Esimerkkejä ennakkoarviointien toteutuksista
Sivulle on koottu esimerkkejä ennakkoarvioinneista ja niitä tukevista toimintatavoista.
- Kuntien ennakkoarviointimalleja
- Ennakkoarviointi kuntapäätöksissä
- Ennakkoarviointi sosiaali- ja terveystoimen päätöksissä
- Ennakkoarviointi hyvinvointialueiden strategioissa ja hallintosäännöissä
- Ennakkoarviointi alueellisissa ja maakunnallisissa suunnitelmissa
- Säädösvalmistelun vaikutusten arviointi
- Aloite ja tuki kunnan ennakkoarvioinnille
- Arvioinnin näkyminen lautakuntapäätöksessä
Kuntien ennakkoarviointimalleja
- Espoon ohje (pdf 91 kt)
- Helsingin kaupungin yleisohje (pdf 446 kt), Helsingin kaupungin soten arviointimalli (pdf 600 kt)
- Huittisten prosessikuva (pdf 135 kt)
- Jyväskylän linjaus ennakkoarvioinnin käyttöönotosta ja prosessista (pdf 83 kt)
- Kainuun maakunnan malli (pdf 69 kt)
- Kontiolahti ohje (pdf 422 kt)
- Kuopion malli (pdf 113 kt)
- Kouvola toimintamalli (pdf 1,05 Mt)
- Mikkelin toimintaohje (pdf 216 kt)
- Pietarsaari ohje (pdf 33 kt)
- Punkalaitumen ohje (pdf 519 kt)
- Salon malli (pdf 178 kt)
- Tampereen ohje
- Ylivieskan toimintaohje (pdf 626 kt)
- Vantaan suositus (pdf 62 kt)
Ennakkoarviointi kuntapäätöksissä
- Espoo: Ateriapalvelut (pdf 12 kt)
- Hartola: Kuraattoripalvelujen muutokset hyvinvointialueuudistuksen myötä
- Heinola: Kasvun ja oppimisen tuki Heinolan varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa (pdf 443 kt)
- Helsinki: Liikunnan kansalaistoiminnan toiminta-avustusmuodot, päätös ja liikuntavaikutusten ennakkoarviointi
- Helsinki: Liikuntapaikkojen käyttövuorojen jakojärjestys ja -perusteet, päätös ja liikuntavaikutusten ennakkoarviointi
- Helsinki: Liikuntaviraston kansalaistoiminnan tilankäyttöavustuksen uudistaminen
- Helsinki: Liikuntaviraston ulkopuolisille toimijoille vuokrattavien alueiden vuokraehdot ja periaatteet, päätös ja liikuntavaikutusten ennakkoarviointi
- Imatra: Aamu- ja iltapäivätoiminta (pdf 444 kt)
- Imatra: Koulujen palveluverkkoselvitys, Yhteenveto lapsivaikutusten arvioinnista (pdf 399 kt)
- Jyväskylä: Valtuustoaloitteesta toteutettu lapsivaikutusten arviointi: Pienituloisten perheiden iltapäivätoiminnan toimintamaksujen alentaminen
- Jyväskylä: Valtuustoaloitteesta toteutettu lapsivaikutusten arviointi: Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden palauttaminen
- Järvenpää: Hyvinvoinnin palvelualueen palveluverkkosuunnitelma 2022–2035
- Kangasala: Ateriapalvelujen tuottamis- ja toimintatapa etenee päätöksentekoon (pdf 33 kt)
- Kauniainen: Kulttuuri- ja vapaa-aikatoimen maksut ja taksat 2018 (pdf 58 kt)
- Kauniainen: Maksuton uintioikeus 70 vuotta täyttäneille (pdf 15 kt)
- Konnevesi: Esiopetuksen järjestäminen ja liittyminen Finest Future yhteistyöhön lukio-opetuksessa
- Kouvola: Perusopetuksen kehittäminen ja Lukioverkko (pdf 88 kt)
- Lohja: Mäntynummen alueen päiväkoti- ja kouluverkon ennakkoarviointi (pdf 426 kt)
- Oulu: Kouluverkkoselvitys (pdf 1,8 Mt)
- Pyhäjärvi: Kouluverkon supistaminen
- Salo: Osaamiskeskittymän ja siihen liittyvää kiinteistöliiketoimintaa harjoittavan yhtiön perustaminen (pdf 179 kt)
- Savonlinna: Norssin lakkautus ja sen vaikutukset
- Tammela: Kouluverkkoselvityksen maaseutu- ja lapsivaikutusten arviointi
- Tuusula: Linjamäen, Nahkelan ja Tuomalan kylien lähikoulujen säilyttäminen, aloite
Ennakkoarviointi sosiaali- ja terveystoimen päätöksissä
- Espoo: Sairaankuljetukset (pdf 19 kt)
- Espoo: Vammaisten asumisyksikkö (pdf 30 kt)
- Ylöjärvi: Tehostetun palveluasumisen EVA-arviointi (pdf 836 kt)
- Heinola: Kehitysvammaisten asumispalvelun sijoittuminen (pdf 77 kt)
- Heinola: Vastaanottopalveluiden järjestämisvaihtoehdot (pdf 77 kt)
- Kangasala: Vaihtoehtoiset toimintatavat vanhushuollossa
- Kittilä: Omaishoidon tuki (pdf 26 kt)
- Kotka: Päiväsairaala (pdf 100 kt)
- Kouvola: Hyvinvointipisteen sijainti ja roolit (Kuntaliitto)
- Kuopio: Hyvinvointineuvola (pdf 153 kt)
- Rovaniemi: Terveyskeskuspalvelujen myyminen/tilojen järjestäminen Rovaniemen maalaiskunnalle (pdf 21 kt)
- Tampere: Kodinhoidontuen kuntalisä (pdf 24 kt)
- Vantaa: Sosiaali- ja terveydenhuollon toimialan käyttösuunnitelman ennakkoarviointi
- Vantaa: Perheryhmakodin ja tukiasumisyksikon evaus
Ennakkoarviointi hyvinvointialueiden strategioissa ja hallintosäännöissä
Ennakkoarviointi mainitaan useiden hyvinvointialueen strategiassa tai hallintosäännöissä alueen tavoitteena tai toimielimen tehtävänä.
- Osallisuus- ja demokratiajohtokunnan tehtävät: hyvinvointialueen päätöksenteon valmisteluun liittyvää osallistamisen, kuulemisten ja vaikutusten arvioinnin toteutumista, raportoi siitä aluehallitukselle (Etelä-Karjalan hallintosääntö)
- Tulevaisuuslautakunta: osallistuu tehtäväalueensa osalta merkittävimpien strategisten päätösten vaikutusten ennakkoarviointiin (Kainuun hallintosääntö)
- Strategiset menestystekijät: Toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen: vaikuttavuus, ihmislähtöisyys, kestävä kehitys, ennakkovaikutusten arviointi ja kustannustietoisuus palvelujen ja toiminnan kehittämisen lähtökohtana. (Keski-Suomen strategia)
- Talouden tasapaino uudistumisen kautta: Toimintamme kehittäminen perustuu laskelmiin ja laajoihin vaikutusten arviointeihin (Kymenlaakson strategia)
- Strategiset linjaukset ja päämäärät: Jokainen päätöksemme perustuu monipuoliseen vaikutustenarviointiin. (Länsi-Uusimaan strategia)
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan tehtävänä on: vastaa hyvinvointialueen päätösten väestöryhmittäisestä arvioinnista ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen koskevien vaikutusten osalta järjestämislain (612/2021) mukaisesti (Pohjois-Karjalan hallintosääntö)
- Hyte-neuvottelukunnan tehtävänä on johtaa Pohjois-Savon alueellista Hyte-työtä. Neuvottelukunta vastaa muun muassa aluehallitukselle menevien Hyte-asioiden valmistelusta, alueellisen hyvinvointikertomus- ja suunnitelmatyön johtamisesta, Hyte-asioihin liittyvän päätösten vaikutusten ennakkoarvioinnin (EVA) tuesta alueella (Pohjois-Savon hallintosääntö)
- Strateginen periaate: Tuotamme palveluita ammatillisesti, turvallisesti ja laadukkaasti: Vaikutusten ennakkoarviointi (EVA, ihmisiin kohdistuvien vaikutusten ennakkoarviointi) (Satakunnan strategia)
- Hyvinvointialue sitoutuu kansalliseen lapsistrategiaan kehittämällä palveluja lapsi- ja perhemyönteisiksi sekä sitoutumalla lapsistrategian keskeisiin tavoitteisiin kuten lasten ja nuorten osallisuuteen ja päätösten lapsivaikutusten arviointiin. (Vantaa-Keravan strategia)
Ennakkoarviointi alueellisissa ja maakunnallisissa suunnitelmissa
- Uudenmaan liitto kuvaa yksittäisten ohjelmaan liittyvien kehittämistoimenpiteiden vaikutuksia ja näistä rakentuu koko ohjelman vaikutukset: Maakuntaohjelman vaikutusten arviointimatriisi, sivu 29 (pdf 2,5 Mt)
- Satakunta esittää toimintalinjakohtaisesti ohjelman vaikutuksia: Maakuntaohjelman vaikutusten arviointi (sivu 48-50)
- Lapin sairaanhoitopiiri: Yhteistyö peruspalveluissa
- Länsi-Pohja: Soteprojektin vaikutusten ennakkoarviointi (pdf 1,61 Mt)
- Peruspalvelukuntayhtymä Kallio: Perhekeskustoiminnan kehittäminen
- Kainuun maakunta: Kehitysvammapalveluiden tilat (pdf 107 kt)
- Kainuun maakunta: Koulupsykologisten palveluiden järjestämisvastuu (pdf 102 kt)
- Kainuun maakunta: Lapsiperheiden kotipalvelut (pfd 84 kt)
- Oulunkaari: Sosiaali- ja terveyspalvelujen seudullinen toteutus (pdf 27)
Säädösvalmistelun vaikutusten arviointi
Säädösvaikutusten arvioinnin hyviä esimerkkejä (pdf 29 kt)
Aloitteita, tukea ja rakenteita kunnan ennakkoarvioinnille
Aloitteita
- Jyväskylä: Useita valtuustoaloitteita (Pakan; SDP:n valtuustoryhmän, Lumelan) ennakkoarvioinnin käyttöönottamiseksi
- Heinola: Valtuustoaloite Lapsi- ja nuorisovaikutusten arviointi päätöksentekoon
Päätös
- Huittinen: Kunnanhallituksen suositus ennakkovaikutusten arvioinnista (pdf 13 kt)
- Siilinjärvi: Päätös ennakkoarvioinnin käyttöönotosta (pdf 45 kt)
- Tuusula: Päätösten vaikutusten ennakkoarvioinnin mallin (EVA) käyttöönotto Tuusulassa
- Helsinki: Helsingin kaupungilla on lautakunnan asiakirjamallissa ennakkoarviointi. Esimerkiksi Päätösehdotuksessa otsikkona
- ”Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi”, esimerkkinä Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös terveyskeskusmaksuista.
- ”Lapsivaikutusten sekä terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi”, esimerkkinä Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaoston päätös erityisluokkaverkostosta.
- Kuopio: Hyvinvoinnin edistämisen lautakunnassa 5 ennakkoarviointia (§58, 59, 63, 64, 65)
- Siilinjärvi: päätösasiakirjassa aina kohta "Päätöksen vaikutusten arviointi suhteessa kuntastrategiaan", esimerkki sivistyslautakunnasta (pdf 0,500 Mt)
Julkinen internetsivu
- Helsinki: Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
- Jyväskylä: Kaupungissa tehdyt vaikutusten ennakkoarvioinnit
- Konnevesi: Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi
- Kuopio: Vaikutusten arviointi Kuopion kaupungin päätöksenteossa
- Tampere: Päätösten vaikutusten arviointi
Tarkastuslautakunnan toiminta
- Hämeenkyrö: Vastaukset arviointikertomukseen: "Riskienhallintaa on myös vaikutusten ennakkoarviointi, mitä tulisi harjoittaa kunnan päätösten valmistelussa enemmän." (pdf 1,36 Mt)
- Vantaa: Tarkastuslautakunnan suositus (sivu 30): "Tarkastuslautakunta suosittelee, että toimialoilla jatketaan ennakkoarviointien tekemistä erityisesti laajuudeltaan merkittävien päätösten yhteydessä". (pdf 1,19 Mt)
- Helsinki: Arviointikertomus (sivu 39): Helsingin kaupungin ottama nopea ennakkoarviointi sopii tilanteisiin, joissa tietoa päätöksen vaikutuksista on kerättävä lyhyessä ajassa tai jokapäiväisessä työssä, esimerkiksi lautakuntien esittelyn apuna. (pdf 1,39 Mt)
Arvioinnin näkyminen lautakuntapäätöksessä
Arviointitaulukko voi olla pöytäkirjan liitteenä. Seuraavat esimerkit ovat pöytäkirjaotteita
- Helsinki: Kouluterveydenhoitaja (pdf 54 kt)
- Riihimäki: Kuntalisä (pdf 32 kt)
- Tampere: Kuntalisä (pdf 25 kt)
- Uusikaupunki: Vanhainkodin muutos (pdf 26 kt)