Lounais-Suomen koulujen ja oppilaitosten päihdekasvatuksen nykytila selvittelyssä
Opetussuunnitelmakin velvoittaa
Päihteiden käytön ehkäisystä on linjattu opetussuunnitelmassa. Päihdekasvatukseen, itsetunnon vahvistamiseen ja mielen hyvinvoinnin tukemiseen myös kannattaa satsata, sillä koulu voi tarjota kaikille lapsille terveen ja turvallisen kasvun eväitä. Koulu tulisikin nähdä lapsen elämässä keskeisenä hyvinvoinnin tukijana. Opetuksessa voidaan vahvistaa sosiaalisten taitojen, itsetunnon ja oman arvomaailman rakentumista, erityisesti silloin, kun lapsilla ei ole erityisiä päihteiden käyttöön liittyviä huolia.
Terveystiedon tunneilla luodaan tiedon pohja
Alakouluissa terveystietoa opetetaan osana ympäristöoppia. Opetussuunnitelman mukaan oppilasta tulee ohjata ymmärtämään terveyden osa-alueita ja arjen terveystottumusten merkitystä. Oppilasta tulee myös rohkaista harjoittelemaan ja soveltamaan terveysosaamistaan arjessa, jotta hän osaa toimia turvallisesti, tarkoituksenmukaisesti, vastuullisesti ja itseään suojellen. Yläkoulujen terveystiedon opetuksessa tulee käsitellä terveyttä tukevia ja kuluttavia tekijöitä ja huomioida nuoren mielen pahoinvointi, riippuvuudet sekä päihteet ja niiden käytön ehkäisy.
Oppilashuolto on parhaimmillaan yhteisöllistä
Opetussuunnitelman mukaista oppilashuoltoa tulisi toteuttaa ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä ja koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Oppilashuollolla tavoitellaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä.
Koulukohtaisiin oppilashuoltosuunnitelmiin tulisi kuvata tupakkatuotteiden, alkoholin ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen. Koulukohtainen suunnitelma kannattaa laatia yhteistyössä koulun henkilöstön, oppilaiden ja heidän huoltajiensa kanssa.
Päihdekasvatusta toteutetaan kouluissa eri tavoin
Käytännön kokemuksesta tiedämme, että päihdekasvatusta toteutetaan kouluissa monin eri tavoin. Satakunnassa ja Varsinais-Suomen peruskouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa toteutetaan kevään kuluessa kysely, jolla selvitetään päihdekasvatuksen tilannetta. Tavoitteena on yhtenäistää päihdekasvatuksen menetelmiä ja sisältöjä. Näin taataan lapsille ja nuorille yhdenvertaisemmat lähtökohdat terveellisen ja turvallisen elämän rakentamiseen.
Kyselyn tuloksia esitellään yhtenä osana ”Nuorten terveyden ja hyvinvoinnin monialainen edistäminen – ota koppia päihteiden käytön ehkäisemisessä” seminaareissa ke 4.9.2019 Turussa ja to 5.9.2019 Porissa.
Minna Lainio-Peltola, ylitarkastaja, Lounais-Suomen aluehallintovirasto