Specialomsorgsprocessen
Vad förändras inom specialomsorgen 1.1.2025?
Till specialomsorg enligt lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda (Specialomsorgslagen) hör från och med den 1 januari 2025 endast de tjänster som hänför sig till ordnandet av specialomsorg oberoende av personens vilja och användningen av de begränsningsåtgärder i specialomsorgen som nämns i specialomsorgslagen.
Med stöd av specialomsorgslagen fattas alltså endast beslut om att ge och avsluta specialomsorg, om användning av begränsningsåtgärder samt om specialomsorg oberoende av personens vilja.
De social- och hälsovårdstjänster som personer med intellektuell funktionsnedsättning behöver ordnas enligt samma lagstiftning som de tjänster som andra personer med en funktionsnedsättning behöver. Socialvårdstjänsterna ordnas i första hand enligt socialvårdslagen och i andra hand enligt lagen om funktionshinderservice. Hälso- och sjukvårdstjänsterna ordnas enligt hälso- och sjukvårdslagen. Begränsningsåtgärder kan endast riktas mot en person som omfattas av specialomsorgen och endast under de förutsättningar som anges närmare i specialomsorgslagen.
Specialomsorgsprogrammen försvinner
Från och med den 1 januari 2025 utarbetas inga specialomsorgsprogram enligt specialomsorgslagen.
Undantag: Ansökningar enligt specialomsorgslagen som inletts före den 1 januari 2025 behandlas med iakttagande av specialomsorgslagen sådan den lydde före den 1 januari 2025. I detta fall utarbetas ett specialomsorgsprogram och en klientplan för klienten.
Specialomsorgsprogrammen och servicebesluten enligt specialomsorgslagen gäller under den giltighetstid som antecknats i dem, dock högst tre år från och med 1.1.2025.
Ett beslut om rehabiliterande småbarnspedagogik som fattats med stöd av specialomsorgslagen utgör dock ett undantag och omfattas inte av maximitiden på tre år. Beslutet gäller under den giltighetstid som antecknats i beslutet, även om giltighetstiden skulle vara längre än tre år. Beslut enligt specialomsorgslagen ska dock ändras så att de överensstämmer med lagstiftningen som gäller efter 1 januari 2025:
- alltid på initiativ av personen med funktionsnedsättning
- eller på initiativ av välfärdsområdet när servicebehovet hos personen med funktionsnedsättning förutsätter det.
Läs mer om servicebeslutens giltighet och hur de överensstämmer med den nya lagstiftningen på sidan Den nya funktionshinderservicelagens ikraftträdande och övergångsbestämmelser.
Den nya funktionshinderservicelagens ikraftträdande och övergångsbestämmelser
Vem får specialomsorg?
Specialomsorger ges personer vars utveckling eller psykiska funktioner är förhindrade eller störda på grund av en medfödd eller i utvecklingsåldern erhållen sjukdom eller skada och som inte med stöd av någon annan lag kan få den service de behöver.
För en person som omfattas av specialomsorgen ordnas sådan socialservice som begränsningen i funktionsförmågan till följd av personens funktionsnedsättning förutsätter och i första hand med stöd av socialvårdslagen och lagen om funktionshinderservice samt hälso- och sjukvårdstjänster med stöd av hälso- och sjukvårdslagen.
Specialomsorgslagen, 1 § (Finlex)
Syftet med specialomsorgen
Syftet med specialomsorgen är att
- stödja personens förmåga att leva självständigt och hans eller hennes möjligheter att ta tillvara sin självbestämmanderätt samt
- trygga ett tillräckligt krävande multiprofessionellt stöd av god kvalitet enligt personens individuella behov och intresse i enlighet med 16 § i lagen om funktionshinderservice.
Specialomsorgens innehåll
Till specialomsorgen hör:
- krävande multiprofessionellt stöd enligt 16 § i lagen om funktionshinderservice som ges vid en enhet för krävande multiprofessionellt stöd som avses i 9 § i specialomsorgslagen inom ramen för serviceboende med heldygnsomsorg enligt 21 c § i socialvårdslagen eller service på en institution enligt 22 § i samma lag eller vid en psykiatrisk avdelning för personer med intellektuell funktionsnedsättning enligt 67 § 1 mom. i hälso- och sjukvårdslagen,
- medicinska, psykologiska och sociala undersökningar som utförs vid enheten för krävande multiprofessionellt stöd och som specialomsorgen förutsätter oberoende av patientens vilja,
- arbetsverksamhet enligt 27 e § i socialvårdslagen (710/1982) och dagverksamhet enligt 25 § i lagen om funktionshinderservice i anslutning till krävande multiprofessionellt stöd enligt 16 § i lagen om funktionshinderservice samt arbetsverksamhet enligt 27 § i lagen om funktionshinderservice.
Specialomsorgslagen, 2 § (Finlex)
Krävande multiprofessionellt stöd
Enligt motiveringarna till bestämmelserna i regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om funktionshinderservice och lagar som har samband med den (RP 191/2022 rd) är personer som kan behöva omfattas av specialomsorger eller begränsningsåtgärder oberoende av personens vilja i en särskilt utsatt ställning. Därför kan de behöva sådant krävande multiprofessionellt stöd som avses i 16 § i lagen om funktionshinderservice och som genomförs vid en enhet för krävande multiprofessionellt stöd.
Krävande multiprofessionellt stöd ges vid en boendeenhet med heldygnsomsorg som avses i 21 c § i socialvårdslagen eller vid en institutionsenhet som avses i 22 § i socialvårdslagen.
Dessutom kan det genomföras under vårdperioder som ordnas på psykiatriska avdelningar för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
I samtliga fall förutsätts att enheten har tillgång till tillräcklig sakkunskap inom medicin, psykologi och socialt arbete.
Undersökningar inom specialomsorgen oberoende av klientens vilja
Enligt regeringens proposition omfattas specialomsorgerna av medicinska, psykologiska och sociala undersökningar som utförs vid en enhet för krävande multiprofessionellt stöd. Enligt 33 § i specialomsorgslagen förutsätts detta för att en person ska kunna förordnas specialomsorg oberoende av sin vilja.
Krävande multiprofessionellt stöd i anslutning till arbets- och dagverksamhet
Enligt regeringens proposition omfattas specialomsorgen också av arbetsverksamhet i anslutning till krävande multiprofessionellt stöd, om vilket det i huvudsak föreskrivs i 27 e § i den upphävda socialvårdslagen, samt av dagverksamhet som regleras i 23 § i den föreslagna lagen om funktionshinderservice.
Dessa tjänster måste inkluderas i specialomsorgstjänsterna på grund av att en del av begränsningsåtgärderna enligt 42 b § 3 mom. kan användas i samband med dem, om förutsättningarna för användning av begränsningsåtgärder uppfylls. Därtill förutsätts att det vid enheten finns ett tillräckligt antal yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården.
Obs! I arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning kan man enligt 27 § i lagen om funktionshinderservice inte använda begränsningsåtgärder även om personen omfattas av specialomsorgen. Detta beror på att arbetsverksamhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning enligt 27 § i lagen om funktionshinderservice inte nämns i § 42 b i specialomsorgslagen, där det föreskrivs inom vilka tjänster begränsningsåtgärderna kan användas.
Begränsningsåtgärder (länken uppdateras senare)
Enheten för krävande multiprofessionellt stöd
Välfärdsområdet ska ha ett behovsenligt antal enheter för krävande multiprofessionellt stöd.
Till enheter för krävande multiprofessionellt stöd hör sådana boendeenheter med heldygnsomsorg som avses i 21 c § i socialvårdslagen och sådana enheter för service på en institution som avses i 22 § i samma lag, samt sådana avdelningar för psykiatrisk vård av personer med intellektuell funktionsnedsättning som avses i 67 § 1 mom. i hälso- och sjukvårdslagen och som har tillgång till tillräcklig sakkunnighet i medicin, psykologi och socialt arbete för att kunna genomföra och följa upp det multiprofessionella stödet.
Specialomsorgslagen, 9 § (Finlex)
Välfärdsområdena kan se till att det finns tillräckligt med enheter för krävande multiprofessionellt stöd i enlighet med 9 § 1 mom. i lagen om välfärdsområden, det vill säga genom att producera servicen själv eller i samverkan med andra välfärdsområden eller genom att skaffa den från andra serviceproducenter enligt överenskommelse.
Syftet med enheterna för krävande multiprofessionellt stöd är inte att vara separata enheter avsedda för personer som omfattas av specialomsorgen, utan klienterna kan också vara andra personer som behöver den service som enheten i fråga tillhandahåller. Boendet ordnas som stöd för boende enligt lagen om funktionshinderservice.
Enheterna ska ha tillgång till sådan sakkunskap inom medicin, psykologi och socialt arbete som behövs för att genomföra krävande multiprofessionellt stöd och utföra de undersökningar som förordnandet till specialomsorger oberoende av en persons vilja förutsätter. I allmänhet förutsätter arbetet permanenta sakkunniggrupper vars sammansättning kan variera enligt de individuella behoven hos personen med funktionsnedsättning
Välfärdsområdena har två olika sakkunniggrupper för krävande multiprofessionellt stöd
Välfärdsområdena har två olika sakkunniggrupper för krävande multiprofessionellt stöd. Det är viktigt att det inte finns samma personer i dessa sakkunniggrupper.
Beslutsfattande sakkunniggrupp för krävande multiprofessionellt stöd
För beslutsfattandet i anslutning till tillhandahållande av specialomsorger ska välfärdsområdet ha en sakkunniggrupp för krävande multiprofessionellt stöd som fattar beslut och som består av minst tre tjänsteinnehavare i välfärdsområdet och så att sakkunskap i medicin, psykologi och socialt arbete är representerad i sakkunniggruppen.
Ansökan om specialomsorger
Ansökan om specialomsorger ska göras till den beslutsfattande sakkunniggruppen för krävande multiprofessionellt stöd. Sakkunniggruppen beslutar om tillhandahållandet och avslutandet av specialomsorger.
Specialomsorgslagen, 31 § (Finlex)
Sakkunniggrupp för krävande multiprofessionellt stöd
Sakkunniggruppen för krävande multiprofessionellt stöd gör undersökningar och ger utlåtanden samt stöder klienten i det praktiska arbetet.
Specialomsorgslagen, 9 § (Finlex)
Sakkunniggruppen för krävande multiprofessionellt stöd kan också göra en framställning om att specialomsorgen oberoende av personens vilja ska avslutas, om det vid en undersökning av en person som oberoende av sin vilja förordnats till enheten för krävande multiprofessionellt stöd eller vid ordnandet av vård och omsorg framgår att det inte finns förutsättningar att förordna personen till enheten för krävande multiprofessionellt stöd oberoende av hens vilja.
Beslut om att avsluta specialomsorger oberoende av personens vilja fattas av den beslutsfattande sakkunniggruppen för krävande multiprofessionellt stöd eller i en situation som avses i 19 § 2 mom. i mentalvårdslagen (1116/1990) av Institutet för hälsa och välfärd (THL).
Specialomsorgslagen 37 § (Finlex)
Exempel på beslutsfattande
Om man är tvungen att använda begränsningsåtgärder för en person med intellektuell funktionsnedsättning som behöver stöd för boendet, fattas följande beslut före begränsningsåtgärderna:
- Beslut om beviljande av specialomsorger enligt specialomsorgslagen med stöd av 1 § samma lag. Beslutet fattas av den beslutsfattande sakkunniggruppen för krävande multiprofessionellt stöd.
- Beslut om stöd för boende enligt 18 § i lagen om funktionshinderservice. Beslutet fattas av en yrkesutbildad person inom socialvården som är i ett tjänsteförhållande. Stödet för boendet genomförs vid en enhet för krävande multiprofessionellt stöd. Till enheter för krävande multiprofessionellt stöd hör sådana boendeenheter med heldygnsomsorg som avses i 21 c § i socialvårdslagen och sådana enheter för service på en institution som avses i 22 § i samma lag, samt sådana avdelningar för psykiatrisk vård av personer med intellektuell funktionsnedsättning som avses i 67 § 1 mom. i hälso- och sjukvårdslagen och som har tillgång till tillräcklig sakkunnighet i medicin, psykologi och socialt arbete för att kunna genomföra och följa upp det multiprofessionella stödet.
- Beslut om krävande multiprofessionellt stöd enligt 16 och 17 § i lagen om funktionshinderservice. (Obs! Det finns avvikande åsikter om huruvida krävande multiprofessionellt stöd alltid hör till specialomsorgen. Se SHM:s Frågor och svar, punkt Beslutet)
Stärkande av självbestämmanderätten och användning av begränsningsåtgärder inom specialomsorgen
Du kan läsa om stärkandet av självbestämmanderätten och användningen av begränsningsåtgärder på andra sidor i handboken.
Stöd för självbestämmanderätten (länken uppdateras senare)
Begränsningsåtgärder (länken uppdateras senare)
Klientavgifter för specialomsorg
Du kan läsa mer om klientavgifterna inom specialomsorgen på sidan Avgifter för specialomsorg.
Avgifter för specialomsorg (länken publiceras senare)
Källor
Lag angående specialomsorger om utvecklingsstörda (Specialomsorgslagen) 519/1977 (Finlex)
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000 (Finlex)
Lag om klientavgifter inom social- och hälsovården 734/1992 (Finlex)
Mentalvårdslag 1116/1990 (Finlex)
Förvaltningslag 434/2003 (Finlex)
Regeringens proposition RP 191/2022 rd. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om funktionshinderservice och till vissa lagar som har samband med den (Riksdagen)