Andra tjänster och stödåtgärder

OBS! Detta är ett utkast på service enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023)!

Innan lagen träder i kraft publicerar Handbok om funktionshinderservice utkast till texter enligt den nya funktionshinderservicelagen (675/2023). Innehållet i utkasten har granskats, men redaktionella ändringar görs fortfarande i texten. Dessutom fungerar inte alla länkar ännu. Innan den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft överförs texterna till avsnittet Stöd och service i Handbok om funktionshinderservice. 

Den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft den 1 januari 2025. Läs mer på sidan Den nya funktionshinderservicelagen.

Sidans innehåll

Välfärdsområdet kan bevilja en person med funktionsnedsättning andra tjänster och stödåtgärder på basis av den allmänna skyldigheten att ordna service inom ramen för de anslag som reserverats för ändamålet. Välfärdsområdet ska reservera anslag för ändamålet enligt det behov som förekommer i välfärdsområdet. 

I fråga om anslagsbundna stödåtgärder kan välfärdsområdet besluta att rikta anslagen till personer med funktionsnedsättning som uppfyller vissa förutsättningar, om anslagen inte räcker till för att bevilja alla sökande ersättning.

Ordnande av andra tjänster och stödåtgärder

Observera tillämpningsområdet!

Lagen om funktionshinderservice tillämpas på en person med funktionsnedsättning enligt definitionen i 2 §. Detta innebär att rätten till service enligt lagen om funktionshinderservice omfattar en person som uppfyller alla de förutsättningar som nämns i definitionen på personer med funktionsnedsättning. I lagen om funktionshinderservice föreskrivs för varje typ av service dessutom servicespecifika förutsättningar för beviljande av service och personen med funktionsnedsättning ska uppfylla dessa för att ha rätt till servicen i fråga. 

Mer information om definitionen av person med funktionsnedsättning: Tillämpningsområdet för lagen om funktionshinderservice

Välfärdsområdet kan med stöd av denna lag ordna också andra tjänster och ekonomiska stödåtgärder som behövs för att lagens syfte ska uppnås.

Lagen om funktionshinderservice 34 § (Finlex)

Välfärdsområdet kan besluta för vilka behov det ordnar andra tjänster och stödåtgärder. Utgångspunkten för ordnandet av dem är lagens syfte som enligt 1 § i lagen om funktionshinderservice är att

  • uppnå likabehandling, delaktighet och deltagande i samhället för personer med funktionsnedsättning samt att förebygga och undanröja hinder för uppnåendet av dessa syften,
  • stödja förmågan att leva självständigt för personer med funktionsnedsättning och att stödja deras självbestämmanderätt,
  • tillförsäkra personer med funktionsnedsättning tillräcklig service av god kvalitet enligt deras individuella behov och intressen.

Tjänsternas och stödåtgärdernas innehåll

Med andra tjänster och stödåtgärder enligt lagen om funktionshinderservice kan man flexibelt komplettera den hjälp och det stöd som en person med funktionsnedsättning behöver. Bestämmelsen gör det möjligt att ta i bruk sådana serviceformer som inte nämns i lagen och till exempel nya, oförutsedda serviceformer som behövs i framtida situationer. 

Stöd i att fatta beslut som annan funktionshinderservice

Bestämmelserna om stöd i att fatta beslut som ingår i lagen om funktionshinderservice träder i kraft den 1 januari 2025. Före detta kan stöd i att fatta beslut beviljas som annan funktionshinderservice. 
Länk till stöd i att fatta beslut

Extra klädkostnader

Personer med funktionsnedsättning kan få ersättning inom ramen för anslagen till exempel för extra klädkostnader som beror på att kläderna slits mera än normalt till följd av ett funktionshinder på grund av funktionsnedsättning eller sjukdom eller på grund att personen inte kan använda sådana kläder eller skor som kan köpas färdiga i butikerna. 

Detta kan bli aktuellt till exempel när hjälpmedel, ortoser, stödförband och specialskor sliter på kläderna snabbare än normalt. Eventuellt kan också speciella modifieringar av eller mönster för kläderna och skorna krävas.

Avsikten är att stöd för extra klädkostnader i fortsättningen beviljas på samma sätt som när den gamla lagen om service och stöd på grund av handikapp (380/1987) var i kraft.

Specialkost

Personer med funktionsnedsättning kan inom ramen för anslagen till exempel få ersättning för extra kostnader som beror på specialkost eller specialnäringspreparat som de måste använda under lång tid och regelbundet. 

Avsikten är att stöd för extra specialkost och specialnäringspreparat i fortsättningen beviljas på samma sätt som när den gamla lagen om service och stöd på grund av handikapp (380/1987) var i kraft.

Som kostnader för specialkost ersätts inte

  • utgifter som endast grundar sig på läkarens rekommendationer.
  • sedvanliga näringsämnen och preparat som säljs i livsmedelsaffärer.

Användningen av specialkost eller specialpreparat på grund av en funktionsnedsättning eller sjukdom förutsätter en detaljerad medicinsk utredning. En person med funktionsnedsättning ska i sin ansökan utreda kvaliteten på och mängden av den specialkost och de specialpreparat som han eller hon behöver och de extra kostnader som dessa medför.

När ersättningens storlek fastställs beaktas också ekonomisk hjälp som erhållits genom de primära stödformerna. Vissa kliniska näringspreparat kan med stöd av sjukförsäkringslagen ersättas av FPA. 

Specialersättning och övriga ersättningsrättigheter för läkemedel (FPA)

Statsrådets förordning om ersättning av kostnader för kliniska näringspreparat 27/2013 (Finlex)

En tolkningsanvisning kan anses vara utgifterna för kost i utkomststödets grunddel.

Källor

Lag om funktionshinderservice 675/2023 (Finlex)

Regeringens proposition RP 191/2022 rd  Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om funktionshinderservice och till vissa lagar som har samband med den (Riksdagen)

Social- och hälsovårdsutskottets betänkande ShUB 52/2022 rd (Riksdagen)