Muistilista: kiireellinen päivystyskotikäynti
- Reflektoi päätöstäsi lähteä kotikäynnille toisen työntekijän (mahdollisen työparin, johtavan sosiaalityöntekijän tai takapäivystäjän) kanssa. Sovi tarvittaessa, että toimistolle jäävä työntekijä etsii puolestasi vapaita vastaanottopaikkoja mahdollisen kiireellisen sijoituksen varalle.
- Arvioikaa yhdessä poliisin virka-avun tarve: esimerkiksi väkivallan uhka tai asuntoon sisälle pääsyn varmistaminen
- Sopikaa lähdöstä vielä takapäivystäjän tai (johtavan) sosiaalityöntekijän kanssa, jotta toimistolla tiedetään, mihin olette menossa.
- Kun päätätte lähteä, käykää vielä läpi asiat, joita tiedätte perheestä ja kyseisestä tilanteesta.
- Ota mukaasi
- perheen osoitteet ja puhelinnumerot (jos tiedossa)
- kotikäynnille lähdön laukaissut lastensuojeluilmoitus
- vastaanottoyksiköiden numerot
- kriisiperheitä välittävän sosiaalityöntekijän numerot tai kriisiperheiden numerot
- hätänumerot
- käyntikorttisi sekä
- taksikortteja.
- Miettikää erilaisia mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja etukäteen.
- Keskustelkaa etukäteen siitä, miten teette tilanteessa päätöksen (reflektointi asiakkaan läsnä ollessa tai eri huoneessa).
- Sopikaa etukäteen siitä, kumpi huomioi ja kuulee enemmän lasta/lapsia. Kertokaa lapselle vähintään: keitä olette, miksi olette paikalla ja mitä nyt tapahtuu sekä mitä tapahtuu sen jälkeen, kun lähdette pois.
- Jos poliisi on paikalla, kerro heille tilanne ja mitä on odotettavissa esitietojen perusteella. Kerro myös, jos odotat heiltä turvaamisen lisäksi jotain erityistä (sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä annetun lain 4 §, 6 §, 56 §). Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annettu laki 15§, 16§, 17§Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä.
- Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä 4 §, 6 §, 56 § Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
- Poliisi menee asuntoon ensin ja varmistaa turvallisuuden. Kerro ilmoituksesta asiakkaalle vasta kun poliisi antaa jonkunlaisen merkin.
- Voit pyytää asiakasta sulkemaan lemmikit toiseen huoneeseen kuin missä keskustelette perheenjäsenten kanssa.
- Huolehdi omasta ja työparisi turvallisuudesta.
- Käykää läsnä olleiden viranomaisten kanssa mahdollisuuksien mukaan kotikäynnin jälkeen läpi kunkin havaintoja. Sopikaa kuka on mukana, kun tilannetta käsitellään asiakkaiden kanssa.
Sisältö kehitetty Heikki Waris-instituutin ja Herttoniemi -Itäkeskus työryhmän yhteistyönä.
Sosiaalihuoltolaki (710/1982) 41 §Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Sosiaalityöntekijän oikeudesta päästä henkilön asuntoon tai muuhun olinpaikkaan (voimassa myös 1.4.2015 jälkeen)
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) 22 §Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Sosiaalihuollon viranomaisen oikeus saada virka-apua
Poliisilaki (872/2011) 9 luku 1 §Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Poliisin antama virka-apu
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 15 §Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 16 §Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Suostumus tietojen antamiseen
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 17 §Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Salassa pidettävien tietojen antaminen asiakkaan hoidon ja huollon turvaamiseksi