Muistilista: lastensuojeluilmoituksen vastaanottaminen puhelimessa
Puhelimessa
- Varmista lapsen nimi tai henkilötunnus (tarkista asiakastietojärjestelmästä puhelun aikana, jos mahdollista).
- Tarkista, että puhelu on tullut oikeaan paikkaan.
- Katso, onko lapsi jo asiakkaana ja onko lapselle määritelty vastuusosiaalityöntekijä.
- Pyydä ilmoittajan yhteystiedot mahdollista myöhempää yhteydenottoa varten (jos ilmoittaja haluaa pysyä nimettömänä, kysy perustelut). Kerro "saako perhe tietää ilmoittajan" -periaatteesta
Lastensuojeluilmoitus - Saako perhe tietää ilmoittajan? - Pyydä ilmoittajaa kertomaan havaintonsa ja tietonsa lapsesta ja muusta perheestä.
- Mitkä ovat konkreettiset havainnot?
- Onko ilmoittaja itse havainnut vai onko kyse toisen käden tiedosta?
- Koskeeko ilmoitus perheen kaikkia lapsia? Onko kaikilla sama tilanne ja millä tavalla?
- Onko ilmoittaja itse tehnyt asialle jotain jo aiemmin?
- Onko hän ollut huolta aiheuttavasta asiasta yhteydessä muihin tahoihin (onko esim. tehty ilmoitus poliisille)?
- Miten ja missä ongelmia on yritetty aiemmin ratkoa?
- Onko perhe (myös lapsi) tietoinen ilmoituksen teosta?
- Mitä ilmoittaja odottaa lastensuojelulta?
- Anna ilmoittajalle palautetta ilmoituksen tekemisestä.
- Kerro yleisellä tasolla, miten lastensuojelussa työskennellään ilmoituksen jälkeen.
- Kerro, että ilmoittajan on tärkeää tehdä uusi ilmoitus, jos tilanne jatkuu samanlaisena.
-
Kerro, että tarvittaessa ja mahdollisuuksien mukaan ilmoittaja kutsutaan mukaan esim. alkutapaamiseen.
-
Monialainen yhteistyö
-
Lastensuojelu antaa ilmoituksen tehneelle viranomaistaholle tiedon lastensuojeluilmoituksen vastaanottamisesta sekä ilmoittaa asiaa hoitavan toimiston tai työntekijän nimen ja yhteystiedon.
Lastensuojelun laatusuositus - Yhteinen palvelujärjestelmä
-
Arvioi kiireellisten toimenpiteiden tarve
- Onko lapsi vaarassa?
- Onko epäily pahoinpitelystä tai seksuaalisesta hyväksikäytöstä?
- Onko lapsi yksin ja vailla aikuisen huolenpitoa, mutta vanhempiin ei saada yhteyttä?
- Onko joku muu viranomainen jo arvioinut tilanteen kiireelliseksi?
- Muut mahdolliset kysymykset.
Puhelun jälkeen
- Kirjaa ilmoitus asiakastietojärjestelmään (asiakastietoihin). Kirjaa myös, mitä on sovittu ilmoittajan kanssa.
- Katso, onko lapsella aiempaa asiakkuutta, entä muilla perheenjäsenillä.
- Kirjaa oma arviosi tilanteesta sekä se, mitä olet jo selvittänyt.
Kehitetty Heikki Waris-instituutin ja Herttoniemi- Itäkeskus työryhmän yhteistyönä.