande ålder behövde. Förutsättningarna för beviljande av stöd för närståendevård kunde anses uppfyllda till den del det gällde barnets behov av vård. 

Med hänsyn till stödet för närståendevård som helhet och dess uttryckliga avsikt att stöda vård som sker i hemmet, kunde stöd för närståendevård inte beviljas i samband med vården och undervisningen gällande vård som föräldrarna deltagit i när barnet var på sjukhus. 

2 § 1 punkten och 3 § 1 punkten i lagen om stöd för närståendevård utgjorde inte i sig ett hinder för kommunen att bevilja stöd åt en sådan person som vårades på en verksamhetsenhet inom hälsovården men som de facto tillbringade en betydande del av tiden i hemmet under vård av en närstående person, om förutsättningarna för beviljande av stöd i övrigt uppfylldes. Med hänsyn till utredningen gällande tiden som barnet i verklighet tillbringade i hemmet ansåg högsta förvaltningsdomstolen i likhet med förvaltningsdomstolen att sektionen vid social- och hälsovårdsnämnden i staden X hade kunnat avslå föräldrarnas rättelseyrkande över beslutet att avslå ansökan om stöd. 

HFD:2018:18

HFD 21.1.2005 T 115 Beviljande av stöd för närståendevård – När den anhöriga avböjer närståendevård – Ordnandet av service

Detta fall handlade om ordnandet av serviceboende med hjälp av systemet för personlig assistans, i en situation där socialnämnden hade beslutat att ordna serviceboende för en person med svår funktionsnedsättning genom stöd för närståendevård.

Modern till personen med svår funktionsnedsättning hade tidigare varit personens närståendevårdare. Nu samtyckte mamman inte längre till att ansöka om och underteckna ett avtal om stöd för närståendevård. Personen med svår funktionsnedsättning ansökte då om ordnande av serviceboende med hjälp av systemet för personlig assistans.

HFD ansåg att eftersom den anhöriga som tidigare varit närståendevårdare till personen med svår funktionsnedsättning inte samtyckte till att ansöka om och underteckna ett avtal om stöd för närståendevård, hade serviceboende inte ordnats på det sätt som förutsätts i 8 § 2 mom. i handikappservicelagen och 10 § i handikappserviceförordningen.