Muistilista: lastensuojeluilmoituksen vastaanottaminen puhelimessa
Puhelimessa
- Varmista lapsen nimi tai henkilötunnus (tarkista asiakastietojärjestelmästä puhelun aikana, jos mahdollista).
- Tarkista, että puhelu on tullut oikeaan paikkaan.
- Katso, onko lapsi jo asiakkaana ja onko lapselle määritelty vastuusosiaalityöntekijä.
- Pyydä ilmoittajan yhteystiedot mahdollista myöhempää yhteydenottoa varten (jos ilmoittaja haluaa pysyä nimettömänä, kysy perustelut). Kerro "saako perhe tietää ilmoittajan" -periaatteesta
Lastensuojeluilmoitus - Saako perhe tietää ilmoittajan? - Pyydä ilmoittajaa kertomaan havaintonsa ja tietonsa lapsesta ja muusta perheestä.
- Mitkä ovat konkreettiset havainnot?
- Onko ilmoittaja itse havainnut vai onko kyse toisen käden tiedosta?
- Koskeeko ilmoitus perheen kaikkia lapsia? Onko kaikilla sama tilanne ja millä tavalla?
- Onko ilmoittaja itse tehnyt asialle jotain jo aiemmin?
- Onko hän ollut huolta aiheuttavasta asiasta yhteydessä muihin tahoihin (onko esim. tehty ilmoitus poliisille)?
- Miten ja missä ongelmia on yritetty aiemmin ratkoa?
- Onko perhe (myös lapsi) tietoinen ilmoituksen teosta?
- Mitä ilmoittaja odottaa lastensuojelulta?
- Anna ilmoittajalle palautetta ilmoituksen tekemisestä.
- Kerro yleisellä tasolla, miten lastensuojelussa työskennellään ilmoituksen jälkeen.
- Kerro, että ilmoittajan on tärkeää tehdä uusi ilmoitus, jos tilanne jatkuu samanlaisena.
Kerro, että tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan ilmoittaja kutsutaan mukaan esim. alkutapaamiseen.
Monialainen yhteistyö
Lastensuojelu antaa ilmoituksen tehneelle viranomaistaholle tiedon lastensuojeluilmoituksen vastaanottamisesta sekä ilmoittaa asiaa hoitavan toimiston tai työntekijän nimen ja yhteystiedon.
Lastensuojelun laatusuositus - Yhteinen palvelujärjestelmä
Arvioi kiireellisten toimenpiteiden tarve
- Onko lapsi vaarassa?
- Onko epäily pahoinpitelystä tai seksuaalisesta hyväksikäytöstä?
- Onko lapsi yksin ja vailla aikuisen huolenpitoa, mutta vanhempiin ei saada yhteyttä?
- Onko joku muu viranomainen jo arvioinut tilanteen kiireelliseksi?
- Muut mahdolliset kysymykset.
Puhelun jälkeen
- Kirjaa ilmoitus asiakastietojärjestelmään (asiakastietoihin). Kirjaa myös, mitä on sovittu ilmoittajan kanssa.
- Katso, onko lapsella aiempaa asiakkuutta, entä muilla perheenjäsenillä.
- Kirjaa oma arviosi tilanteesta sekä se, mitä olet jo selvittänyt.
Kehitetty Heikki Waris-instituutin ja Herttoniemi- Itäkeskus työryhmän yhteistyönä.