Vårdarvodet för stöd för närståendevård i förhållande till andra förmåner
Stöd för närståendevård – närståendevårdarens arvode – kan inte samordnas med andra sociala förmåner. Samordningsförbudet innebär också att till exempel utbetalning av specialvårdbidrag från Folkpensionsanstalten inte förhindrar beviljande av stöd för närståendevård och utbetalning av arvode för det.
BJO 2.3.2012 Dnr 1230/4/11 – Stöd för närståendevård – Handikappförmån
Klaganden berättade att hen hade undersökt möjligheterna för sitt minderåriga barn att få stöd för närståendevård. I samband med detta hade hen informerats om att villkoret för att få stöd för närståendevård var att Folkpensionsanstalten betalade ut handikappförmån med högsta belopp. Biträdande justitieombudsmannen konstaterade i sitt avgörande att en annan persons förmån inte kan utgöra förutsättningen för att få stöd för närståendevård, såvida detta inte föreskrivs i lag. Dessutom ska beslutet av socialvårdens tjänsteinnehavare alltid baseras på en bedömning av de individuella omständigheterna för personen som är klient.
JO 14.12.2007 Dnr 932/4/06 – Stöd för närståendevård – Samordningsförbud – Handikapp- och vårdbidrag – Försäkringsgrundat bidrag
Justitieombudsmannen konstaterade att stöd för närståendevård är lagstadgad socialservice, som kommunen ansvarar för att ordna inom ramen för de anslag som har reserverats för stöd för närståendevård i kommunens budget. Detta kan innebära att alla sökande som uppfyller lagkraven i själva verket inte får stöd för närståendevård.
Enligt etablerad rättspraxis har kommunerna ansetts kunna prioritera vem som ska beviljas stöd för närståendevård om anslagen inte räcker för att bevilja stöd till alla sökande. När individuella beslut fattas är bestämmelserna om den allmänna skyldigheten att ordna service och rättsprinciperna som ska beaktas vid tolkningen av dem bindande för kommunens prövning av hur anslagen ska fördelas.
Enligt justitieombudsmannen ger dock lagen om stöd för närståendevård eller förarbetet till den inte stöd för en sådan tolkning att närståendevårdarens vårdarvode skulle kunna samordnas med till exempel handikapp- eller vårdbidraget som betalas till den vårdbehövande via trafikförsäkringen.
Justitieombudsmannen motiverade sitt ställningstagande med att närståendevårdarens vårdarvode betalas till honom eller henne för vården av den vårdbehövande på basis av ett bindande avtal om närståendevård med kommunen. Handikapp- eller vårdbidrag betalas däremot till den vårdbehövande utifrån den fastställda funktionsnedsättningens art och behovet av hjälp som funktionsnedsättningen medför.
Eftersom beloppet på närståendevårdarens vårdarvode påverkar närståendevårdarens pensionsskydd får arvodet, enligt justitieombudsmannens uppfattning, inte vara beroende av till exempel handikapp- eller vårdbidraget som betalas till den vårdbehövande.
Justitieombudsmannen konstaterade vidare att lagen om stöd för närståendevård inte innehåller en uttrycklig bestämmelse om hur de sociala förmånerna och försäkringsersättningarna för en person som får stöd för närståendevård påverkar storleken på närståendevårdarens vårdarvode. Trots detta ansåg justitieombudsmannen att det faktum att man enligt stadens anvisning om grunderna för att bevilja stöd för närståendevård inte beviljar närståendevårdararvode till personer som får bidrag eller ersättning för hemvårdskostnader via en olycksfalls- eller trafikförsäkring, ska anses strida mot bestämmelserna i lagen om stöd för närståendevård.
Kommunen kan inte genom en allmän anvisning ange utbetalning av primära förmåner (främst Folkpensionsanstaltens förmåner) som ett villkor för att få stöd för närståendevård och som en förutsättning för att stöd för närståendevård ska ordnas.
BJO 30.8.1995 Dnr 1380/4/94 – Stöd för närståendevård – Samordningsförbud – Handikappförmån – Handikapp- och vårdbidrag
I detta fall konstaterades i anvisningarna om närståendevård som fastställts av social- och hälsovårdsnämnden att om klienten får vårdbidrag för pensionstagare, handikappförmån eller handikappbidrag för barn från Folkpensionsanstalten för nödvändig hjälp och vård som klienten ges av en annan person, skulle bidraget eller förmånen samordnas med stödet för närståendevård på det sätt som närmare beskrevs i anvisningarna.
Biträdande justitieombudsmannen konstaterade i sitt beslut att det i bestämmelserna om stöd för närståendevård inte fanns stöd för tolkningen att närståendevårdarens arvode kan samordnas med eventuella andra förmåner som betalas till den vårdbehövande.
Biträdande justitieombudsmannen konstaterade att eftersom arvodet för stöd för närståendevård betalas till vårdaren baserat på ett avtal, ska samordning anses strida mot lagstiftarens syfte. Samordning av vårdarvodet och handikapp- eller vårdbidraget försämrar närståendevårdarnas pensionsskydd och därför är förfarandet inte heller av denna anledning motiverat.